Pitääkö meidän vaan kiltisti maksaa?

  • Viestiketjun aloittaja Millipidetär
  • Ensimmäinen viesti
Millipidetär
Ostimme pari viikkoa sitten rautakaupasta sisustuslevyä seinään. Kiinnostuessani levystä myyjä kysyi minulta mitat ja kertoi että soittaa valmistajalle seuraavana päivänä ja kertoo sitten hinnan ja rahtikulut.
No hän kertoi hinnan ja sanoin että harkitsen vielä, menin sitten käymään uudestaan ja kysyin toisesta erivärisestä mutta samanlaisesta levystä tarjousta ja myyjä soitti sen taas seuraavana päivänä minulle.

Tilasin levyt ja ne tulivat muutamassa päivässä. Mieheni kanssa aloitimme seinän levytyksen kunnes laskimme montako levyä seinään menee ja huomasimme ettei levyistä saa seinää tehtyä, vaikka neliöitä oli tarpeeksi levyistä jää hukkapaloja joita ei voi esim sivuissa hyödyntää...jouduimme tilaamaan vielä paketin lisää.

Nyt sitten myyjä vaatii meitä maksamaan lisäpaketista myös uudet rahtikulut...minusta meidän ei kuulu maksaa koska myyjä itse meille laski oikeanmäärän ja elimme siinä uskossa että hän tietää miten paljon pitää levyjä olla tietynkokoiseeen seinään. Hänen mukaaansa meidän olisi pitänyt itse tarkistaa hänen laskelmansa kun mietimme otammeko levyt vai ei.

Vituttaa kun ei tarkistettu myyjän laskelmaa, luotin siihen että hän hallitsee työnsä. Onkohan meillä oikeuksia vaatia jotain hyvitystä kun remonttimme myöhästyi viikon myyjän laskuvirheen takia.
 
vieras
Ei kuulu teidän maksaa, jos ilmoititte seinän mitat ja muodon + levyjen tarkan käyttötarkoituksen. Uhkaa myyjää isolla lehteen kirjoitetulla "paljastuksella" yrityksen lain vastaisesta toiminnasta ynnä kuluttaja-asiamiehellä.
 
vieras
No onpa nipo myyjä, maksaisin rahdin ja ilmoittaisin että meitä tai meidän tuttuja ei täällä enää näy. Arvaa moniko meidän tutuista parhaillaan rakentaa?

Tuurilla ukko miettii edes vähän.
 
sattuuhan sitä
tapetin kanssa, mitoillamme myyjä kertoi kuinka monta rullaa menee, noh 6 rullaa jäi vajaaksi, ONNEKSI löytyi samaa tapettia vielä! Se olisikin ollut.
Minä maksasisin rahdin, totuus on, että virheitä tekee myös kauppiaat. En usko, että muuta voitte. Toki voitte riidellä, mutta heillä ei ole velvollisuutta (ehkä moralinen olisi) lähteä vastaan tuossa. Harmi juttu!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sattuuhan sitä:
tapetin kanssa, mitoillamme myyjä kertoi kuinka monta rullaa menee, noh 6 rullaa jäi vajaaksi, ONNEKSI löytyi samaa tapettia vielä! Se olisikin ollut.
Minä maksasisin rahdin, totuus on, että virheitä tekee myös kauppiaat. En usko, että muuta voitte. Toki voitte riidellä, mutta heillä ei ole velvollisuutta (ehkä moralinen olisi) lähteä vastaan tuossa. Harmi juttu!
Onpas velvollisuus. Virhe on ollut myyjän puolella. Huonolla julkisuudella ja kuluttaja-asiamehellä uhkailu auttaa melkein aina, nimimerkillä kokemusta on.
 
kaksipiippusta
Tämä on puolin ja toisin hankala juttu. Jos myyjä laskee heti reilusti yli eli hukkaprosentit kans, suurin osa asiakkaista mutkuttaa siitä että he joutuvat ostamaan liikaa. Varastotavaroissa voi antaa asiakkaalle liian tavaran palautusoikeuden mutta ei tilaustuotteissa.
Itse kyllä lasken päälle hukan ja koitan selittää sen myös asiakkaalle että parempi pelata varman päälle ja ottaa liikaa kuin liian vähän.
 
myyjä
Kuluttaja-asiamies on myös usein kauppiaan paras ystävä. Ihmiset kiljuu nykyään kuluttaja-asiamiestä joka asiaan vaikka kuinka olis oma moka. Joskus me ainakin neuvotaan ihan suosiolla soittamaan sille kuluttaja-asiamiehelle että asia menee perille.
 
millipidetär (ap)
Ottaa päähän niin sikana kun ollaan maksettu yhdestä seinän levyistä jo 30e rahtia ja nyt sitten toisen ihmisen mokan takia pitäisi vielä 15e yhdestä paketista pulittaa....
Tarvii varmaan soittaa kuluttaja-asiamiehelle ja kysästä häneltä onko pakko maksaa. Minun oikeustajuni mukaan lisärahdit ei meidän maksettavaksi enää kuulu, kyllä nyt miljoona vuotta alalla olleen akan pitäisi osata laskea oikea määrä.
 
ap
Ilmoitin hänelle että seinä on 2,4 metriä korkea ja 3,5 metriä leveä, hän laski neliöiden mukaan vaikka alue pitää laskea laattoina eli 10 menee leveydessä ja 7 korkeudessa kun paneelit ovat neliölaattoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja millipidetär (ap):
Ottaa päähän niin sikana kun ollaan maksettu yhdestä seinän levyistä jo 30e rahtia ja nyt sitten toisen ihmisen mokan takia pitäisi vielä 15e yhdestä paketista pulittaa....
Tarvii varmaan soittaa kuluttaja-asiamiehelle ja kysästä häneltä onko pakko maksaa. Minun oikeustajuni mukaan lisärahdit ei meidän maksettavaksi enää kuulu, kyllä nyt miljoona vuotta alalla olleen akan pitäisi osata laskea oikea määrä.
Mun täytyy kyllä sanoo, ettei mun remonttini 15 euroon kaatuis. Sata kertaa enemmän vaivaa ja työtä alkaa ettimään kuluttjaneuvojan puhelinnumeroo ja selittämään kaikki sille ja sitten vielä tonkimaan kuitit jne. mukaan. Ja senkin jälkeen on vaan sana sanaa vastaan, että mitkä mitat on kennellekkin annettu.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja myyjä:
Kuluttaja-asiamies on myös usein kauppiaan paras ystävä. Ihmiset kiljuu nykyään kuluttaja-asiamiestä joka asiaan vaikka kuinka olis oma moka. Joskus me ainakin neuvotaan ihan suosiolla soittamaan sille kuluttaja-asiamiehelle että asia menee perille.
Itse toimin myyjänä ja minun oikeustajuni mukaan asiakkaan ei tarvitse maksaa lisähintaa jos MYYJÄ on tehnyt mokan. Eräs työkaverini juuri sanoi että hän ei olisi edes osannut laskea itse oikeaa määrää. On ihmisiä jotka ovat täysin myyjien armoilla siis...heille saa ilmeisesti tilata vaikka miljoona erää ja aina uudet rahdit vaan.

 
Kyselin tos mieheltä ja hää sano näin.
Pääsääntöisesti, kun on kysymys erikois sisustustuotteesta, on sitä myyvän henkilön oltava selvillä tuotteen erikoisominaisuuksista, mukaanlukien mitoitus.
Esim. laminaatteja ja laattoja myytäessä on huomioitava "hukkaprosentti, joka koostuu juuri edellä mainitsemistasi hukkapaloista. Yleensä käsiteltävään pinta-alaan lisätään tuo hukkaprosentti, jotta saadaan käsiteltyä koko pinta-ala.

Jos käsiteltävä pinta on vapaa erilaisista läpivienneistä ym. materiaalin määrään vaikuttavista tekijöistä, on ammattitaitoisen myyjän osattava esittää asiakkaalle oikeat kysymykset, liittyen menekkiin. Kuluttajansuojalain mukaan ostamasi tuote pitäisi riittää määrältään siihen tilaan, jonka olet myyjälle ilmoittanut.

Ratkaisut em. kaltaisissa tapauksissa ovat useimmiten kiinni siitä, miten asiakas tapauksensa esittää myyjälle. Onko myyntitilanteessa esitetty oikeat kysymykset asiakkaalle? Onko asiakas kertonut myyjälle kaiken tarpeellisen.
Puhtaasti subjektivinen tulkintani tässä tapauksessa, kertomasi perusteella on , että sinun kannattaa vaatia vapautusta ainakin rahtimaksusta. Se, saatko mainitsemasi ylimääräisen pakkauksen veloituksetta, riippuu edellä mainitsemistani seikoista.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Kyselin tos mieheltä ja hää sano näin.
Pääsääntöisesti, kun on kysymys erikois sisustustuotteesta, on sitä myyvän henkilön oltava selvillä tuotteen erikoisominaisuuksista, mukaanlukien mitoitus.
Esim. laminaatteja ja laattoja myytäessä on huomioitava "hukkaprosentti, joka koostuu juuri edellä mainitsemistasi hukkapaloista. Yleensä käsiteltävään pinta-alaan lisätään tuo hukkaprosentti, jotta saadaan käsiteltyä koko pinta-ala.

Jos käsiteltävä pinta on vapaa erilaisista läpivienneistä ym. materiaalin määrään vaikuttavista tekijöistä, on ammattitaitoisen myyjän osattava esittää asiakkaalle oikeat kysymykset, liittyen menekkiin. Kuluttajansuojalain mukaan ostamasi tuote pitäisi riittää määrältään siihen tilaan, jonka olet myyjälle ilmoittanut.

Ratkaisut em. kaltaisissa tapauksissa ovat useimmiten kiinni siitä, miten asiakas tapauksensa esittää myyjälle. Onko myyntitilanteessa esitetty oikeat kysymykset asiakkaalle? Onko asiakas kertonut myyjälle kaiken tarpeellisen.
Puhtaasti subjektivinen tulkintani tässä tapauksessa, kertomasi perusteella on , että sinun kannattaa vaatia vapautusta ainakin rahtimaksusta. Se, saatko mainitsemasi ylimääräisen pakkauksen veloituksetta, riippuu edellä mainitsemistani seikoista.
Voiko hän vedota siihen että meidän olisi itse pitänyt tarkastaa hänen laskemansa summa? (Eli etsiä jostain esite levyistä tai netistä etsiä levy jotta saamme mitat selville.)
 
myyjä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja myyjä:
Kuluttaja-asiamies on myös usein kauppiaan paras ystävä. Ihmiset kiljuu nykyään kuluttaja-asiamiestä joka asiaan vaikka kuinka olis oma moka. Joskus me ainakin neuvotaan ihan suosiolla soittamaan sille kuluttaja-asiamiehelle että asia menee perille.
Itse toimin myyjänä ja minun oikeustajuni mukaan asiakkaan ei tarvitse maksaa lisähintaa jos MYYJÄ on tehnyt mokan. Eräs työkaverini juuri sanoi että hän ei olisi edes osannut laskea itse oikeaa määrää. On ihmisiä jotka ovat täysin myyjien armoilla siis...heille saa ilmeisesti tilata vaikka miljoona erää ja aina uudet rahdit vaan.
Tarkoitin sitä että kun ihmiset joskus kuvittelee että kaikki saa anteeksi kun vain kuluttaja-asiamiehellä uhkaa.
Mitat kerrotaan " no se on kolme metriä kertaa 5metriä" ja totuus onkin 3,5m kertaa 5,3 jolloin neliömäärä voi esim muuttua oleellisesti. Tai sitte jätetään myyjälle kertomatta jotain oleellista kuten joku ikkunaluukku mikä syö menekkiä. (Kolmas vaihtoehto on turhan usein että itse sössitään asennusvaiheessa jotain ja sitten syytetään myyjää)
Mutta tätähän ei asiakkaat koskaan myönnä että heiltä on yksinkertaisesti unohtunut jokin juttu siellä omassa kodissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Kyselin tos mieheltä ja hää sano näin.
Pääsääntöisesti, kun on kysymys erikois sisustustuotteesta, on sitä myyvän henkilön oltava selvillä tuotteen erikoisominaisuuksista, mukaanlukien mitoitus.
Esim. laminaatteja ja laattoja myytäessä on huomioitava "hukkaprosentti, joka koostuu juuri edellä mainitsemistasi hukkapaloista. Yleensä käsiteltävään pinta-alaan lisätään tuo hukkaprosentti, jotta saadaan käsiteltyä koko pinta-ala.

Jos käsiteltävä pinta on vapaa erilaisista läpivienneistä ym. materiaalin määrään vaikuttavista tekijöistä, on ammattitaitoisen myyjän osattava esittää asiakkaalle oikeat kysymykset, liittyen menekkiin. Kuluttajansuojalain mukaan ostamasi tuote pitäisi riittää määrältään siihen tilaan, jonka olet myyjälle ilmoittanut.

Ratkaisut em. kaltaisissa tapauksissa ovat useimmiten kiinni siitä, miten asiakas tapauksensa esittää myyjälle. Onko myyntitilanteessa esitetty oikeat kysymykset asiakkaalle? Onko asiakas kertonut myyjälle kaiken tarpeellisen.
Puhtaasti subjektivinen tulkintani tässä tapauksessa, kertomasi perusteella on , että sinun kannattaa vaatia vapautusta ainakin rahtimaksusta. Se, saatko mainitsemasi ylimääräisen pakkauksen veloituksetta, riippuu edellä mainitsemistani seikoista.
Voiko hän vedota siihen että meidän olisi itse pitänyt tarkastaa hänen laskemansa summa? (Eli etsiä jostain esite levyistä tai netistä etsiä levy jotta saamme mitat selville.)
Myyjät, ( ammattitaitoiset sellaiset), ovat olemassa siksi, että he pystyvät opastamaan asiakasta tuotteisiin liittyvissä kysymyksissä. Itse olen neuvonut myyjiäni siten, että, jos he eivät ole varmoja tiedoistaan myytävän tuotteen suhteen, heidän ei pitäisi lähteä " sooloilemaan", vaan selvittää faktat. Tarpeen vaatiessa vaikka siten, että he kysyvät ammattitaitoisemmalta kollegaltaan seuraavana päivänä, miten asia on.

Tässä tapauksessa on kyseessä tilanne, jossa asiakas on luottanut myyjän ammattitaitoon, eikä myyjä ole, syystä tai toisesta tuonut esille vajavaisia tietojaan tuotteesta. Vastuu tuotteen toimivuudesta on viime kädessä sen myyjällä, joten nähdäkseni voisitte tässä tapauksessa ottaa yhteyttä myyjän esimieheen ja keskustella asiasta hänen kanssaan.
 

Yhteistyössä