Pitääkö kelalle ilmoittaa kesätöistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Eli tilanne tämä: opiskelen, 2 lapsen yh ja saan täydet asumistuet. Menen töihin heinä ja elokuuksi ja palkka tulee olemaan 1911+vuorotyölisät. Tarvitseeko 2 kuukauden ajalta ilmoittaa kelalle? Vuonna kivi ja miekka ei tarvinnut, mutta kaveri väitti et nykyään pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Eli tilanne tämä: opiskelen, 2 lapsen yh ja saan täydet asumistuet. Menen töihin heinä ja elokuuksi ja palkka tulee olemaan 1911+vuorotyölisät. Tarvitseeko 2 kuukauden ajalta ilmoittaa kelalle? Vuonna kivi ja miekka ei tarvinnut, mutta kaveri väitti et nykyään pitää.

miksi et ilmoittaisi pelkäätkö et asumistuet ym lähtee?

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

miksi et ilmoittaisi pelkäätkö et asumistuet ym lähtee?

En mä sitä pelkää vaan aloin ihmettelemään, kun kesätyöt ei vaikuttanut asumistukiin ainakaan viimeksi, kun opiskelin. Siksi en ole edes kelalle mitään ilmoitellut, kun luulin et näin on vieläkin. Mielummin niin et tuki pienenee, kun maksan takaisin syksyllä

mäki jouduin maksamaan takaisin mutta sovin niin että lyhennän vain 20e kk.. on sitten velka maksettu joskus vuonna 2012:D saa kyllä leväperseet oottaa ... niin mäki saan aina oottaa rahoja niiltä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmoita. Ei ne opiskelijalla vaikuta asumistukeen, mutta on ilmoitettava. Kuitenkin kela saa tietää verotiedoista.

Kiitos...eli tätä mä ajoin takaa. Ihmettelin ku ei sillon viimeks asumistuet häipyny mihinkään. Pitänee sit huomenna soitella kelalle :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ilmoita. Ei ne opiskelijalla vaikuta asumistukeen, mutta on ilmoitettava. Kuitenkin kela saa tietää verotiedoista.

Kiitos...eli tätä mä ajoin takaa. Ihmettelin ku ei sillon viimeks asumistuet häipyny mihinkään. Pitänee sit huomenna soitella kelalle :)

No mulla ainakin vaikutti.

No kyllä todellakin vaikuttaa perheellisen opiskelijan asumisTUKEEN. Perheetön opiskelija saa asumislisää.

Kyllä sun pitää ne ilmoottaa. Jos muutos tuloihin on yli 300?, niin sitten vaikuttaa tukeen. Siis sun saamat palkat jaetaan 12 kuukaudelle.

Alkuperäinen kirjoittaja takaisinmaksanut:

No mulla ainakin vaikutti.

Meillä ei ole vaikuttanut. Kaksi kesää olen töissä ollut ja kelaan on palkkakuitti toimitettu. Se kesän palkka kun jaetaan opiskelijalla koko vuoden tuloiksi niin eipä jää montaa sataa/kk.

Saatko siis asumistukea vai opintotuen asumislisää? Jälkimmäisessä tapauksessa lisää ei tule kesältä muutenkaan.

no mulla on kaksi lasta, niin saan asumistukea

No asumistuki on eri asia kuin asumislisä. Asumistukeen vaikuttaa ilman muuta tulot. Riippuu tietenkin siitä paljonko niitä tuloja on.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

No kyllä todellakin vaikuttaa perheellisen opiskelijan asumisTUKEEN. Perheetön opiskelija saa asumislisää.

Kyllä sun pitää ne ilmoottaa. Jos muutos tuloihin on yli 300?, niin sitten vaikuttaa tukeen. Siis sun saamat palkat jaetaan 12 kuukaudelle.

No tottakai ne vaikuttaa tuloihin, jos tulot on huimat, mutta jos kesällä tienaa jotain 6000 euroa niin se jaetaan koko vuodelle eikä siitä jää, kun 500 euroa/kk. Tuollaisella kuukausitulolla on oikeutettu täyteen asumistukeen.

Kelan sivuilta poimittua:

Ilmoitusvelvollisuus

Sinun on pikaisesti ilmoitettava Kelaan olosuhteidesi muutoksista, jos

vaihdat asuntoa tai muutat pois asunnosta, johon asumistuki on myönnetty
sinulle tai ruokakuntaasi kuuluvalle syntyy oikeus opintotuen asumislisään
samassa asunnossa asuvan oikeus opintotuen asumislisään päättyy
sinulle tai ruokakuntaasi kuuluvalle syntyy oikeus eläkkeensaajien asumistukeen
ruokakuntaasi kuuluvien henkilöiden määrä muuttuu pysyvästi
ruokakuntasi bruttokuukausitulot nousevat vähintään 300 euroa edellisessä päätöksessä vahvistettuihin tuloihin verrattuna
ruokakuntasi omaisuus lisääntyy huomattavasti
ruokakuntasi hyväksyttävät asumismenot pienenevät vähintään 50 euroa päätöksessä vahvistettuihin hyväksyttäviin asumismenoihin verrattuna
ruokakuntasi ottaa alivuokralaisen tai luopuu alivuokralaisen pitämisestä tai
ruokakuntasi käytössä olevan asunnon hallintamuoto muuttuu.

Jos et ilmoita muutoksista, sinulle voidaan maksaa tukea aiheettomasti. Tällöin sitä joudutaan perimään myöhemmin takaisin.

eli mun olis pitäny sit ilmoittaa noista keikkatöistäki mitä oon tehny tänä vuonna :P En mä oo tollasta tajunnu... Jäin yh:ksi vuoden vaihteessa, niin en ole edes ajatellut asiaa. Viime kuussaki sain reilu 700e keikkatyöstä. Eli Takasinmaksu taitaa odottaa :(

eli mun olis pitäny sit ilmoittaa noista keikkatöistäki mitä oon tehny tänä vuonna :P En mä oo tollasta tajunnu... Jäin yh:ksi vuoden vaihteessa, niin en ole edes ajatellut asiaa. Viime kuussaki sain reilu 700e keikkatyöstä. Eli Takasinmaksu taitaa odottaa :(

Tuskin odottaa. On nuo niin pieniä tuloa. Jos kuukausitulot on 700 euroa niin kyllä taitaa sillä olla oikeutettu täyteen asumistukeen. Käväise kelan sivuilla laskemassa ja muita ilmoittaa etukäteen kelalle.

Joo-o. No voihan olla, että sun tulot on työtuloineenkin niin pienet, että olet oikeutettu täyteen asumistukeen. Mutta onhan sanomatta selvää, että kelalla tulee olla sun oikeat tulot tiedossa kun he päättävät paljonko saat asumistukea.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:

Joo-o. No voihan olla, että sun tulot on työtuloineenkin niin pienet, että olet oikeutettu täyteen asumistukeen. Mutta onhan sanomatta selvää, että kelalla tulee olla sun oikeat tulot tiedossa kun he päättävät paljonko saat asumistukea.

no opintukee, lapsilisää ja elatustukea ei katsota tuloksi kelalla, niin olen 0 tuloinen. Eli nuo työtulot satunnaisesti tulee olemaan se ainoa tuloni.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
ruokakuntasi bruttokuukausitulot nousevat vähintään 300 euroa edellisessä päätöksessä vahvistettuihin tuloihin verrattuna

Tätähän mäkin. Ja mulle on tuosta Kelassa sanottu kun siitä kysyin. Kyllähän ap:n tulot kahdessa kuukaudessa menee yli tuon kun on jaettu palkat 12 kuukaudelle.

soittelin nyt kelalle. Eli mulla olikin katsottu jotain viime vuotisia työtuloja siihen asumistukeen. Kuulema voin tienata vuoteen sen 10 000e ihan huoletta. Jos en olisi ollut viime vuonna töissä ja sitä ei olisi katsottu tuloksi asumistukeen, niin olisin joutunut tekemään ilmoituksen.