Pitääko neuvolassa käynnit korvata ylitöinä?

  • Viestiketjun aloittaja Raskaana
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Silloin varaa sen klo 8 ajan hyvissä ajoin, käy siellä ja pienellä paikkakunnalla kipaisee nopsaan töihin suoraan sieltä. Ei onneksi mene kuin puoli tuntia yli. Sen voi tehdä illalla takaisin.
Pienet paikkakunnat ovat usein ns. nukkumalähiöitä, jolloin työpaikalle saattaa olla hyvinkin puoli tuntia matkaa. Eli ei sinne niin vain kipaista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Raskaana:
Jopas tästä on tullut pitkä ketju=)
Olen töissä ma-pe 8-16.
Ainoa milloin voin neuvolaan mennä on työpäivän aikana.
Siksi tilanne onkin kimurantti,koska työnantajani on yksityis henkilö ja meidän alalla ei ole(tiedossani ainakaan)minkäänlaista liittoa.
Kysyt miten on ja jos et halua heti tunnustaa olevasi raskaana niin sitten ilmoitat vaan meneväsi lääkäriin tai johonkin muualle ja teet tarvittaessa takaisin.
Mulla on 3 lasta ja jokaista odottaessa oon ollu eri työnantajilla aina yksityisellä sektorilla ja työajalla 8-16, KERTAAKAAN en ole joutunut neuvola tai muita lääkäri käyntejä takaisin tekemään
 
AnniHelena
vakuutusalan TES:n mukaan äitiys- ja lastenneuvolakäynnit saa tehdä työajalla palkallisena jos muita aikoja ei ole saatavissa. Minulla on liukuva työaika; aamulla sisään klo 7-9 ja ulos klo 15-18. Työmatkani kestää noin 35-40 min. joten käytännössä joudun kyllä aina käymään työajalla. Yritän saada aamun ensimmäisiä aikoja jolloin työaikaa menee vähiten, mutta aina se ei ole mahdollista.
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Mulle ei kyllä henk. kohtasesti tulis mieleen olla korvaamatta vaikka ei tarvitsisikaan.... Sen verran on työmoraalia.
:D, ilmeisesti sun työmoraalisi ei salli sun myöskään pitää äitiyslomaa tai vanhempainvapaata...
No nippanappa kehtasin pitää, en tykkää olla "vain" kotona.
On tästä korkeasta moraalista haittaakin, mutta minkäs sille mahtaa.

Vaikka on aivan lainmukaista ja hyväksyttävää hoitaa pientä lasta kipeänä kotona, en ole sitäkään tehnyt, vaan aina olen saanut lapsen joko hoitoon tai järjestettyä miehen kanssa työvuorot sillä tavalla että olen myöhästynyt töistä korkeintaam muutaman tunnin ja korvannut ne sitten toisina päivinä.
 
Etcetera
4 luku
Perhevapaat


Palkanmaksuvelvollisuus

Työnantajan on kuitenkin korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella.

Ja http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae47000 sivun mukaan "Äitiyshuollon tarkoituksena on turvata ja optimoida odottavan äidin ja tulevan lapsen terveys ja hyvinvointi. Äitiyshuollon lääketieteelliset toimet käsittävät raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan hoidon."
 
vierailija
Koska tästä asiasta ei omalla raskausajalla ole löytynyt omasta liitosta eikä omalta työnantajalta yksiselitteistä mustaa valkoisella, tein oman ratkaisuni:

Puolet käynneistä olen mennyt työajalla ja puolet vapaa-ajalla (ottamalla/käyttämällä vapaapäivän).

Aion toimia samoin lastenneuvoloiden kohdalla.
 
vierailija
Ei tarvitse korvata, mutta...se aika ei ole myöskään työaikaa. Vaan se on poissaoloa siltä ajalta.
Eli sulle tulee siitä miinustunteja mutta kukaan ei pakota niitä kirimään kiinni.
 

Yhteistyössä