Pitääkö opettaa vai pitääkö hoksata itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuli kieleen tosta 5v-neuvola ja piirtäminen kysymyksestä... Et kun pitäs oppia piirtämään ihminen jolla myös vartalo. Meidän tyttö nyt 4v2kk ja pääjalkaisia edelleen. Hiuksia piirtää, ja silmät, suu ja nenä. Mut ei vartaloa, harvemmin edes pitkää mekkoa esim prinsessatyyliin. Pitääkö mun nyt alkaa ohjeistaa sen piirtämistä vai odottaa et tyttö itse hoksaa et ihmisellä on myös keskivartalo?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli kieleen tosta 5v-neuvola ja piirtäminen kysymyksestä... Et kun pitäs oppia piirtämään ihminen jolla myös vartalo. Meidän tyttö nyt 4v2kk ja pääjalkaisia edelleen. Hiuksia piirtää, ja silmät, suu ja nenä. Mut ei vartaloa, harvemmin edes pitkää mekkoa esim prinsessatyyliin. Pitääkö mun nyt alkaa ohjeistaa sen piirtämistä vai odottaa et tyttö itse hoksaa et ihmisellä on myös keskivartalo?

äh, siis tuli mieleen

Minusta voi hyvin ehdottaa että "mitä jos piirtäisit tälle masun ja navankin". Minä piirsin hienon malli-ihmisen ja laitoin kuvan jääkaapin oveen, lapset ottivat kuin ottivatkin siitä mallia kun piirsivät keittiön pöydän ääressä :)

Kyllä voi hyvin piirtää mallin ja pyytää lasta piirtämään samanlaisen. Mun kuopus oppi tosi hyvin piirtämään jo 4-vuotiaana, kun katsoi mallia isojen siskojen piirroksista. Hän piirsi jo tuolloin tosi yksityiskohtaisia ihmisiä, joilla oli silmäripset, kulmakarvat, silmissä ja suussa ilmeet, hiuksissa kampaukset ja koristeet, vaatteissa koristeita ja nappeja, kengissä nauhat ja rusetit jne. Tuskin hän niin hyvin olisi oppinut piirtämään ilman mallia. Hän on kyllä lahjakas piirtäjä nyt 7-vuotiaana, mutta on mallioppimisellakin ollut merkitystä.

kumpikaan tapa ei oo automaattisesti väärä, mut itse en varmaankaan antaisi mallia. Lapsi alkaa piirtään sen ihmisvartalon sitten sen mukaan miten sä sen näät ja osaat piirtää. Mä antaisin itse hoksata, ja lapsen käyttää sitä omaa luovuutta ja näkemystään.

Mutta mä aattelenki kaiken niin vaikiasti aina. :D

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
kumpikaan tapa ei oo automaattisesti väärä, mut itse en varmaankaan antaisi mallia. Lapsi alkaa piirtään sen ihmisvartalon sitten sen mukaan miten sä sen näät ja osaat piirtää. Mä antaisin itse hoksata, ja lapsen käyttää sitä omaa luovuutta ja näkemystään.

Minusta taas on ihan hyvä välillä vähän "töytäistä" lasta oikeaan suuntaan, jos ei muuten tahdo ajallaan oppia jotain asiaa. Lapsi ei siitä kärsi (kunhan ohjaus on hienovaraista), mutta kokee onnistumisen elämyksiä kun oppii uuden jutun.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:

Minusta taas on ihan hyvä välillä vähän "töytäistä" lasta oikeaan suuntaan, jos ei muuten tahdo ajallaan oppia jotain asiaa. Lapsi ei siitä kärsi (kunhan ohjaus on hienovaraista), mutta kokee onnistumisen elämyksiä kun oppii uuden jutun.

totta tuokin.

Yleensä kun päiväkodissa olen piirrättänyt lapsilla omakuvaa on ensin keskusteltu kehosta ja nimetty ruumiinosia. Tämän jälkeen on piirretty oma kuva, mutta kovin paljon ei enää tässä vaiheessa ole ohjailtu...

Mä tein esikoisen kans silleen, että istuttiin molemmat peilin eteen ja kateltiin yhdessä kuvajaisiamme. Sitten käytiin ruumiinosia läpi ja vertailtiin ja taas juteltiin...ja rupes muuten pääjalkaisille kasvaan hissukseen kaulaa, pitkiä käsiä, jalkoja...:)

Siis miten ihmeessä tarvii kaikkien osata 5-vuotiaana piirtää keskivartalo ukkelille? Jos ei osaa, niin onko sit huono ihminen? Parin vuoden päästä tuo edessä. Ihme juttuja nää, sanon minä..

Kiinnitti huomion "harvemmin edes pitkää mekkoa esim prinsessatyyliin". Jos piirtää mekon, sehän silloin ON vartalo! Varmaan se siitä vähitellen. Helpoiten oppis toisten lasten piirustuksia matkimalla. En sit tiiä pitäiskö matkia aikuista, jos ei vähän isompien lapsien mallia ole.

Kyllä mä "opetan" omia lapsia piirtämään. Tai kun näyttävät teoksiaan niin kyselin niistä ja katsellaan yhdessä. Ja joskus löytyy jotain lisättävääkin.

Mä olen aina inhonnut piirtämistä usein pidetään vaan sellaisena suttailuna mihin ei kannata voimia tuhlata. Kynät on huonoja ja väriskaala suppea. Kuitenkin piirtämisestäkin saa hauskaa ja kivaa kun on kunnolliset välineet ja aikaa.
Oma tyttö on 7v ja nyt on innostunut varjostamisesta ja sävyeroista asioissa :D 4v keskittyy nyt lähinnä värien sekoitteluun ja sävyjen kokeiluihin.

En ole opettanut tietoisesti. Joskus lapsi kysynyt että miten piirretään semmonen ja semmonen ja oon mallia sitten näyttänyt. Poika nyt 5v ja piirtää kokovartalotyyppejä. Tyttö 3v tyttö vielä vaan suttailee paperia, tosin värittää kyllä hienosti sit kuvia, muistaakseni vanhin piirteli ton ikäsenä jo ihan kunnolla tunnistettavia autoja jne.

Mä en ole halunnut opettaa lasta piirtämään samoin kuin itse. Haluan, että lapsi piirää omalla tavallaan. Toki itse piirrän ihmisille vartalonkin ja jos lapsi olisi halunnut, niin olisi voinut ottaa siitä mallia, mutta kukaan heistä ei ole ottanut.

Toisaalta esim. toisen poikamme 5v tarkastuksessa (joutui jollekin lapsiin perehtyneelle lekurille tarkastukseen, kun ei ollut yhteistyökykyinen omalääkärin kanssa), lääkäri pisti merkinnän, että erikoisesti piirretty ihminen :whistle: Joten mene ja tiedä miten paras.

Niin ja siis meilläkin nyt 4v tyttö ja pääjalkaisia hänkin piirtelee. Pojat ei tainneet tuossa iässä ihmisiä edes piirrellä autoja vain.

Yhteistyössä