Pitääkö nivustyrä korjata ennen raskautta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei vielä rytky...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei vielä rytky...

Vieras
Ensimmäistä suunnitellaan, ja kävin sitten perinpohjaisessa lääkärintarkastuksessa. Ultrassa löytyi pieni nivustyrä, josta tähän mennessä on pursunut ulos vain rasvakudosta silloin tällöin, ja ajoittain ollut hiukan kipeä, jos olen kovasti kanniskellut tai nostellut raskaita (muuttokuormat). Pattia ei yleensä edes näy, vaan lähinnä tuntuu tuo arkuus toisinaan.

Lääkärit ovat asiasta montaa mieltä, itse hiukan olen kallellaan siihen suuntaan, että jospa riskillä kokeilisi ja jättäisi leikkauksen myöhempään. Muuten siis leikkaus ei olisi tarpeellinen. Kipeähän se saattaa sitten olla, mutta tukivöistä lienee apua. Leikkaus julkisella puolella veisi raskauden alun parin vuoden päähän (leikkausjono ja paranteluaika), yksityisellä hirvittää kustannukset. Enkä kyllä erityisen innoissani ole leikkauksista, tosin voihan se olla että synnyttämäänkin joutuu sektiolla. Ja kun ei tästä ole niin haittaa ollut...

Usein tyrä kai diagnosoidaan ensimmäisen kerran raskauden yhteydessä, vaikka olisi jo lapsesta pitäenkin ollut, tai repeää 1/1000 naisesta raskausaikana... Onko teillä arvoisat kanssasisaret kokemuksia tai suosituksia jakaa aiheesta?

Löysin kyllä vanhoja keskusteluita, mutta niissä keskusteltiin tilanteista, joissa on jo raskaus esim. viikolla 22 eikä valinnanvaraa leikkauksen suhteen siis ollut.

Itse pääsin leikkaukseen 3kk sisällä lääkärillä käynnistä.Minua nivustyrä häiritsi niin paljon, että jouduin painelemaan sitä sisälle monta kertaa päivässä.

Ensimmäisestä lapsesta tuli napatyrä, joka leikattiin noin vuosi synnytyksestä, se olisi kuulemma ollut jo 2vaarallinen" raskauden aikana.

Kiitos vastauksesta! Minulla ei tosin ole noin pahana niin ei ole mitään kiirettä leikkausjonossakaan... Pitänee vielä jutella lääkäreiden kanssa ja kuulostella muutenkin.

Yhteistyössä