Pitääkö taaperon jalkaa tukea vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

-

Vieras
Mulle on muutama fysioterapeutti sanonut, että lapsen pitää kävellä mahdollisimman paljon ns. paljain jaloin. Pienen jalat voi olla vimpulat ja vampulat, mutta muotoutuvat kyllä. Nyt kuitenkin törmäsin taaperoiden tukipohjallisiin... ja mainospuheessa sanottiin, että kaikki mahdolliset vika- asennot pitää korjata jo pienenä. Mitä mieltä te olette? Pitääkö mun nyt laittaa tukikengät 1- vuotiaalle vai ei?

Ei. Kengittä mahdollisimman paljon ja kiinnittää huomiota niihin kenkiin mitä käyttää sillon kun käyttää. Jalkojen lihakset vahvistuvat ja kehittyv't kun saavat tehdä työtä. Mun lapsella oli pienenä jalat silminnähden vinossa jne ja ohjeena olla kengittä. Nyt on 6v kohta ja jalat näyttävät paljon normaalimmilta. Mulla itelläni on lapsena ollu tukikenkää jne ja jalat edelleen huonot. Ois varmaa pitäny tukien sijaan antaa töitä nillle paljon enemmän.

Ei. Kengittä mahdollisimman paljon ja kiinnittää huomiota niihin kenkiin mitä käyttää sillon kun käyttää. Jalkojen lihakset vahvistuvat ja kehittyv't kun saavat tehdä työtä. Mun lapsella oli pienenä jalat silminnähden vinossa jne ja ohjeena olla kengittä. Nyt on 6v kohta ja jalat näyttävät paljon normaalimmilta. Mulla itelläni on lapsena ollu tukikenkää jne ja jalat edelleen huonot. Ois varmaa pitäny tukien sijaan antaa töitä nillle paljon enemmän.

Ihan justiinsa näin mä olinkin ajatellut...

Liika tukeminen heikentää lihaksia jolloin jalka ei des oysty suoristumaan. Virheasennot on jokaisella taaperolla mutta hälyttäviä vasta kun painoa ja kättöä tulee lisää eli kouluiässä. Luusto ja lihakset nivelet ovat taipuisaa ja mukautuvaa tavaraa. Monissa maissa ei enää esim leikata vaivasenluuta vaan se jumpataan pois aikuisiällä. Ja tämäkään vaivaa ei aina johdu kengistä vaan on perinnöllinen.

Vain, jos virheasento on sellainen, että se ei varmasti korjaannu itsestään tai jos nilkka on esimerkiksi niin "vetelä", että sen varaan astuminen on epävarmaa, laitetaan tukikengät. Ennen tosiaan laitettiin heti hirveästi tukea ja suositeltiin ylipäätään, että kun lapsi alkaa ottaa ekoja askelia, niin laitetaan tukevat ensiaskelkengät jalkaan heti, ja pidetään niitä koko päivän ajan. Ihmeen kauan kesti huomata, ettei siitä ollut kuin harmia, kun jalka ei päässyt vahvistumaan luonnollisella tavalla.

Niiden kenkien pohjatkin olivat ihan kivikovat, nykyään lastenkin kengissä pyritään taipuisiin pohjiin.

Meillä oli tänä kesänä 2-vuotiaalla käytössä paljasjalkakengät ulkona liikkuessa tai omalla pihalla meni pääasiassa paljain jaloin. Ainoastaan kaupungille lähtiessä laitettiin jalkaan tennarit. Itsekin käytän paljasjalkakenkiä sulan maan ajan ja kaikki jalkaongelmat ja kivut ovat loppuneet. Kuopukselle, joka könittää on ensi talveksi toppatöppöset pakkasille. Tukevat kengät ajattelin ostaa vasta kevät keleille, jolloin kävelykin alkaa varmasti olla varmempaa.

Yhteistyössä