Pitääkö lapsen vierastaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hopo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hopo

Jäsen
05.06.2004
240
0
16
Meillä 1.5v. lapsi ja ei ikinään ole oikein vierastanut. Välillä miettii että onko jotain tehnyt väärin kun poika olisi valmis kenen tahansa matkaan lähtemään. Saattaa yhtäkkiä vaan ottaa jotain vento vierasta kädestä kiinni ja lähteä viemään sitä milloin minnekin. Yksi päivä olisi ollut lähdössä puistosta aivan tuiki tuntemattoman naisen ja hänen lapsensa matkaan..... otti vaan tätiä kiinni kädestä tyyliin: nyt mennään. Onko muilla näitä sosiaalisia "tapauksia"? Tuntuu vaan välillä että onko tuo poika yhtään edes kiintynyt minuun ja isäänsä.

meillä saman ikäinen poika ja aika sama meininki.. 4kk iässä oli hetken vierastamiskausi mutta ei mitään muuta.mä luulen et eiköhän se ole vaan toisaalta helpotus kun ei tartte vierastella,tuskin se kasvatuksesta tai vanhemmista johtuu eiköhän se ole lapsen persoonasta kiinni.meillä muutenkin poika tahtoo esittää ja pelleillä vieraille.
mutta sit toisaalta hän saattaa joskus olla ujohko jotain uutta asiaa kohtaan (kuten kellarin musta ovi oli aika jännittävä) tai "muut ei ihmisiin liittyvät asiat"- ymmärsitkö...?

Kuulostaa ihan samalta kuin meillä (2 vuotias poika). Se on ollut aina tuollainen sosiaalinen. Muutimme hiljan uuteen kaupunkiin ja hänellä on jo tuhat ystävää. Kun olemme ulkona se saattaa, naapurin oven auki ollessa, kutsua itsensä kylään. "Moi minä tulin!" Ja aina kun joku puhuu johonkin lähtemisestä hän on lähdössä mukaan. Kaikkea pitää nähdä ja kokea, kai. :/

Kyllä kai tuo vierastaminenkin on hyvin yksilöllistä. Meillä ei esikoinen vierastanut ketään ja on vieläkin melko sosiaalinen tapaus (6v). Kakkonen on sitten suhtautunut hyvin varautuneesti kaikkiin vähänkin vieraisiin ihmisiin, ja on edelleen (4v) ujompi kuin isoveljensä. Kolmonen taitaa olla sitten vähän siltä väliltä... =)

Mulle on aina sanottu, että "viisas lapsi vierastaa". No, eihän se sitä tarkoita että vierastava lapsi olisi muita viisaampi, vaan sitä, että pitää tiukemmasti kiinni niistä lähimmistä ihmisistä ja on tarkempi omasta "reviiristään". Erottaa selkeesti tutun ja vieraan ihmisen. Tollasella sosiaalisella lapsella ajattelis olevan vähemmän ongelmia esim. päivähoitoon vietäessä... tai sit se ei ookkaan enää sama asia.

Joku joskus sanoi että tervelapsi vierastaa, mutta en ole vielä tavannut sairasta lasta joka ei vierasta yhtään, toki sellaiset mukulat joiden vanhemmat on rappiolla eli himassakin ramppaa vierast ryypyporukkaa ja ollaan lapsen kanssa baarissa jne oppii olemaan vierastamasta ihmisiä kun niitä on koko ajan ympärillä

Luulen että lapset on erilaisia ja ei kannata hätäillä, toivotaan ettei vaan satu mitään pahaa joku ota tarkoituksella mukaansa. Vanhempi lapsi jo ymmärtää kun selitetään ettei saa puhua vieraille ihmisille.

EIhän kaikki aikuisetkaan ujostele, minulla on ongelmaksi asti ujous. toivotaan että pojasta tulisi reippaami kuin äidistään. Hänellä on vierastinen kovasti päällä, välillä helpompaa välillä ei edes mummon syliin haluta mennä....

Yhteistyössä