Pitääkö 3v neuvolassa lapsen osasta puhua "täydellisesti"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huis

Vieras
Tietysti 3v ei useinkaan osaa sanoa R-kirjainta, mutta muuten? Meidän poika puhuu paljon ja pitkiä lauseita, aikamuodot oikein ja käyttää minä-muotoa. Välillä edelleen kirjaimet menevät sekaisin (korjailee niitä jo kyllä itsekin) ja s, d, v-kirjaimet ovat välillä hukassa.

Kuinka tarkkoja teillä on oltu neuvolassa puheen osalta 3v neuvolassa? Meidän neuvolatäti on vähän omituinen, joka kuulemma suosii puheterapiaa pikkujutuissakin ja siksi vähän jänskättää, että mitä se sanoo meille. Kun muut saman neuvolan tädit eivät kuulemma ole ollenkaan samanlaisia. Tämä neuvolatäti on muutenkin osoittautunut olemaan vähän outo ja hajamielinen...

Ja siis joskus tulee myös sanoja, joita meidän vanhempienkin pitää kysyä uudelleen, että mitä tarkoitat. Mutta yleensä ymmärretään kaikki puhe. Ja poika ymmärtää ihan kaiken puheen.

Jotain esimerkkiä kaipaisin siitä, että millä tasolla on teidän 3vuotiaiden puhe ollut. Ja siis sellaisilta, joiden 3vuotiaiden puhe ei ole ollut ns. täydellistä.

Meidän tasan 3 v. tyttö puhuu muuten todella selkeästi ja ns. kieliopillisesti oikein (hänellä hyvin laaja sanavarastokin), mutta R ja L -kirjaimet puuttuvat puheesta vielä. Olen käsittänyt, että tämänikäiseltä saa kyllä puuttua puheesta joitakin kirjaimia (ihan normaalia). :)

No meillä 3 v. puhuu vain joitakin sanoja ja puheterapiaan päästiin. Mitäpä tuosta, tulee 200 e kuussa kelan tukea ja sillä kustantaa kivasti kaikkea. Suvussa kaikki puhuneet myöhään vaikka olleet normaaleja.

Ei tartte, eikä vielä 4v iässäkään. 5v saa puuttua vielä yksittäisiä kirjaimia. Meillä 3v puhui pitkillä lauseilla, R-S- ja L puuttuivat kokonaan eli epäselvää varmaan vieraan korviin. L- ja S-puuttui vielä 4v iässäkin. Tulivat sitten 4-5v välillä itksekseen.

Tää on taas niin tätä. Anteeksi mutta mä en ymmärrä yhtään mitä sillä puheterapialla voittaa että se olisi niin mahtava juttu?! Ja en ymmärrä tätä hössötystä että mihin ikään pitää osata puhua niin ja niin täydellisesti.

Kysymys puheteraupeutilla käyneille: Onko siitä todella ollut hyötyä vai onko lapsi silti kehittynyt omaan tahtiinsa?

Meillä jos 3-vuotisneuvolassa aletaan jotain puheterapiaa tyrkyttämään, suutun! On ihan selvästi nähtävissä että tuo likka ei siihen mennessä tule puhumaan lainkaan niin täydellisesti, mutta koko ajan kehittyy. Niinkuin on aiemmatkin lapset kehittyneet, omaan tahtiinsa vaikka puhe ei tod. ole ollut sujuvaa kovinkaan varhain.

No tuskin jos 3v. kuitenkin puhuu lauseita, laitetaan puheterapeutille. Kyllähän tuon ikäsellä helposti puuttuu kirjaimia ja puhekin saattaa olla epäselvää vieraiden korviin. Ainakin meidän 3-vuotiailla on ollut, eikä koskaan siihen ole puututtu. Enkä kyllä 3-vuotiaan kanssa vielä haluisikaan, jos puhetta kuitenkin tulee. Meidän tyttö oppi vasta nyt 5-vuotiaana R-kirjaimen. S puuttuu edelleen.

Kyllä mä olen kuullut, että noille isommille siitä puheterapiasta on ollut apua, oppinut niitä kirjaimia. Eikä sitä nyt pelätä tarvi. Mutta ei kyllä 3-vuotiaan vielä tuollaisista syistä tarvi mennä!

Suurimmassa osassa Suomea puheterapeutille PÄÄSY kyllä on lottovoitto. Ja on siitä apu. Vaikka se tuntuu lapsesta leikiltä ja varmasti monesta vanhemmastakin. Mutta alle kouluikäisethän nimenomaan oppivat leikin kautta :)

Ap.lle: ei kuulosta siltä että ainakaan meidän kunnassa ylittäisi kynnystä päästä puheterapeutille. Jos itseä huolestuttaa, niin voi kysellä vinkkejä kotiin suun motoriikan harjoittamiseksi. Netistäkin saattaa jotain löytyä.

No kyllä mä ymmärrän puheterapian siinä vaiheessa kun mennään kouluun ja se puhe kangertelee vielä. Mutta että 2,5-vuotiaitakin pitäisi laittaa puheterapiaan, no way! Meillä oli sellaisesta puhe viime neuvolassa. Meidän lastanhan ei sinne turhaan kiikuteta. Aivan turhaa, ottakoot enemmän tarvitsevat ne puheterapiat jos ne niin kiven alla ovat!

[QUOTE="huoh";26731733]No kyllä mä ymmärrän puheterapian siinä vaiheessa kun mennään kouluun ja se puhe kangertelee vielä. Mutta että 2,5-vuotiaitakin pitäisi laittaa puheterapiaan, no way! Meillä oli sellaisesta puhe viime neuvolassa. Meidän lastanhan ei sinne turhaan kiikuteta. Aivan turhaa, ottakoot enemmän tarvitsevat ne puheterapiat jos ne niin kiven alla ovat![/QUOTE]

Kyllä se kannattaa aloittaa huomattavasti ennen kouluikää, jos on selvää tarvetta.

Älä sie huoli, ei kukaan puheterapeutti huoli kolmevuotiasta puheterapiaan vaan sen takia että muutama äänne puuttuu :) Vaikka tosiaan jotkut terveydenhoitajat on hieman yli-innokkaita, me puheterapeutit kyllä tiedetään mitä kolmevuotiaan "kuuluu" osata.

Eri asia on sitten jos kielen kehitys on viivästynyttä, silloin kuntoutus on hyvä aloittaa mahdollisimman varhain. Mut siitähän ei aloittajan tapauksessa ole kyse.

Huvittaa välillä lukea näitä juttuja kun kauhistellaan että ihan joutuu puheterapiaan... Joskus on hieman vaikea ymmärtää niitä vanhempia jotka ei halua ottaa apua vastaan vaikka lapsi sitä kipeästi kaipaisi :( Tietyssä iässä se yhteisen kielen puuttuminen kun alkaa auttamatta vaikuttaa lapsen kehitykseen noin yleensäkin. Ja silloin on tosiaan kyse isommista asioista kuin ärräviasta.

Älä sie huoli, ei kukaan puheterapeutti huoli kolmevuotiasta puheterapiaan vaan sen takia että muutama äänne puuttuu :) Vaikka tosiaan jotkut terveydenhoitajat on hieman yli-innokkaita, me puheterapeutit kyllä tiedetään mitä kolmevuotiaan "kuuluu" osata.

Eri asia on sitten jos kielen kehitys on viivästynyttä, silloin kuntoutus on hyvä aloittaa mahdollisimman varhain. Mut siitähän ei aloittajan tapauksessa ole kyse.

Huvittaa välillä lukea näitä juttuja kun kauhistellaan että ihan joutuu puheterapiaan... Joskus on hieman vaikea ymmärtää niitä vanhempia jotka ei halua ottaa apua vastaan vaikka lapsi sitä kipeästi kaipaisi :( Tietyssä iässä se yhteisen kielen puuttuminen kun alkaa auttamatta vaikuttaa lapsen kehitykseen noin yleensäkin. Ja silloin on tosiaan kyse isommista asioista kuin ärräviasta.

No ehkä teillä kaikenmaailman terapeuteilla on hiukan liian suuret luulot itsestänne, että luoksenne oikein PÄÄSEE. Minusta se on joutumista, jos normaalia lasta laitetaan terapiaan turhaan, sen takia että nykytrendi on yli-innokas kaikenlaisia terapioita kohtaan.

Ja älä pelkää, meidän lapsemme ei tarvitse kipeästi mitään terapiaa vaikka puhuu epäselvästi. En tiedä mistä "tietystä" iästä puhut mutta meillä ainakin kommunikoidaan ihan tarpeeksi sujuvasti. Lapsi ymmärtää puhetta ja me ymmärrämme ihan tarpeeksi hyvin hänen puhettaan.

Puheterapeutille pääsyä on turha pelätä. Siellä on lasten mielestä kivaa.

Meidän neuvolasta ei tarvitse noilla taidoilla kuvitella edes pääsevänsä. Meidän puhumaton sentään pääsi pitkään puheterapiajonoon.

[QUOTE="huoh";26731985]No ehkä teillä kaikenmaailman terapeuteilla on hiukan liian suuret luulot itsestänne, että luoksenne oikein PÄÄSEE. [/QUOTE]

Ei tarvise olla mitään luuloja, harvat sinne pääsee, kaupungilla on saamassa uhkasakon puheterapiajonojen pituuden takia.

[QUOTE="huoh";26731985]No ehkä teillä kaikenmaailman terapeuteilla on hiukan liian suuret luulot itsestänne, että luoksenne oikein PÄÄSEE. Minusta se on joutumista, jos normaalia lasta laitetaan terapiaan turhaan, sen takia että nykytrendi on yli-innokas kaikenlaisia terapioita kohtaan.

Ja älä pelkää, meidän lapsemme ei tarvitse kipeästi mitään terapiaa vaikka puhuu epäselvästi. En tiedä mistä "tietystä" iästä puhut mutta meillä ainakin kommunikoidaan ihan tarpeeksi sujuvasti. Lapsi ymmärtää puhetta ja me ymmärrämme ihan tarpeeksi hyvin hänen puhettaan.[/QUOTE]

Otitkohan nyt hieman henkilökohtaisesti mun kommentin? En tunne sun lasta enkä siis todellakaan voi sanoa siitä mitään. Ihan vain yleisesti kommentoin että hieman tahtoo tuota työtä hankaloittaa ymmärtämättömät vanhemmat.

En tiiä, oisko se "terapia" -sana tuossa puheterapiassa mikä nostaa monet vanhemmat takajaloilleen...?

Kiitos kaikille vastanneille! En minäkään kyllä poikaamme mihinkään puheterapiaan olisi laittamassa. Ja ymmärrän tietysti, ettei sinne "jouduta" vaan päästään, jos on oikea tarve. Mutta minustakaan ei todellakaan ole tarve, koska lapsi puhuu paljon ja taukoomatta, on kova kyselemään, joten kysymyksetkin jo hallussa. Eilenkin sanoi minulle "Tule äiti kattomaan mitä minä tein, ole kiltti" Ja hämmästelin, että mistä se tuollaisen ole kiltti-jutunkin keksi. :)

Lähinnä mua siis ihmetytti, että miksi meidän terkka on niin innokas laittaan lapsia puheterapeutille? Itse on näin sanonut, kun kävin kuopuksen neuovassa odotusaikana. Joten jännä nähdä mitä tuumaa meidän pojan puheesta kohta olevassa 3v neuvolassa, kun poika kuitenkin puhuu ja paljon. :)

Kiva oli kuulla, että miten teillä on ollut 3v neuvolassa puhe ja näiden vastauksien perusteella, meillä ei todellakaan ole aihetta terapiaan. :)

Mun kokemuksen mukaan 4-vuotisneuvolassa katsotaaan (kuunnellaan:)) puhetta tarkemmin. Jos silloin on paljon äännevirheitä ja vieraan on vaikea saada puheesta selvää, niin tehdään lähete puheterapiaan. Aikaisemmin kiinnitetään huomiota enemmän siihen, että puheen tuotto ja ymmärtäminen etenee ikätason mukaan.

Meidän kavereiden 3-vuotta juuri täyttänyt ei osaa sanoa vielä yhtään ymmärrettävää sanaa. Konsonantteja ei tule yhtään, joitan vokaaleja osaa, esim. yrittää sanoa puu, suu ja kuu kaikki sanalla uu. Heidän vanhempansa oli helpottuneita että pääsevät puheteraupeutin jonoon, kun ilmeisesti lapsella on fyysisiä rajoitteita lausua sanoja ja kartoittavat mahdollisen leikkauksen tarvetta. Silti ovat siis jonossa vasta, joten ap tuskin tarvitsee "huolehtia" sinun terapeutille menosta...

Yhteistyössä