Pitääkö päiväkodin ilmoittaa, jos jollain hoitolapsella on kihomatoja???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaus

Vieras
Kohta 6-v lapseni, joka siis on päiväkodissa "isojen ryhmässä" (= kaikki 5-6-vuotiaita eskaan syksyllä meneviä) sanoi tänään, että yksi päiväkodin lapsista oli kertonut että tällä on edelleen kihomatoja. Kysyin lapseltani, että koska tämä kaveri oli niin sanonut, niin lapseni vastasi, että just ennen joululomaa, kun olivat leikkineet yhdessä Legoilla.

Tiedän, että tässä perheessä oli kihomatoja loppusyksystä ja pitivät häätökuurit. Päiväkoti tiesi tästä asiasta tuolloin. Mutta jos tuossa perheessä on edelleen kihomato-ongelmaa, eikö päiväkodin henkilökunnan pitäisi infota muiden hoitolapsien vanhempia noin yleisellä tasolla, että kaikki osaavat seurata lastensa oireita?

ehdottomasti kerrottava. Kun madot huomataan niin hoitoon ei mennä ennen kuin lääkitys aloitettu. Jos siis tänään huomataan niin huomenna ei mennä hoitoon. Haetaan kuuri joka aloitetaan.
Jotta kurjan taudin leviäminen saadaan loppumaan kannattaa olla avoin asian suhteen.

[QUOTE="vieras";25395423]No ennen joululomaa jos on sanonut, niin ovat kerenneet jo hoitaa asian[/QUOTE]

Siinä perheessä siis on ainakin viestin perusteella kiertävä kihomatotartunta, jos ovat häätäneet syksyllä ja jos edelleen on matoja!

Meidän kaupungin tartuntatautihoitajan ohje on, ettei yksittäisistä tapauksista infota kaikkia perheitä.

Itse oon eri mieltä, mutta ohje on ohje ja sillä mennään. (oon siis töissä pk:ssa ja omat lapset on toisessa)

Monet perheet ei kerro ollenkaan välttämättä, mutta siis jos tiedämme niin laitamme infotaululle tiedot tyyliin "Ryhmässämme on havaittu kihomatoja..." + ohjeistus kuinka perheiden tulee asian suhteen toimia, selvät ohjeet seinällä jne. Itse osaltamme huolemhdimme extra hyvin lasten käsienpesusta, lelujen pesuista yms. Kerran on minun urani aikana ollut kihomatoja (viime syksynä) ja siinä tuli pieni paniikki meille hoitajille.. siivous urakka oli mahtava, mutta kannattava, koska vain yhdellä pienellä oli tartunta ja ei muita ilmaantunut. Pääsimme vähällä lopulta, kun ei tarttunut muihin.

Kannattaa ottaa huomioon,että lapset myös saattaa puhella "omiaan".
Meillä on ollut kihomatoja kahteen kertaan. Nyt toisella kertaan terotin lapsille erityisesti ettei peppuun saa koskea, eikä sormia saa laittaa suuhun.
Vieläkin poika saattaa sanoa jos peppua kutisee muista syistä että hällä on matoja.
Ja ei ole vaikea uskoa,että olisi myös päiväkodissa sanonut kavereilleen että hällä on matoja, vaikka pois onkin hoidettu.
Tuommoinen asia jää helposti lapselle "päälle".

Yhteistyössä