Pitääkö takassa odottaa ihan viimeisen kekäleen palaminen ennen kuin pelti kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 679
19 176
113
Pienenä mulle opetettiin että on odotettava loppuun asti. Mun mies taas antaisi muutaman viimeisen kekäleen palaa ja silloin jo pellit kiinni. En tiedä onko mun mies elämäänsä kyllästynyt vai minuun kyllästynyt eli haluaako tuo häkämyrkytyksen. :whistle:

Eilen illalla menin vanhempien ohjeiden mukaan mutta jouduin jättämään pellit auki kun oli niin sitkeitä kekäleitä palamaan, en jaksanut yötä myöten jäädä niitä vahtimaan.

Ja onko nuo jossain kesämökkiolosuhteissa nuo tiukemmat ohjeet, siellä kun saatetaan nukkua siinä samassa huoneessa? Perusokt:ssa on ilmanvaihtoputkisto joten se häkä ei ole niin paksua?

Ei tarvi odottaa...
Oma isä laittaa pellit kiinni kun on vielä kunnon hiillos, eikä ole vielä saanut häkämyrkytystä :LOL: menee kuulemma lämpö harakoille kun hiillosten lämpö menee piipusta ulos...
Ite en kyllä ole niin rohkea, mutta kyllä minunkin uunissa muutama hiili hehkuu kun laitan pellin kiinni. Ja vaikka uuni näyttäisi sille ettei yksikään hiili enää hehku, niin sitä saattaa vielä seuraavana päivänäkin löytää kuumia hiiliä uunista kun vähän kouhii sitä... että loppujen lopuksi se on aika mahdotonta alkaa oottelee että se ois täysin "sammunu".;)

Ei tarvi odottaa...
Oma isä laittaa pellit kiinni kun on vielä kunnon hiillos, eikä ole vielä saanut häkämyrkytystä :LOL: menee kuulemma lämpö harakoille kun hiillosten lämpö menee piipusta ulos...
Ite en kyllä ole niin rohkea, mutta kyllä minunkin uunissa muutama hiili hehkuu kun laitan pellin kiinni. Ja vaikka uuni näyttäisi sille ettei yksikään hiili enää hehku, niin sitä saattaa vielä seuraavana päivänäkin löytää kuumia hiiliä uunista kun vähän kouhii sitä... että loppujen lopuksi se on aika mahdotonta alkaa oottelee että se ois täysin "sammunu".;)
Suakin näkee. :)

Hei

Sininen liekki aiheuttaa häkää. Odottele, että suurin osa kekäleistä on sammunut. Saa jäädä oranssia kekälettä, kunhan ne ei keskenään pala sinisellä liekillä. Näin on minulle opetettu.

PEESI! Pellit auki niin kauan kuin hiilloksessa näkyy sinistä liekkiä. Sitten pelti kiinni ja jätetään noin 1cm verran auki. Pellin voi joko laittaa kokonaan kiinni noin tunnin kuluttua tai vasta seuraavana aamuna - lämmön kannalta sillä ei ole suurta merkitystä. Toinen vaihtoehto on tehdä peltiin reikä. Häkä pääsee ulos, mutta lämpö säilyy.

Riippuu siitä, onko pellissä pienet riät häkää varten vai ei.

Jos mellä lättaa pellit kiinni ennen kuin hiillos on kokonan hiipunut, alkaa palo/häkävaroitin karjumaan "alarm, alarm, carbonmonoxide" .

Kumpi on parempi, hyvät lämmöt vai henkikulta?

Että te ootte urpoja.

Laitatko pellit kiinni, kun sininen liekki häviää? - väärin!
Puulla lämmittäjät eivät vieläkään älyä pelätä hajutonta tappajaa, häkää, vaan maksimaalisen lämmön talteenoton tavoittelussa häkävaaraan suhtaudutaan huolettomasti.

Kuva: Heikki Rönty / Yle
Avaa

Oletko kuullut vanhan kansanviisauden, suusta suuhun leviävän varman perinnetiedon oikeasta hetkestä sulkeä takan tai leivinuunin luukut, jotta lämpöä ei varmasti karkaa harakoille? Sehän menee niin, että pellin voi tuupata kiinni, kun sininen liekki on kadonnut ja hiillos vielä hehkuu. Tapa elää yhä tiukasti, vaikka hään ja palamisen asiantuntijat kammoksuvat vaarallista perinnettä.

- Voin omasta kokemuksesta kertoa, miten isälleni ja äidilleni kävi. Heillä oli kaksi tulisijaa ja eräänä yönä he heräsivät siihen, kun koira oksenteli. Koira oli jo huonossa kunnossa ja he huomasivat pian itsekin, ettei heillä ole täysi toimintakyky tallessa. Tämä johtui siitä, että isäni oli sitten laittanut perinteisesti kun sininen liekki tuli ja hävisi, pellin kiinni liian aikasin ja siellä oli häkää, Mikkelin paloasemaryhmän päällikkö Markku Mäkelä kertoo.

- Ei kannata puhua mistään sinisestä liekistä tai mistään sellaisesta vaan luukun voi laittaa kiinni, kun hiillos on aivan musta. Silloin ei tule häkää. Ei pidä ajatella sitä, että siinä menee lämpöä hukkaan jos laittaa myöhemmin pellin kiinni, koska häkä pitää saada tulisijasta pois.

Ei sitä lämpöä niin paljon hukkaan mene, parempi pysyä elossa.

– Palopäällikkö Markku Mäkelä

Monet luottavat siihen, että häkä poistuu kyllä, koska nykyisen lainsäädännön perusteella sulkupelleissä pitää olla 3-5 prosenttia aukkoa. Ei auta, sanoo Mäkelä.

- Jos ei ole riittävää virtausta, se reikä ei riittäisi siihen, että häkä poistuu.

Pelastusviranomaiset tutkivat muutama vuosi sitten koko Suomessa omakotitalojen häkäpitoisuuksia sairaankuljetuskäyntien yhteydessä. Kävi ilmi, että häkää oli yllättävän monissa rakennuksissa.

- Ihmiset eivät itsekään tienneet raja-arvojen ylittyneen, oireita ei vielä ollut. Siinä vaiheessa jos oireita tulee, särkee päätä, on huonovointisuutta, vetämätön olo ja jopa oksennuttaa niin häkäpitoisuus on jo reilusti yli säädetyn turvallisuusrajan.

Pelastusviranomaisille tulee aika ajoin ilmoituksia tilanteista, joissa häkä on jo aiheuttanut huonovointisuutta.

Häkävaroitinkaan ei pelasta aukottomasti
Palovaroitin ei hälytä häkäpitoisuudesta, mutta häkävaroitin hälyttää. Siihenkään ei kuitenkaan pidä luottaa sokeasti.

- Häkä kaasuna on aavistuksen kevyempää kuin ilma ja häkä menee ilmavirtojen mukaan eikä välttämättä tavoita häkävaroitinta. Korostan sitä, että ei sitä lämpöä niin paljon hukkaan mene, että parempi pysyä elossa ja laittaa pelti kiinni vasta kun hiillos on musta, Mäkelä sanoo.

Häkä on tehokas ja salakavala tappaja. Se yhtyy veren hemoglobiiniin 200 kertaa paremmin kuin happi eli häkä vaikuttaa äärettömän huomaamattomasti.

- Jos menet nukkumaan ja häkäpitoisuus nousee, on todennäköistä, ettet herää. Häkäpitoisuuden noustessa vaivut todennäköisesti syvempään uneen, menet tajuttomaksi ja jos kukaan ei sinua pelasta niin se on kuolema.

Hyvä se hiillos on möyhiä ja tarkistaa, ettei ole hiillosta ennen kokonaan sulkemista. Poraa peltiin 10mm reikä, niin siitä vaihtuu aina vähän palokaasuja.

Isällä oli aina kiire sulkea muurin ja takan pellit kotona. Perusteli kovasti lämmön karkaamista ja suuttui neuvoista. Oli meillä usein yöllä päänsärkyä mutta onneksi ei pahemmin käyny. Hankittiin sitten häkävaroitin ja se kun parikertaa alko kiljua ni alko isä vähän uskoa että laittaa liian aikaisin pellit. Olen itse tosi varovainen sulkemisien kanssa. Mielummin hiukan myöhään kun myrkyttyny perhe.

Tuurilla ne laivatkin seilaa. Aika moni täällä pistää itsensä ja koko perheensä vaaraan.

Ikävä maata ruumishuoneella, vaikka koti olis kyllä hyvin lämmitetty.

Monet luottavat siihen, että häkä poistuu kyllä, koska nykyisen lainsäädännön perusteella sulkupelleissä pitää olla 3-5 prosenttia aukkoa. Ei auta, sanoo Mäkelä.

- Jos ei ole riittävää virtausta, se reikä ei riittäisi siihen, että häkä poistuu.

Kuumassa hormissa on varmasti virtausta pienelläkin reiällä.

Minä suljin ennen pellit heti kun liekkejä ei enää näkynyt (eli takka oli punaisia kekäleitä täynnä). En koskaan kuollut häkämyrkytykseen. :) Sitten kuitenkin luin jostain ettei saisi sulkea peltejä ennenkuin kekäleet ei enää hohka, ja nykyään teen hysteerisenä niin, että kun kekäleet on muuttuneet mustiksi, möyhin vielä, jolloin ne muuttuu taas punaisiksi, ja odotan että nekin muuttuu mustiksi ja vasta sitten suljen pellit. :D Jos olen lähdössä pois kotoolta tai juuri menossa nukkumaan, jätän pellit suosiolla auki.

Kuumassa hormissa on varmasti virtausta pienelläkin reiällä.
Oletko itse palomestari?

Matalapaineella virtaus voi olla huono ja etenkin silloin, kun tuhkaluukku on laitettu jo kiinni. Mutta ei se mitään, laittakaa te pellit kiinni vielä kun liekit lyö. Saahan sitä ottaa riskejä, mielenkiintoisempaa arvuutella herääkö perhe aamulla vai ei.

Oletko itse palomestari?

Matalapaineella virtaus voi olla huono ja etenkin silloin, kun tuhkaluukku on laitettu jo kiinni. Mutta ei se mitään, laittakaa te pellit kiinni vielä kun liekit lyö. Saahan sitä ottaa riskejä, mielenkiintoisempaa arvuutella herääkö perhe aamulla vai ei.

Lämmin hormi vetää kyllä väkisin oikeaan suuntaan, näin ainakin meillä jos pelti jää millinkään raolleen.

Itse olen laittanut pellin lähes kiinni, kun uuni on hiilloksella, ja myöhemmin sitten kokonaan kun se ei enää hehku. Häkävaroitin ei ole koskaan huutanut.

Lämmin hormi vetää kyllä väkisin oikeaan suuntaan, näin ainakin meillä jos pelti jää millinkään raolleen.

Itse olen laittanut pellin lähes kiinni, kun uuni on hiilloksella, ja myöhemmin sitten kokonaan kun se ei enää hehku. Häkävaroitin ei ole koskaan huutanut.
Talot on erilaisia, takat on erilaisia, hormeissakin voi olla eroja, menikö se pelti nyt mihin kohtaan, onko siellä juuri se määrä punaista ettei häkää tule...virhearviot voi olla kohtalokkaita. Se mikä on toiminut kotona, ei ehkä toimikaan mökkiolosuhteissa tai muualla.

Miksi ottaa kuolemanriski? Ehkäpä nuo palomiehet ovat niin monta häkäkuolemaa todistaneet, että eivät ihan turhaan varoittele.

Ei se aina vedä. Siihen vaikuttaa toki rakenteen lisäksi esimerkiksi sää ja talon ympäristö. Puhumattakaan siitä jos talossa on koneellinen ilmanvaihto.

Talot on erilaisia, takat on erilaisia, hormeissakin voi olla eroja, menikö se pelti nyt mihin kohtaan, onko siellä juuri se määrä punaista ettei häkää tule...virhearviot voi olla kohtalokkaita. Se mikä on toiminut kotona, ei ehkä toimikaan mökkiolosuhteissa tai muualla.

Suurin ero tulee hormista, esim. pitkä tiilipiippu vs. lyhyt teräspiippu. Teräspiipun veto hyytyy nopeasti pikaisen jäähtymisen vuoksi.

Yhteistyössä