Pitääkö miehellä olla puku hautajaisissa?

• Viestiketjun aloittaja rriina
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kerttuli";26103454]voi hyvänen aike sentään...minusta puku on "pakollinen" ainoastaan lähisukulaisen hautajaisissa ja muuten voi mennä siisteissä tummissa vaatteissa, myös farkuissa[/QUOTE]

tottakai "voi" mutta ei kyllä kannata nolata itseään. Alipukeutuminen on sitä.

"alma"
Kirppareista en tykkää, joten ei ainakaan mitään sellaista kiitos. Teatteria täällä ei ole ja ajatuskin kauhistuttaa. Täytyy katsella kavereilta.. mutta aika harvalla se puku nykyään on :)
Ootteko te ja kaveripiirinne esim. jotain gootteja tai spurguja? En ole kovinkaan paljon vanhempi, ja silti tuo "aika harvalla on puku" kuulostaa todella omituiselle. Häissä joissa itse olen ollut on kyllä kaikilla miehillä ollut puku, ehkä ihan muutamalla suorat housut ja kauluspaita.

[QUOTE="alma";26103482]Ootteko te ja kaveripiirinne esim. jotain gootteja tai spurguja? En ole kovinkaan paljon vanhempi, ja silti tuo "aika harvalla on puku" kuulostaa todella omituiselle. Häissä joissa itse olen ollut on kyllä kaikilla miehillä ollut puku, ehkä ihan muutamalla suorat housut ja kauluspaita.[/QUOTE]

Mun mielestä enemmän pisti silmään toi "suurimmalla osalla muistakaan ei oo ollu pukua". Niinkuin normaali ihminen välittäisi siitä mitä joku WT porukka pistäisi päällensä juhliin ja ottaisi siitä vielä mallia :p
Itselle ainakin ihan sama vaikka koko muu hautajaisväki olis verkkareissa ja t-paidassa, mua ei kyllä sais alipukeutumaan sen takia..

KAIKILLA rippikouluikäistä vanhemmilla miehillä pitää olla tumma puku, ne joilta se puuttuu niin ei muutakuin kiiruusti dresmannille. On aikamoinen etikettivirhe pukeutua johonkin muuhun hautajaisissa, valkoinen paita ja musta kravatti kuuluvat myös hautajaisasuun.

Vanhempi täti
Ei tuo nyt aivan niin yksioikoista ole, että olisi pakko olla tumma puku, valkea paita ja kravatti.

Ihan sallittua varsinkin nuorelle miehelle on pukeutua tummiin suoriin housuihin ja esim. tummaan villatakkiin kauluspaidan kanssa.

Ihan hyviä, jopa todella laadukkaita pukuja löytyy kirppareilta, ei kannata ollenkaan vieroksua. Voihan sen sitäpaitsi käyttää pesulassa ennen käyttöä.

Vanhempi täti
Olen nähnyt monenlaista pukeutumista hautajaisissa. Monet ovat köyhiä, eikä hienoon pukuun ole varaa. Hautajaisissa ei todellakaan kyylätä ja arvostella (eikä se ole soveliastakaan) toisten pukeutumista. Vainajan muistaminen on se tärkein.
Ei kannata jättää menemättä vain sen vuoksi ettei ole pukua, sillä se on suurempi paha.

vuokraaja
Meillä ainakin mies vuokrasi mustan puvun kun oli mun iskän hautajaiset. Sanoin että sille puvulle on niin vähän käyttöä ettei me kyllä aleta sellaista ostamaan. Vuokraan kuului mustat suorat housut,valkoinen kauluspaita,tumma kravatti ja musta pikku takki. Lyhensivät jopa oikean mittaan samaan hintaan sen puvun ja hintaan kuului myös pesu eli ei tarvinut itse sitä pesettää. Muistaakseni vuokrahinta oli 70e/5vrk ja puku vuokrattiin Lahdesta. Kannattaa käydä kyselemässä noita pukuvuokrahintoja. Sieltä saa myös asiantuntevaa neuvoa esim.kravatin ym. suhteen
Kyllä mäkin olen nimittäin sitä mieltä että hautajaiset,oli ne sitten lähisukulaisen tai kaukaisemman,ovat sellainen tilaisuus että siellä kuuluu tumma puku olla. Se onko puku sitten oma vai vuokrattu ei ole mitään väliä.

"Vieras"
Mä en tiedä yhtään miestä, jolla ei pukua olisi. Aina löytyy vähintään se yksi.

Hautajaisiin ja häihin AINA puku. Ja kyllä kaikissa meidän käymissä rippi- ja ylioppilasjuhlissa on pojalla ollut puku. Myös vierailla on ollut.

"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="kerttuli";26103454]voi hyvänen aike sentään...minusta puku on "pakollinen" ainoastaan lähisukulaisen hautajaisissa ja muuten voi mennä siisteissä tummissa vaatteissa, myös farkuissa[/QUOTE]

Itse asiassa asia on täysin päinvastoin. Hautajaisiin mennään kunnioittamaan vainajan lähisuvun surua, ei vainajaa. Näin ollen pukuetiketti ei koske vainajan lähimpiä. He voivat halutessaan pukeutua esim. vainajan lempiväriin.

Muut vieraat sen sijaan pukeutuvat etiketin mukaisesti. Miehet tummaan pukuun ja valkoiseen paitaan, naiset hillittyyn, tummasävyiseen asuun, ja lapset siisteihin, hillittyihin, usein vaaleisiin vaatteisiin. Kukin oman budjettinsa ja makunsa mukaisesti.

Ja vastaus aloittajan kysymykseen: kyllä pitää.

"Omppu"
Ehdottomasti tumma puku päälle. Meilläkin ollaan menossa pukuostoksille, kun kesän kynnyksellä on ylioppilasjuhlat ja miehen veljen rippijuhlat tulossa. Kyllä sitä pukua on ainakin kerran tai kaksi vuodessa käytetty ja puvun housuja ja takkia erikseen useamminkin. Oma mieheni saisi nopeasti lainattua kaveripiiristään myös frakin. Smokkia ei taida olla kenelläkään saman kokoisella vaikka niitäkin ystäväpiiristä löytyy. Ja ikää on piirua vaille 23, joten ei se iäistä ole kiinni.

"Neith"
Että viitsitte edes kysellä moista. Miehellä pitää olla vähintään yksi puku! Tuleehan niitä juhlia elämän aikana eikä harvassa käytössä mene miksikään. Vaihtaa vaan paitaa + krakaa tilaisuuden mukaan.
nyt täytyy kyllä sanoa ettei se puku ole tuikitarpeellinen ihan kaikille, mun mies ei omista pukua.. ikää kuitenkin sen 30v ja ollaan katsottu ettei se ole kovinkaan tarpeellinen hankinta, mun mummon hautajaisissa sillä oli musta kauluspaita, mustat housut ja musta kravatti (nämä siis oli entuudestaan) me ei juurikaan käydä juhlissa eikä hautajaisiakaan ole tässä noiden yksien lisäksi ollut..
eri asia olisi jos pukujuhlia olisi edes kerran vuodessa mutta ei, kerran 10v ei saa miestä ostamaan pukua jota ei käytetä :D

"kerttuli"
[QUOTE="Neith";26105255]nyt täytyy kyllä sanoa ettei se puku ole tuikitarpeellinen ihan kaikille, mun mies ei omista pukua.. ikää kuitenkin sen 30v ja ollaan katsottu ettei se ole kovinkaan tarpeellinen hankinta, mun mummon hautajaisissa sillä oli musta kauluspaita, mustat housut ja musta kravatti (nämä siis oli entuudestaan) me ei juurikaan käydä juhlissa eikä hautajaisiakaan ole tässä noiden yksien lisäksi ollut..
eri asia olisi jos pukujuhlia olisi edes kerran vuodessa mutta ei, kerran 10v ei saa miestä ostamaan pukua jota ei käytetä :D[/QUOTE]

täysin samaa mieltä kanssasi, ei mitään pakkoa vaan se mikä tuntuu omalta ja hyvältä... mieheni ei myöskään koskaan ole omistanut puka ja ikää on 57 v. ja ministeritasoisissa juhlissa ollaan oltu

"vieras"
ettei ole pukua tarvinnut missään. Meillä päin on kyllä rippijuhlat ekat, joihin on puku pojalle ostettu. Sitten ysiluokan keväällä oli koululla tanssit, joissa se oli päällä. On myös ollut ison siskon ja serkkujen yo-juhlia ja omat vanhojen tanssit. Hautajaisia ei nyt onneksi, mutta niistähän ei koskaan tiedä. Minusta nimenomaan nykyään nuoriso pukeutuu juhlavasti, toisin kuin joskus 70-luvulla.

"kerttuli"
[QUOTE="vieras";26105376]ettei ole pukua tarvinnut missään. Meillä päin on kyllä rippijuhlat ekat, joihin on puku pojalle ostettu. Sitten ysiluokan keväällä oli koululla tanssit, joissa se oli päällä. On myös ollut ison siskon ja serkkujen yo-juhlia ja omat vanhojen tanssit. Hautajaisia ei nyt onneksi, mutta niistähän ei koskaan tiedä. Minusta nimenomaan nykyään nuoriso pukeutuu juhlavasti, toisin kuin joskus 70-luvulla.[/QUOTE]

aikani jankutin ja vaadin tiettyä pukeutumista, mutta nyt olen hyväksynyt hänen oman tyylinsä.. ja se ei ole huono

"vieras"
Aika erikoiselta kuulostaa, et pukua ei tarviis. Mulla mies pistää sen virallisimpiin juhliin päälle. Meillä on iso suku joten pyöreitä vuosiakin on harvase vuosi(50v ylöspäin kun niitä on juhlittu...), hautajaiset, häät... Yks kesä taistelin et ostas vaaleen puvun ksiin häihin, sehän olisi ihan etiketin mukaista kesähäissä. Mutta eipä tuo halunnut. Ja täytyy sanoa että aika ylpeänä mieheni kanssa menin mummoni 80v synttäreille, kun enoni ei ollut kuin tyyliin verkkareissa... Ja olipa mummokin muistanut mainita että oli se hienoa kun tyttären mies ja tyttärentyttären mies olivat pukuihin pukeutuneet. Eli mummo koki sen kunniotuksena hänelle, että oli haluttu pukeutua juhlavasti.

Mutta kukin tyylillään. Kyllä mä haluaisin omille lapsille opettaa hyvät käytös tavat ja niihin kuuluu myös oikeanlainen pukeutuminen juhlatilanteissa.

pha
Jos haluaa näyttää pojalta, niin sitten vaan neuletta ja suoraa housua päälle, mutta miehet pitävät kyllä hautajaisissa pukua. Mitä rippijuhliin tulee, niin täälläpäin on muotia hankkia puku. Viime juhlissa noin puolella pojista oli puku ja kyllä erottuivat edukseen muiden joukosta.

Yhteistyössä