Pitääkö mun nyt väkisin tyrkyttää tissiä tolle vauvalle kun huutaa nälkää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kirjoitin täällä aiemmin kun 2,5kk vauva on alkanut hylkiä tissiä. Silloin tissi kelpasi öisin ja 2-3 kertaa päivisin. Nyt ei enää kelpaa ollenkaan, vauva nyt 3kk. Täällä neuvottiin tarjoamaan tissiä ja pulloa ei saisi tarjota ollenkaan. No pullosta on pakko antaa lis.maitoa kun vauva kasvaa miinuskäyrällä. Tähän asti tissi on kelvannut vain huijaamalla (olen antanut ensin tutin tai pullon suuhun ja sitten vaivihkaa vaihtanut sen tissiin) mutta enää se ei onnistu, huuto alkaa heti kun vauva näkeekin rintakumin. Paljasta tissiä ei ole suostunut imemään sen jälkeen kun synnärillä antoivat rintakumin. Pitääkö vielä yrittää, vai voinko jo lopettaa imetyksen? En todellakaan anna vauvan nähdä nälkää, nälkä sattuu vauvaan!
Ollaan jo aloitettu kiinteät lastenlääkärin suosituksesta ja kuulema rintamaito ei ole enää siinä vaiheessa niin tärkeää.

Olet tehnyt jo paljon. Imettäminen ei ole mikään pakko. Rintaraivarit väistyy aikanaan, mutta kaikki ei todellakaan jaksa sitä. Ja vaikeammaksi sen tekee kun on päässyt jo pullolle, saa helpommalla sen maidon.

Jos haluat vielä tarjota lapsellesi rintamaidon etuja, muutamia vaihtoehtoja tulee mieleen: tarjoa pumpattua maitoa sen aikaa kun sitä heruu ja/tai kokeile imetysapulaitetta imettäessä (saattaisi auttaa tämän hankalan vaiheen yli) :)

En osaa sanoa, mitä sun kannattaa tehdä, mutta meillä tissiraivarivaiheessa vauva söi tissiä unissaan, eli nukkui mun vieressä jaei ehtinyt edes herätä, kun hamuili ja silloin söi tissiä oikein kauniisti. Mutta ravitsemuksellisesti 3kk kin on paljon parempi kuinei mitään, jos lopetat imetyksen jos se ei onnistu.
Onnistuisko perhepeti?

Mun vauva hyljeksi välillä kans tissiä jos sillä oli tosi kova nälkä. Mä syötän silloin pullosta tuttelia jos rinnat ei oo täynnä ku se haluaa kai nopeesti täyteen :) Sit ku tissit on täynnä ni ei oo mitään onkelmia.

[QUOTE="vieras";25144277]Kirjoitin täällä aiemmin kun 2,5kk vauva on alkanut hylkiä tissiä. Silloin tissi kelpasi öisin ja 2-3 kertaa päivisin. Nyt ei enää kelpaa ollenkaan, vauva nyt 3kk. Täällä neuvottiin tarjoamaan tissiä ja pulloa ei saisi tarjota ollenkaan. No pullosta on pakko antaa lis.maitoa kun vauva kasvaa miinuskäyrällä. Tähän asti tissi on kelvannut vain huijaamalla (olen antanut ensin tutin tai pullon suuhun ja sitten vaivihkaa vaihtanut sen tissiin) mutta enää se ei onnistu, huuto alkaa heti kun vauva näkeekin rintakumin. Paljasta tissiä ei ole suostunut imemään sen jälkeen kun synnärillä antoivat rintakumin. Pitääkö vielä yrittää, vai voinko jo lopettaa imetyksen? En todellakaan anna vauvan nähdä nälkää, nälkä sattuu vauvaan!
Ollaan jo aloitettu kiinteät lastenlääkärin suosituksesta ja kuulema rintamaito ei ole enää siinä vaiheessa niin tärkeää.[/QUOTE]

joiltakiin ei vaan tule mitään. vaikka kuinka imis. anna korviketta ja välillä tissiä. Rinnoistas vaan ei välttämättä tule mitään niin siks vauva hermostuu. ei kaikilla tule maitoa.

kulta rakas ihminen älä rääkkää itseäsi turhaan! kaikkesi varmasti olet antanut ja siihen ei ole palstanaakoilla nokan koputtamista! sullakin varmaan hormoonit hyrrää ja asia on paisunu nyt yli äyräidensä, eli nyt vaan otat rauhassa ja teet niin kuin itse haluat! annat vauvalle maitoa pullosta koska se taitaa olla nyt paras ratkaisu ja hyvin olet jaksanut yrittää! :)

Kiitos kaikille!

Kyllä tää asia kamalasti stressaa ja masentaa ja on haikea olo. Alusta asti on imetyksen kanssa ollut ongelmia ja tosi paljon oon panostanut. Nyt kyllä näyttää että loppuis kokonaan.

Onko kellään muulla käynyt näin?

[QUOTE="vieras";25144277]Kirjoitin täällä aiemmin kun 2,5kk vauva on alkanut hylkiä tissiä. Silloin tissi kelpasi öisin ja 2-3 kertaa päivisin. Nyt ei enää kelpaa ollenkaan, vauva nyt 3kk. Täällä neuvottiin tarjoamaan tissiä ja pulloa ei saisi tarjota ollenkaan. No pullosta on pakko antaa lis.maitoa kun vauva kasvaa miinuskäyrällä. Tähän asti tissi on kelvannut vain huijaamalla (olen antanut ensin tutin tai pullon suuhun ja sitten vaivihkaa vaihtanut sen tissiin) mutta enää se ei onnistu, huuto alkaa heti kun vauva näkeekin rintakumin. Paljasta tissiä ei ole suostunut imemään sen jälkeen kun synnärillä antoivat rintakumin. Pitääkö vielä yrittää, vai voinko jo lopettaa imetyksen? En todellakaan anna vauvan nähdä nälkää, nälkä sattuu vauvaan!
Ollaan jo aloitettu kiinteät lastenlääkärin suosituksesta ja kuulema rintamaito ei ole enää siinä vaiheessa niin tärkeää.[/QUOTE]

Mun kaveri joutui tuossa tilanteessa lopettamaan imetyksen, lapsi on nyt pullolla+kiinteillä. Identtinen tarina sinun kanssasi. Lisämaitoa pakko antaa kasvun takia, rintakumit olleet käytössä sairaalasta saakka. Tsemppiä! Vauvasi on kuitenkin saanut äidinmaitoa jo kuukausia, sekin on hieno saavutus!

Kiitos teille taas.

Yritin vielä 2 kertaa tarjota rintaa, ensin jo ennenkuin alkoi nälkäkiukku, mutta ei kelvannut. Kyllä se nyt taitaa loppua kokonaan. Toisaalta parempi näin.

Neuvolan terkka on meidän tilannetta seurannut ja sanoi tänään että harvinaisen sinnikkäästi olen yrittänyt ja että ne ensimmäiset 2 kuukautta on tärkeimmät. Sanoi myös että vaikeampaa olis mulle ja vauvalle jos mä hoituisin vierottamaan.

Nyt ei kannata enää kenenkään tulla neuvomaan miten saa imetyksen onnistumaan. Kyllä tää oli nyt tässä!

vähän menee nyt ohi aiheen, ja mitenkään en tarkoita mitään pahaa..

Mutta ihanko oikeasti on käsketty kolmekuiselle aloittaa kiinteät? Kun en olisi ajatellut että noin pienelle semmosta neuvotaan oikeen missään tilanteessa. Ja varsinkin (jos ymmärrän oikein), ette ole kokeilleet vielä ihan imetysstressittä pelkillä korvikkeilla?

vielä lisäys: Hienosti tsempattu imetyksen kanssa! Itsellä ei olisi varmaan kärsivällisyys riittänyt, vaikka imetystä kaikellalailla kannatankin!

vähän menee nyt ohi aiheen, ja mitenkään en tarkoita mitään pahaa..

Mutta ihanko oikeasti on käsketty kolmekuiselle aloittaa kiinteät? Kun en olisi ajatellut että noin pienelle semmosta neuvotaan oikeen missään tilanteessa. Ja varsinkin (jos ymmärrän oikein), ette ole kokeilleet vielä ihan imetysstressittä pelkillä korvikkeilla?

vielä lisäys: Hienosti tsempattu imetyksen kanssa! Itsellä ei olisi varmaan kärsivällisyys riittänyt, vaikka imetystä kaikellalailla kannatankin!

Oon kans noista kiinteistä ihmetelly et kuka niitä oikein käskee antaan :o Jotkut on aloittanu ihan itse vaikka neuvola on vastustanut, kun on halunneet imetyksestä päästä, mutta käsittääkseni alle 4 kk ikäiselle ei pitäisi antaa lainkaan, sehän lukee purkissakin o.O

Meillä täyttää vauva kolme kuukautta joulukuun lopulla ja tissiraivaireita on tullut jo jonkin aikaa päivisin ja iltaisin. Öisin kyllä kelpaa rinta, tosin se ei yksinään riitä joten annan yölläkin korviketta lisäksi. Mutta tosiaan päivisin meidän vauva saa joko korviketta tai rintamaitoa pullosta ja näin ollaan molemmat ihan tyytyväisiä :) Aluksi mulle oli iso paikka myöntää itselleni, että en pysty elättämään pientä pelkällä rintamaidolla, koska mulla ei tule sitä tarpeeksi, mutta pikkuhiljaa tuo pullo on alkanut tuntumaan mukavan helpolta, voi isäkin välillä syöttää ;)

Olet varmasti siis tehnyt kaikkesi, jotta vauva saisi vaan rintamaitoa, mutta nyt lopetat asian murehtimisen ja siirryt korvikkeisiin ja pulloon :)

Mä imetin 4kk, oli vaikeaa alusta asti ja lopulta vauva huusi päivät nälkäänsä ja välillä ei huolinut rintaa yölläkään. Imetys aina älytöntä taistelua ja pelleilyä, välillä mies piteli vauvaa että saatiin se imemään jostain ihme asennosta. Tunti että koko elämä pyöri imetyksen ja vauvan nälän ympärillä, joko sitä koitti saada syömään tai stressasi siitä että kohta pitää taas (yrittää) imettää, ja pelkkä ajatus siitä stressasi älyttömästi.

Sanotaan, että rintaraivarit ja -lakot menee kyllä ohi, mutta kuinka kauan sitä uskaltaa odottaa? Meillä oli viimeinen kuukausi vauvan syömisten osalta ihan onnetonta ja pitempään jatkaminen olisi jo tuntunut vauvan terveydellä leikkimiseltä vain siksi, että mä saisin imettää niin kauan kuin olisin halunnut. Paino nousi kuukaudessa vain 50 grammaa ja laskeskelin huolissani pissivaippoja. Neuvolan th, joka ei helposti suosittele lisämaitoa tai kiinteitä liian aikaisin vaan on sitä mieltä, että tissiä vaan niin kyllä se siitä, sanoi, että nyt on kyllä jo pakko antaa lisäruokaa. Sen jälkeen kun alettiin antaa lisämaitoa, vauva ei koskenut enää koskaan tissiin enkä saanut edes pumpattua mitään niin siihen loppui rintamaidon saanti meidän vauvan osalta.

Jos meille tulee vielä lapsia, en aio kiusata itseäni ja lasta imetyksellä noinkaan pitkään, jos se on taas sitä, että sekä minä että vauva itketään kun tulee imetyksen aika. Vastoinkäymisten takia ei heti kannata luovuttaa ja monet vaikeudet voi varmasti voittaa, mutta mun mielestä ap on jo sinnikkäästi yrittänyt ja tehnyt parhaansa, niin ihan hyvällä omalla tunnolla voit siirtyä korvikkeeseen! :)

Nää on monimutkaisia asioita, mutta mä kiitän onneeni etten luovuttanu (päätin siis poru kurkussa että haluan imettää) Multa loppui tyystin maito hiukan ennen 3kk ikää (siinä sopivasti tissiraivakausi lisäksi ettei meinannut kelvata ylipäätään) minipillereiden takia luultavimmin, joita en heti älynnyt edes lopettaa kun niidenhän ei pitäisi vaikuttaa maidontuloon... Mulla oli rintakumit kans synnäriltä saakka käytössä. Rintaa ei huolinut ilman rintakumia, mut maitoa ei tullut senkään vertaa että kumiin ois jotain tullu. Mut mä tyrkytin tissiä koko ajan "hyvän maun rajoissa" (lisämaitoa sit kun oikeesti näytti siltä et nyt tarvii. ) ja ilman rintakumia. Alkuun meillä meni kaikki päivän ruoat pullosta, tissistä sai vaan muutamia pisaroita. Meillä itki molemmat suoraa huutoa kun yritettiin tissitellä. Kova taistelu oli takana, mutta pääsin takaisin täysimetykseen. Tässä operaatiossa onnistuttiin jättämään rintakumit pois käytöstä. Nyt poika 4kk.

edelliseen piti lisätä, että meidän tuttava rouva joutui tekemään _kuukauden_ töitä imetyksen eteen, jotta pääsi takaisin täysimetykseen (hänkin kuulemma oli päättänyt että haluaa imettää) Mutta eihän se silti tee ketään huonommaksi, jos aloittaa pelkän korvikkeen käytön. Tosiaan kun ei ole takeita toimiiko homma samalla tavalla kaikkien kohdalla. Luota vaistoosi toimia oikein! :)

Tutulta kuulostaa. Meinasin tulla hulluks esikoisen imetyksen kanssa. Neljä kuukautta riitti. Terve tyttö tuosta on korvikkeellakin kasvanut. Tän toisen kanssa (2 kk nyt) on taas imetys sujunu kuin vettä vaan ja maito tulee. Ite uskon, että ekan kanssa stressaaminen huononsi maidon tuloa ja peli oli sitä myöten selvä. Hienosti olet yrittänyt ja kokemuksesta voin kertoo, että mä aloin oikeesti nauttii äitiydestä kun "sain" lopettaa imetyspiinan.

Esikoisen kanssa oli sama homma kuin sinulla. Vauvan paino tosin nousi, mutta oli pienipainoinen syntyessään, epävarmana annoin pullosta. Taistelin 3,5kk ikään imetyksen kanssa. Vaikka lopettamispäätös oli vaikea, silti loppujen lopuksi helpotus. Väsyin rumbassa totaalisesti. Sinuna luovuttaisin, ennen kuin väsyt liikaa.
Kaksi seuraavaa lasta olikin täyimetyksellä 6kk ikään.

Itselläni oli tosi vaikeaa aluksi esikoiseni imetys, ei osattu oikein kumpikaan mielyttävää imetysasentoa tai otetta. Ajattelin silloin, että mennää kuukausi kerrallaa, kokoajan tilanne helpotti ja helpotti, nyt lähti jo yhdeksäs kuukausi käyntiin...

meillä on sellasia pulloja, mistä pitää imeä että maitoa tulee; ei siis vaan valu itsestään suuhun. kiukuissa annettiin pullosta, ja muuten aikana tarjoiltiin rintaa vaikka tunnin välein. kiukut meni ohi, saa kiinteitä, pulloa ja rintaa sopusoinnussa. jonkin aikaa söi rintaa vain öisin ja päivällä ehkä kaksi kertaa puoli unessa.. mutta vaiheita tulee ja menee, tärkeintä on että vauva saa ruokaa jollakin tavalla =)

Yhteistyössä