pitääköhän mun viedä kelaan uus verokortti vai ei??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierastelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierastelija

Vieras
mistähän nyt tietäis pitääkö mun pyytää uusi verokortti vai ei sosiaalietuuksia varten vai ei? vai riittääkö viimevuotinen kun tulot eivät ole muuttuneet. kelassa en pääse käymään eikä sähköpostiin vastata..
ja milloin tuo uus kortti astuu voimaan jos se pitää toimitttaa sinne. oliko vanha helmikuuhun asti voimas?

Jos sinulla ei ole tulot muuttuneet JA edelliset eli 2007 tiedot on laskettu sosiaalietuutta varten, niin silloin ei tarvitse. Kela saa tiedon suoraan verottajalta. Onko sinulle tullut kotiin uusi verokortti, jossa on tulotyyppinä "Etuudet" ja se on voimassa 1.2.2008 lähtien?

ei kellekään tule automaattisesti korttia etuuksia varten. Kaikille tulee palkkatuloa varten oleva kortti ja jos jotain muuta tarvitsee, pitää itse tilata muutoskortti. Eli ap jos saat tänä vuonna muuta kuin palkkaa, niin tilaa uusi kortti. Viime vuoden tulot ei siihen vaikuta.

vielä sitä että kun tuon kortin yläkulmassa lukee päätoimen palka tuloa varten niin eikös tää ole sit palkkaa varten eikä sosiaalietuutta?
eli jos nyt oikein ymmärsin niin pitää pyytää uusi?

Alkuperäinen kirjoittaja vierastelija:
vielä sitä että kun tuon kortin yläkulmassa lukee päätoimen palka tuloa varten niin eikös tää ole sit palkkaa varten eikä sosiaalietuutta?
eli jos nyt oikein ymmärsin niin pitää pyytää uusi?

Juu pyydä uusi eli muutosverokortti sosiaalietuutta varten.

Alkuperäinen kirjoittaja hajuherne81:
höh...no miksi mun muutosverokortti lähetettiin suoraan kelaan ku muutin prosenttia....vero eukko oikeen kysyi että lähettääkö kelaan vai lähetänkö minä...??

Muutosverokortti lähetetään Kelaan, mutta kun kotia tulee ansiotuloja varten verokortti, niin saahan se Kela senkin tiedon MUTTA sehän on väärälle tulotyypille lasketettu eli prosentti voi olla ihan väärä. Siksi kannattaa joka vuosi lasketuttaa Kelan tuille muutosverokortti.

tuo soittaminen kun tällä liittymällä maksaa hemmetisti niin pakko kysyä täältä ensin.
mistä mä nyt näen ne mun tulot mistä mukaan ne sen prosentin sitten laskee? eli mistä näen ennen soittamista tulot valmiiksi että osaan sit verotoimiston tädille ne kertoa..
mä oon ihan pihalla näitten verojuttujen kans taas. riittääkö tulo tiedot kun katsoo tuosta kortista mikä jo kotiin tuli?vai kysyykö se jotain muutakin?

Yhteistyössä