Pitääkö mielestäsi jommankumman vanhemman herätä viikonloppu-aamuisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uninen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"uninen"

Vieras
koululaisen/ koululaisten kanssa ylös samaan aikaan??

Tänään vain lapsi keksi soittaa aamusta mummolaan ja pyytää heitä hakemaan hänet mummolaan viikonlopun viettoon. Myöhemmin mummo soitteli vielä minulle ja varmisti asian, että hakevatko he lapsen heille? Sanoin, että kyllä lapsi täällä teitä odottelee. Samalla vain sanoin ohimennen, että oltiin juuri heräilemässä, kun lapsi tuli ilmoittamaan, että hän menee tänään mummolaan. Siitäkö mummo oli oitis vihaisella tuulella, että minkälaisia vanhempia ollaan, kun vielä myöhään aamusta nukutaan ja että jomman kumman pitäisi aamusta herätä isomman lapsen kanssa ylös yhtä aikaa. Sanoin, että itse en ainakaan herää, koska vauva on aamu-uninen, enkä halua häntä jättää yksikseen nukkumaan. Siihen äiti, että mites isompi lapsi, kun joutuu itsekseen aamulla olemaan, kun olemme nukkumassa. Jospas hällä on asiat sitten huonolla tolalla.

Mutta ei minusta ole pahaa, jos me aikuiset nukumme vauvan kanssa ja tuo isompi tenava - koululainen - katselee täällä olkkarissa piirrettyjä itsekseen. Kyllä minusta koululainen jo pärjää ihan hyvin yksikseen muutaman tunnin aamusta, kunnes me heräämme. Eipä hän ole koskaan täällä isompaa kaaosta saanut aikaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28982884:
mun mielestä ei tarvii herätä, mutta lapsella pitää silti olla lupa herättää, jos on asiaa

Näin. Lasta ei saa kieltää herättämästä jos tulee jotakin asiaa.

Meillä tenavalla on toki ADHD ja autismi, mutta kyllä hän silti täällä osaa itsekseen melko asiallisesti aamuisin olla. Ei hän nyt siis suurempaa kaaosta koskaan aikaiseksi saa.

Meillä lapset 6v. ja 9v. katselee aamuisin lastenohjelmia telkasta tai leikkivät keskenään tms. kun me vanhemmat vielä käännänne kylkeä. Ei sitä nyt enää ihan sikeästi tietenkään nuku, mutta ei tulisi mieleenkään herätä viikonlopuisin vaikka klo 7 kun kuopus heräsi tänään jo niinkin aikaisin. Yleensä nouden klo 8.30-9 välillä laittamaan aamupalaa lapsille, kahta tuntia eivät yleensä ole kahdestaan.

Meillä lapsilla on tietenkin seuraa toisistaan ja välillä myös tietenkin kinaavat keskenään. Ehkä se pari tuntia voi olla aika pitkä aika kouluaiselle odotella, että vanhemmat heräävät ja voihan siinä nälkäkin jo tulla, jos ei itse osaa aamupalaa ottaa tai tehdä. Kannattaa varmaan koittaa herätä pikkasen aikasemmin, vauvasta huolimatta ja vuorotella niin ettei toisen vanhemman tarvitse aina herätä. Se joka on valvonut vauvan kanssa saa nukkua poidempään, eikö ole ihan reilua?

Täällä myös yksi huono äiti sitten myös....
Kyllä mä saatan nukkua viikonloppuna pidempään kuin koululainen joka sitten katselee telkkaria
aamulla. Toki saa herättää minut. Niin ja lapsen täytyy jopa laittaa mun makkarin ovi kiinni kun tulee
lohuoneeseeen katsomaan telkkaria, kauheeta.

Kun lapset oli pienempiä, jompikumpi vanhemmista meni olkkarin sohvalle torkkumaan kun lapset katto lastenohjelmia. Nyt ne osaa lekkiä ja kattoo pikkukakkosta porukassa, yksi siis jo isompi koululainen ja kaksi alle kouluikäistä. Ei toki usein nukuta, kunhan torkutaan ja lapset käy asioita selittämässä vähän väliä, kömpivät viereenkin.
Kivan rentoja aamuja, meillä pieni asunto, joten jios tappelevat/riehuvat tms, sen kyllä kuulee heti.

No mä en aina "herää" kun meidän 1,5 vee nousee ylös :D se kömpii itse meidän sängystä alas klo 7 tai vähän jälkeen. Jompikumpi sitten käy laittamassa olkkarissa telkkarista teletapit pyörimään, napero kattoo teletappeja ja leikkii leluillaan olkkarin matolla. Mutta sängystä on suora näkyvyys olkkariin ja nukun koiranunta. Ennen kahdeksaa nousen sitten ylös ja alan laittamaan aamupalaa. Ennen nousin sohvalle torkkumaan, mutta kun lapsi leikkii ihan rauhassa ja katsoo telkkaria niin en enää oo siirtynyt sohvalle. Hän ei pääse keittiöön, vessaan, suihkuun, eteiseen taikka muualle jossa voisi satuttaa itseään tms.

Joten joo, en kyllä ymmärrä miksi kouluikäinen ei muka voisi heräillä ihan yksinäänkin jo :D

Täällä entinen huono äiti ja vielä yh kaiken huipuksi, eli tosi epäonnistunut entinen huono äiti. Tyttöni nousi jo aika pienenä, olisiko ollut 4v., tai jotain, viikonloppuisin usein ennen minua. Kun noin yhdeksän maissa heräilin, neiti istui olohuoneessa ja piirretyt oli omatoimisesti työnnetty masiinaan. Jestas, että sitä tunsi huonoa omaatuntoa :o!

Ei meillä ainakaan tarvitse nousta. Yksi noista koululaisista on aamunvirkku, nousee aina ensimmäisenä ylös, etenkin viikonloppuisin. Muut nukkuu viikonloppuisin myöhään. Saa herättää, jos on tarve, mutta ei meitä vanhempia tarvitse herätellä aamun lasten ohjelmia katsomaan.

No ei meillä herätä koululaisten kanssa (5 koululaista, kolmasluokkalaisesta seiskaluokkalaiseen). Jos on asiaa, tulevat sitten sanomaan siitä. Yritetty teroittaa, etteivät kyselis turhia tyyliin "saako avata uuden paketin muroja?" vaan jos esim. kaverille menossa tms. niin sitten.

Ei tosiaankaan tarvi isojen lasten kanssa herätä viikonloppuisian aikaisin. Meilläkin lapset hipsii alakertaan telkkaria katsomaan. Välillä tulevat jotain asiaa kyselemään tai viereen pötköttelemään. Kun olivat pienempiä niin saatoin kans tulla sohvalle torkkumaan. Meillä vaan mies on aika aamu-virkku niin usein heräilee lasten kans samaan aikaan, enkä mäkään kovin pitkään osaa nukkua. Mutta kyllä lapset (5v, 7v ja 9v) silti yleensä keskenään ovat aamuisin jonkun aikaa. Aamupalalle sitten mennään yhdessä. Tosin tuo 9v saattaa nykyään ottaa aamupalaakin omatoimisesti.

Mä ainakin odotan kovasti että myös noi meidän pienet on niin isoja että ei ole ihan pakko herätä tai ainakaan pompata samantien ylös sängyssä kun porukka on hereillä. Meillä on aamuvirkkuja kaikki ja nuo koululaisetkin herää viimeistään seiskan maissa lähes aina..

Yhteistyössä