Pitääkö mun jäädä paskaan parisuhteeseen siksi, että ei ole varaa aloittaa omaa elämää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ero edessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ero edessä

Vieras
Oikeesti.
Meidän parisuhde on niin kuollut ja kuopattu.
Asunto jossa asutaan on kokonaan miehen, mulla ei ole täällä kun sänky ja kahvinkeitin, muu on miehen ostamaa.

Olen tavallisessa työpaikassa, painan duunia 8h päivässä niska limassa ja lapaseen jää nihkee 1200euroa joka kuukausi.
Lapsilisä on 100e ja elatusmaksut lapsen isältä 150e kuussa.
Että sellanen 1450euroa mun matikalla noin about.
Siitä lähtee autolainan lyhennys 150 euroa, eli 1300e.

Sillä pitäs maksaa takuuvuokra + vuokra, n.500e + 500e eli 1000e.
Pyykinpesukone (täälläpäin ei kaikissa vuokra-asunnoissa ole pyykkitupaa! Toki jos olis, niin ei olis kiirehankinta). Saako 200 eurolla? Eli 1200e.

Sit ruuat, pesutarvikkeet, pölynimuri, hygieniatarvikkeet, vessapaperit, kaikki. Astiat löytyy omasta takaa.

Mun matikalla oon vähän vtusti miinuksella vaikka ostaisinkin käytettyä ja koluaisin kirppareita.

Miten mä pääsen alkuun?! :ashamed:

Huutonetistä yms. saa käytettynä kaikkea halvallakin. Kierrätyskeskuskesta ilmaiseksi? Ja aluksi pärjää kyllä tosi vähällä, sitä tavaraa ehtii sitten hankkimaan. Kaverinikin lähti niin, että heillä oli lasten kanssa vain patjat lattialla ja omat vaatteet....ja jaloilleen pääsivät. Sossukin ehkä auttaa tarvittaessa, varsinkin kun on lapsi.

Ai niin, piti vielä laittaa, että usein niitä auttajia löytyy vasemmalta ja oikealta, ja saa tavaraa jos jonkinlaista kun tilanne on oikeasti tiukka. Sitä ylimääräistä tavaraa löytyy jokaisen nurkista.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
juu, ilmaiseksi ELÄTTINÄ asunut.
mun rahoilla on tankattu molempien autoja, ostettu kaikki pyykinpesuaineista hammastahnoihin ja ruokittu 3 henkinen perhe ja maksettu omia ja yhteisiä laskuja.

säästöjä mulla oli, mutta ne meni (se kokonainen reilu tonni) kun lemmikille sattui tapaturma ja oli pakko jostain ne rahat ottaa.

Ja khimaira, helposti eletään lapsen kanssa tonnilla, mutta puhun nyt ALKUUN pääsemisestä, kaikista hankinnoista ja takuuvuokrista ynnä muista.

Vanhemmiltani en lainaa.

Koeta säästää nyt tästä eteenpäin joka ikinen ropo talteen, minkä voit.

Tosi vähälläkin pärjää, jos on pakko. Ja tosiaan kaikkea ei tartte ostaa uutena. Kierrätyskeskus, kirpparit, sana kiertämään kavereille / sukulaisille -näillä neuvoin voit saada jo vaikka mitä tarpeellista.

Takuuvuokra on tietty se hankalin osuus. Onko sulla yhtään ystävää, jolta vois lainata?

Ja miksi vanhemmat on täysin nou-nou?

Alkuperäinen kirjoittaja ero edessä;26442427:
Ja khimaira, helposti eletään lapsen kanssa tonnilla, mutta puhun nyt ALKUUN pääsemisestä, kaikista hankinnoista ja takuuvuokrista ynnä muista.

Vanhemmiltani en lainaa.

Muokkasinkin tekstiäni kun luin tarkemmin.

Joskus pitää nöyrtyä ja lainata vaikka niiltä vanhemmilta ( ellei siellä ole ihan totaalista estettä taustalla ). Tai sittten menette sossuun ja pyydät harkinnanvaraista tukea ta käyt pankista käyttölainan.
Tai ostat pikkuhiljaa ja ihan välttämätöntä aluksi. Koeta saada asunto jossa on pesutupa- kyllä asuntotoimistossa ymmärretään tilanteita.

Kyse ei ole vanhempieni kohdalla nöyrtymisestä, mutta syitä selittelemättä enempää en vain voi heiltä lainata.

Mulla ei ole tästä mikään hengenhätä pois, asuntohakemus laitettu reilu viikko sitten ja voi mennä muutamakin kuukausi ennenkuin löytyy asunto, kyllä me miehen kanssa väleissä ollaan ja pystytään tässä elämään sovussa.

Eli mulla on aikaa tässä hoidella asioita..

Ärsyttää kun muutenkaan tää mitenkään helppoa ole ja sitten vielä kauheet järjestelyt että pääsee elämään omaa elämäänsä..

Alkuperäinen kirjoittaja ero edessä;26442504:
Kyse ei ole vanhempieni kohdalla nöyrtymisestä, mutta syitä selittelemättä enempää en vain voi heiltä lainata.

Mulla ei ole tästä mikään hengenhätä pois, asuntohakemus laitettu reilu viikko sitten ja voi mennä muutamakin kuukausi ennenkuin löytyy asunto, kyllä me miehen kanssa väleissä ollaan ja pystytään tässä elämään sovussa.

Eli mulla on aikaa tässä hoidella asioita..

Ärsyttää kun muutenkaan tää mitenkään helppoa ole ja sitten vielä kauheet järjestelyt että pääsee elämään omaa elämäänsä..

Elämässä muutostilanteet ovat valitettavasti yleensä rankkoja. Sitä joutuu ponnistelemaan äärimmäisyyksiin, mutta palkinto on sitten sitäkin parempi kun seisoo omilla jaloillaan, ja on saanut kaiken järjestettyä. Näin ainakin itse uskon, ja mitä omaa kokemusta on.

Pärjäät, pystyt, onnistut. Tsemppiä ja voimia vaan.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Onko mahdollista, että teet vaikka exelillä taulukon, mihin kirjaat rahankäyttösi? Siitä näet, jos on jollakin saralla mahdollista säästää. Kun oli tiukempaa aikaa rahallisesti, karsin kännykän käytön minimiin = ei lörpöttelysoittoja kenellekään. Samoin en olisi uskonut, kuinka ison osan (noin kolmannes ruokakulujen määrästä) silloin tällöin pizzalla käyminen teki ruokakuluista, vaikka olisin vaikka vannonut, että usein ei pizzoja ostella.

Mulla oli alkuun 2 tuolia, tv tietokone retkisänky lapselle ja itselle ilmapatja. Syötiin lattialla! Pikku hiljaa ostin huuto.netistä ja kaverit toi mattoja yms. Nyt täällä on kodikasta, mutta menihän siihen kuukausia. Pyykkitupaa ei ollut joten nyrkkipyykillä mentiin kuukausi. Pesukone maksoi 30e käytettynä ja ihan toivat paikalleen asti, ihanat ihmiset.

Jos sä oot antanu yhteiseen talouteen panoksesi ruokakauppaan ja laskuihin, niin onhan sulla silloin oikeus ottaa mukaasi astioita, huonekaluja, liinavaatteita yms. yhteisestä kodistanne, vaikka miehesi ne olisikin ostanut. Ainakin sen verran että alkuun pääsette.

VVO takuuvuokra on vaan 250. Teet kuin miä, patja että voi nukkua ja hissuksiin lisää kamaa. VOiko sun omat vanhemmat auttaa? Suku? Ystävät? Mulla kaverit on auttanu paljon esim antanu pojille vaattetia kun exä ei oo pakannu mukaan... Samoin saanu huonekaluja edullisesti.

Kaikkea ei tarvi heti hankkia, pesukone, pyh! Pese hetki nyrkkipyykkiä ja eti käyettty

Sun tilassa koittaisin kestää vielä kuukauden. Vosiit myös kysyä jos saisit töistä lisätunteja (vaikka 5h viikossa lisää) ja siitten kun sulla on takuu summa kasassa, niin häivyt. Sossu saattaa jotain tukea/lainaa antaa.

Ei. Kyllä sinulla on varaa. Ei kaikki tarvitse olla heti uutta ja isoa. Ja sossusta voi aina kysyä apua.
Itse erosin miehestä kun olin kotihoidontuella, ei töitä, yhteinen omistuasunto ja oma auto eikä omia huonekaluja kuin sängyt..

Alkuperäinen kirjoittaja ero edessä;26442427:
juu, ilmaiseksi ELÄTTINÄ asunut.
mun rahoilla on tankattu molempien autoja, ostettu kaikki pyykinpesuaineista hammastahnoihin ja ruokittu 3 henkinen perhe ja maksettu omia ja yhteisiä laskuja.

säästöjä mulla oli, mutta ne meni (se kokonainen reilu tonni) kun lemmikille sattui tapaturma ja oli pakko jostain ne rahat ottaa.

Vanhemmiltani en lainaa.

Sun miehesi on ollut nero. Kaikki on sen nimissä, mutta mitään konkreettista ei kuitenkaan ole sulla, sillä laillisesti katsottuna sun rahat on menneet "näkymättömiin" asioihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26442775:
Kaupungin asunnoissa ei varmaan tarvitse maksaa takuuvuokraa. Tai mun käsittääkseni Helsingin kaupungilla on näin.

Onko sinulla mitään hajua millaiset jonot on Helsingin kaupungin asuntoihin? Itse olen laittanut hakemuksen 2 v. sitten, syynä ero, ja asunto miehen omistama. No, asunnon olen ilman muuta jo hommannut muualta, enkä uskalla edes toivoa että saisin kaupungin kämpän.

Pitkäkään hakuaika ei auta asuntojonossa | Helsingin Uutiset

Uskoisin että sun tuloilla sossu tulis jollain tasolla vastaan. Takuuvuokra, sängyn hankinta yms. Kannattaa olla sinne päin yhteydessä.

Itse aikanaan erotessani oli mulla koira, poika ja pinnasänky. Kaverilta lainasin hetekan ja siinä nukuin siihen asti, että sossu kävi kylässä. Sitten sain maksusitoumuksen sänkyyn. Pikku hiljaa sitä tavaraa alko kertymään. Nyt onkin jo ihan liikaakin ;D Ja vihdoin olen voinut alkaa hankkia mieluisia juttuja. Hitaasti hyvä tulee!

[QUOTE="vieras";26443005]Kyllä sinä varmaan osan tavaroista voit viedä mukanasi kun lähdet. Ei mies voi sitä kieltää.[/QUOTE]
Jas muista, että saat myös asumistukea.

Yhteistyössä