Pistinpä merkille..... (kestovaippa-asiaa ja tsi juttuja)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Oletteko muut huomanneet, että nämä vaippavalmistajat käyttää samoja kaavoja hyvin pitkälti.......

Mä joskus kopsin kestovaippayhdistyksen foorumilta sen tsi kaavan jonka nimi on 'Elsa-Maijan sivutarrallinen vaippa' tai jotain sinne päin.
Pari nimeltä mainitsematonta vaippavalmistajaa käyttää omissa vaipoissaan juuri samaa kaavaa, siis vaipan pohjana. Sama kaava- eri nimi.
Eikä tämä ole ollenkaan ainut esimerkki.

Tässä kun on vaippoja harrastuksekseen ja työkseenkin pyöritellyt käsissään useita satoja jo, niin väkisinkin olen pannut merkille että hyvin on samanlaiset kaavat käytössä.

Pienin muutoksin, toki, mutta sitten vaippaväki on huutiksessa huutamassa jos joku myy tsi vaippoja, ettei vain käytetä 'luvattomia' kaavoja tms. Vaikka joku myisi ihan vaan ylituotantoaan pois. Kun niihin pääsee innostumaan vissiin aika herkästi :D

Mutta vähän on sellainen olo että.... ei oikein tiedä että mitä mieltä loppupeleissä oliskaan.

Niinpä, mutta toisaalta on kovin vaikeeta tehdä enää uutta omaa kaavaa joka ei muistuttais mitään nykyistä.. :D

Itsekin vaan muokannut SK:n kaavaa omilleni sopivaksi.. :)
Pari olen kyllä huutiksessa myynyt kun on jäänyt "ylimääräistä" kangasta niin on kiva tehdä ihan pikkuruisia vaippoja vaikka ei (tähän asti) ole omaa käyttöä ollutkaan.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Oletteko muut huomanneet, että nämä vaippavalmistajat käyttää samoja kaavoja hyvin pitkälti.......

Mä joskus kopsin kestovaippayhdistyksen foorumilta sen tsi kaavan jonka nimi on 'Elsa-Maijan sivutarrallinen vaippa' tai jotain sinne päin.
Pari nimeltä mainitsematonta vaippavalmistajaa käyttää omissa vaipoissaan juuri samaa kaavaa, siis vaipan pohjana. Sama kaava- eri nimi.
Eikä tämä ole ollenkaan ainut esimerkki.

Tässä kun on vaippoja harrastuksekseen ja työkseenkin pyöritellyt käsissään useita satoja jo, niin väkisinkin olen pannut merkille että hyvin on samanlaiset kaavat käytössä.

Pienin muutoksin, toki, mutta sitten vaippaväki on huutiksessa huutamassa jos joku myy tsi vaippoja, ettei vain käytetä 'luvattomia' kaavoja tms. Vaikka joku myisi ihan vaan ylituotantoaan pois. Kun niihin pääsee innostumaan vissiin aika herkästi :D

Mutta vähän on sellainen olo että.... ei oikein tiedä että mitä mieltä loppupeleissä oliskaan.
o-ou, jos niihin jää koukkuun, niin mihinkähän mä olen pääni pistäny kun kestovaippaompeluun ilmottauduin :o :snotty: vieläköhän vois muuttaa mieltään ja perua :whistle:

Joo, niin on vaikeata tehdä ihan uudenlaista kaavaa, mutta miten mä nyt sen muotoilisin...
Kun ne on ihan tunnistettavissa.
H kirjaimiakin on niin monenlaisia :whistle:

Ja niille jotka on ottaneet asiakseen 'kytätä' kaikkia myytävänä olevia vaippoja (itsetehtyjä) niin ei pienet muutokset kaavassa riitä. Mutta ei ne samat ihmiset ollenkaan samalla tavalla näköjään tarkkaile 'oikeitten' valmistajien malleja keskenään.

Onko muuten hyvä se "Elsa-Maijan sivutarrallinen vaippa"? Haluaisin alkaa ompelemaan kestoja tulevalle vauvalle, mutta mulla ei ole niistä mitään kokemusta. Olen kyllä kokenut ompelija että vaativammatkin mallit käy. Voiko vanhoja villapaitoja käyttää hyväksi jotenkin?

Mä en omallani tykännyt siitä kaavasta, ainakaan sillään. Jäi sitten muokkailematta, kun piirsin itse oman kaavan B) ja käytin jatkossa sitten sitä.

Vanhoja villapaitoja voi käyttää vaikka kuorien tekoon, mutta hyvä olis olla 100% villaa. Sitä voi vaikka koneessa huovuttaa hieman niin tulee tiiviimpi. Paksuista tulee peltiä.
Lanoliinia kehiin ja pitäis tulla ihan käypänen kuori.

Olisko ehdostusta mistä saisi hyvän valmiin kaavan? Äitini ehdotti että ostais jonkun valmiin hyvän, purkais sen ja siitä sais kaavat, mutta mistä tietää mikä malli/merkki on hyvä?

Alkuperäinen kirjoittaja kalamama:
Olisko ehdostusta mistä saisi hyvän valmiin kaavan? Äitini ehdotti että ostais jonkun valmiin hyvän, purkais sen ja siitä sais kaavat, mutta mistä tietää mikä malli/merkki on hyvä?

mummun nöttönen kaava on paras! :)

Minä olen tykännyt mummut-kaavasta (kestovaippinfon sivuilta taisi olla) ja DreamNappyn kaavasta (myydään dreamnappyn sivuilla) Mummut kiinnitetään edestä, DreamNappy sivulta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Kurssilta puuttuu vielä 3 :snotty:

no joo, en mä sitten peru.

jämähdin lueskelemaan kestovaippainfon sivuja, jotta ees tajuaisin mistä sitten puhutaan. pitänee lukea oikein ajatuksella niitä vielä läpi

mummalta vois löytyä vanhoja flanellikankaita ja muita käyttökelposia, pitäisköhän harventaa sen varastoa.

oisko hyvä olla omat kankaat mukana kurssilla, vai saako sulta ostettua?

Kurssilla ei tarvitse 'tietää' mitään, sitähän varten se on :)

Mä ajattelin ekalla kerralla ens maanantaina jakaa vähän listaa että minkälaisia kankaista voi hyödyntää vaipoissa ja tietoa matskuista muutenkin ja ostopaikoista, siinä on sitten 2 vko aikaa hankkia tarpeistoa ennekuin virallinen kurssi alkaa.
JOS alkaa.....

joo oon hereillä.

hitto, mä en ollenkaan hoksannu, että toi pilotti on yhtäaikaa nypläyksen kanssa :whistle: ne on toki molemmat samas paikkaa (muistaakseni) pitääköhän mun juoksella huoneesta toiseen sen aikaa :D

Yhteistyössä