pitääkö ruoan aina olla jotain erikoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määääää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

määääää

Vieras
mietin nyt että miksen voisi tehdä lounaaksi huomenna esim. kuullotan vaikka makaronia, sipulia tonnikalaa/kinkkusuikaleita ja herne maissi paprikaa pannulla...
ja keittää vaik pari kananmunaa kaveriks.
minusta olisi ihan hyvä ruoka mut tartteeks aina olla jotain karjalanpaistia ja puikulaperunoita?

ongelma taitaaki olla se että olen opettanut lapseni gourmet ruokiin niin eihän niille tollanen "mättö" kelpaa!

viikolla on helppoa,edullista ruokaa,mutta viikonloppuisin pitää olla herkkuja.
Ai ,onks karjalanpaisti gurmeeta? :D Mun mielestä se on just sellanen helppo ja edullinen,senkun heittää uuniin mausteiden ja veden kera,hauduttelee päikkäriajan,sammuttaa uunin,niin ulkoilun jälkeen herkullista syötäväksi. :)

meillä arki mene työviikosta riippuen pakasteesta kaivetuilla jämillä eli tomaatti-jauhelihakastike, makaroonilaatikko tms. tai jos ehtii niin sitten jotain nopeaa, just vaikka paistettua jauhelihaa, broiskua tms. riisillä/pastalla/perunalla ja lisäksi höysteenä kasviksia. Viikolla aikaa on valmistaa ruokaa 5-60min riippuen päivästä, siksi pyrin aina laittamaan osan pakastimeen. Sieltä on helppo napata annos, jos on vähän normi päivää tiukempi aikataulu.

Viikonloppuna sitten taas valmistetaan ehkä enemmän aikaa vaativaa ruokaa. Käydään myös paljon ulkona syömässä lapsen ja miehen kanssa.

Kyllä ne nirsotkin kersat oppii kun jonkun aikaa tarjoillaan pelkkää mättöä erilaisissa muodoissa. Ihan hyvää perussafkaa, turha sitä mitään kummallisuuksia on joka päivä vääntää..

joo ei kannata vasiten opettaa pentuja nirsoiksi. Ei ikinä.

Meillä syötiin joka sunnuntai samaa juhlavampaa ruokaa, ja se oli lapsuuden huippuelämys kun sitä osasi aina odottaa. Jälkiruokakin oli aina, se sama myös. Aah. Eli kun hyvä kaava löytyy, niin se hurja vaihtelukaan ei taida olla välttämätöntä.

Ei varmaan olis osattu nauttia niin paljon, jos jatkuvasti olis popsittu jotain hienoa.

hienous on katselijan silmissà. minulle ruoan pitàà olla yksinkertaisista raaka-aineista tehtyà, mieluummin tuoreista. ruokalajeja pitàà olla paljon jotta saa vaihtelua. ja ei liikaa "mòssàystà" (kaikki sekaisin pannulle ja litra kermaa sekaan)

Nostan tämän siinä toivossa, että joku osaisi vastat tuohon kysymykseen: Mitä on erikoinen tai hieno ruoka?
Ja mitä on tavallinen mättö?
Toivoisin mahdollisimman paljon esimerkkejä kummastakin.
:)
Minä en tykkää sanoa mitään ruokaa mätöksi.:D Ruoka voi olla yksinkertaista, mutta ei se siitä tee vielä mättöä. Tai siis minulle sana mättö tarkoittaa huonoa laadullisesti.

Noh mikä sitten on erikoista ruokaa?

Minusta erikoista olisi vaikka valaan liha tai joku sellainen kala tai äyriäinen, jota ei täällä saa tai sitten oikein monimutkainen juhlava ruoka, jollaisiin ei arkena useinkaan ole aikaa. Monelle sushi on erikoista, minulle ei ole, hyvää se on, mutta ei erikoista. Tai voi se oikeastaan olla sitäkin, kun sen tekee hyvä sushikokki, omani on sellaista mukailtua räpellystä.:D

Käsitän mätön siten että se on tehty tähteistä tyyliin kaikki sekaisin. Esim. Makaronia ja jauhelihaa sekaisin hemapalla. Tai broileripyöryköitä ja riisiä sekä kastiketta sekaisin lämmitettynä uunissa.

Nostan tämän siinä toivossa, että joku osaisi vastat tuohon kysymykseen: Mitä on erikoinen tai hieno ruoka?
Ja mitä on tavallinen mättö?
Toivoisin mahdollisimman paljon esimerkkejä kummastakin.
:)
Tähän en kyllä osaa muuta sanoa,kun että meillä pitsat,kebabit,hampparit jne on sitä ns.mättöä :whistle: ja melkeinpä kaikki muu on sit ihan vaan sitä ihan perus kotiruokaa :D Milloin mitäkin :)

Tässä nyt on aika sekaisin puhuttu hienoista ja erikoisista ja suoranaisen gourmet ruuista.. En mä hienosta tai gourmet'sta tiedä, mutta itselläni menisi erikoiset sapuskat -kategoriaan sellaiset joiden aktiivinen valmistus on pitkällinen prosessi tai joissa käytetään kalliita tai erikoiskaupoista saatavia raaka-aineita.

Noh mikä sitten on erikoista ruokaa?

Mun mielestä hienoa tai erikoista ruokaa on sellainen, jota en osaa/jaksa vaivautua itse tehdä tai joka vaatii jotain erikoista. Esimerkiksi kun mennään siskon anopille syömään miehensä itse tekemää paellaa, niin se on erikoista ja tuntuu juhlavalta. Samoin esimerkiksi fondue on omalla tavallaan erikoista, vaikka ihan normaalia ruokaahan sekin on.

Mättö puolestaan on jotain helppoa, mielellään pannulla tehtyä ja koostumukseltaan muhennosmaista. Mä söin just massun täydeltä "mättöä", eli ruusukaalikookosmaitomuhennosta.

Nämä siis minun mielikuvia näistä sanoista, mutta kuten sanottu, melko subjektiivisia käsitteitä :)