pistin lapsen yksin ulos, saa kivittää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hivenenhullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hivenenhullu

Vieras
jo toinen kerta tänään.. ikää on 2v9kk ja on omalla aidatulla pihalla mistä ei pääse pois :D
mua ei paljoa nappaa mennä tuonen pakkaseen.. mutta nyt siis se kyssäri, kun tolla pojalla on alkanut mielikuvitus tosissaan tulemaan esille leikeissä, niin miten te muut olette saaneet sen pidettyä aisoissa...
nyt esim, pihalal on kuulemma iso hämähäkki ja se pelottaa lasta.. mutta sisälle ei halua tulla, takapihalal on myös lohikäärme (tätä yleensä kertoilee kun on sisällä)
äsken alkoi huhuilemaan purrea, tomi traktorissa on jakso missä purre on jumissa puussa ja tätä nyt sitten tuolla pihalal selitti.. huuteli vain että purre tule alas, äiti tule auttamaan.. purre on jumissa..

miten siis toi mielikuvitus, tarvitseeko sitä rajoittaa (tai voiko sitä rajoittaa) millään.. itsellä on aina ollut todella vilkas mielikuvitus joten tiedän että myös ne pelottavat jutut voi mennä överiksi...

Kai se nyt keksii niitä kavereita kun ei halua olla yksin pihalla, ja äiti on niin laiska ettei vaivaudu mukaan. Kiva kun pitää hankkia lapsia eikä sitten jaksetakkaan pitää niistä huolta.. Senhän voi kuka tahansa napata siitä pihalta.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Oikeesti? Siis tuolla on ihan v*tun pimeää jo.

no onhan tuolla, meillä on pihalla valot kyllä :) mutta lapsi siis itse halus ulos niin olkoon sitten.. kohta kyllä saa tulla sisälle iltapalalle ja nukkumaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja vadelma:
Kai se nyt keksii niitä kavereita kun ei halua olla yksin pihalla, ja äiti on niin laiska ettei vaivaudu mukaan. Kiva kun pitää hankkia lapsia eikä sitten jaksetakkaan pitää niistä huolta.. Senhän voi kuka tahansa napata siitä pihalta.

no ei kyl voi, piha on aidattu, portissa hakanen, lapsi ei pääse karkaamaan..
noi mielikuvitusjutut on siis alkaneet viimeaikoina ja ovat sikäli normaaleja että kaikilla lapsilla se kehittyy ja ilmenee jotenkin.. mä vaan mietin että missä vaiheessa se alkaa olla liikaa..
lapsella on leluja ulkona, traktoreita,rekkoja jne että yksin se leikkis niillä joka tapauksessa vaikak siinä vieressä tönöttäisin...
kyllä mä mun lapsesta huolta pidän, nou hätä..kuulen kokoajan sen leikit tänne sisälle ja näen sen tossa pihalla...

no, meillä 2 v 5kk pelkää jotain, jonka nimi on siis taash, kukaan ei vielä ole keksinyt mikä tai kuka se on mutta pelottaa ihan itkuun asti. muuten iloinen ja vilkas, vähän liiankin peloton! selittää kyseleville, että vauvan nimi on kalle/pekka vaikka ei ole mitään sinnepäinkään, me ei edes tunneta mitään sen nimisiä. Huhuilee mm. kaupassa kulkiessa ja puistossa kovaan äneen pekkaa/puttea ja leikkiessään huutaa pesosta apuun... kyllä noilla mielikuvitusta on!

Alkuperäinen kirjoittaja m:
no, meillä 2 v 5kk pelkää jotain, jonka nimi on siis taash, kukaan ei vielä ole keksinyt mikä tai kuka se on mutta pelottaa ihan itkuun asti. muuten iloinen ja vilkas, vähän liiankin peloton! selittää kyseleville, että vauvan nimi on kalle/pekka vaikka ei ole mitään sinnepäinkään, me ei edes tunneta mitään sen nimisiä. Huhuilee mm. kaupassa kulkiessa ja puistossa kovaan äneen pekkaa/puttea ja leikkiessään huutaa pesosta apuun... kyllä noilla mielikuvitusta on!

:) meillä yöllä poikaa kiusaa apina telkkarissa :o
näkee siis unta/kuvittelee omiaan.. en oikein tiedä miten sen sais loppumaan.. tai mistä se on alkanut..

Meidänkin tyttö oli tuon ikäisenä yksin pihalla,itse katsoin ikkunasta.
Tiesin joka hetki että kuin väärin tuo on.(minulla oli syyni,mutta silti )

Kyllä tuon ikäinen lapsi tarvitsee sinne ulos sen aikuisen.

ja kyllä mäkin voisin päästää lapsen aidatulle pihalle, jos ikkunasta sen näkisin. äiti ei varmaan ole laiska, tekee varmaan jotakin hyödyllistä sisällä sillä aikaa.

mielestä sun kuulus olla siellä ulkona ja seistä sen vieressä vaikket mitään muuta tekiskään, voisit esim auttaa noissa mielikuvitusjutuissa jos pelottaa ym. olla konkreettisesti paikalla jos lapsi tarvii. Meidän 2,5 omaa kans paljon mielikuvitusta ja kyllä siinä vanhempia tarvitaan selittämään mikä on totta ja mikä ei. Itse ainakin menen mielikuvitusleikkeihin mukaan, kyselen ym keksin hassuja juttuja. Silloin se on yhteinen juttu, toki lapsi leikkii itsekseenkin välillä mutta ei kyllä tulsi mieleenkään sitä yksin pihalle laittaa. Mun mielestä vanhemman kuuluu olla siellä vielä ton ikäisen ja vanhemmankin kanssa. Mutta tosiaan tämä on vain oma mielipiteeni. Kukin tehköön miten haluaa.

niin ja siis viimeaikaisia juttuja on: apina telkkarissa, se pelottaa lasta öisin.. lohikäärme takapihalla, se pelottaa lasta.. nyt viimeisin oli se että meillä on vauva.. (ei kyllä siis oikeasti ole) oli kuulemma vauva sotkenut pojan huoneen, kovasti siitä höpötti.. ja kun kysyin että mikäs vauva meillä muka on niin poika osoitti mun viereen ja sanoi että tossa äidin vieressä on vauva..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

no en mä näe tossa mitään väärää.. piha on turvallinen,pojalla on hauskaa (ei itseasiassa nyt suostu tulemaan sisälle sieltä...) keksii vaan noita juttuja välistä.. (hämähäkki juttu meni ohi minuutissa, siis heti sen jälkeen kun sen mulel kertoi)

http://kaarinalle.googlepages.com/tiinaleena

noin voi käydä, kun tuonikäinen lapsi ehtii hetkeksikin pois silmistä. voi olla, että olen hysteerinen äiti, mutta edes mun 4v ei ulkoile yksin. mä en uskalla päästää, kun toinen on niin tuulihattu vielä kuin olla ja voi, lähtee vaikka kauniin perhosen perään (no ei ehkä näin talvella mutta..)

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

no en mä näe tossa mitään väärää.. piha on turvallinen,pojalla on hauskaa (ei itseasiassa nyt suostu tulemaan sisälle sieltä...) keksii vaan noita juttuja välistä.. (hämähäkki juttu meni ohi minuutissa, siis heti sen jälkeen kun sen mulel kertoi)

Mä luojan kiitos näin.Niin paljoa ei vielä päässä heitä että tuollaiset rajat olisivat hälventyneet.
Ei ole kolme vuotiaan asia olla yksin ulkona.

noin voi käydä, kun tuonikäinen lapsi ehtii hetkeksikin pois silmistä. voi olla, että olen hysteerinen äiti, mutta edes mun 4v ei ulkoile yksin. mä en uskalla päästää, kun toinen on niin tuulihattu vielä kuin olla ja voi, lähtee vaikka kauniin perhosen perään (no ei ehkä näin talvella mutta..)

No jos tuolla haluaa"pelotella", niin kyllä se onnettomuus voi sattua vaikka äiti olisi siinä ihan vierellä. Minä uskon että ne elinpäivät on jossain ennaltamäärätty.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:

No jos tuolla haluaa"pelotella", niin kyllä se onnettomuus voi sattua vaikka äiti olisi siinä ihan vierellä. Minä uskon että ne elinpäivät on jossain ennaltamäärätty.

Riskejä voi silti yrittää vähentää eikä sokeesti vaan uskoo johonki korkeempaan. Saattaa kaduttaa, jos jotain sattuukin oman laiskuuden vuoksi. Todellakaan alta 3v paikka ei oo yksin ulkona pimeellä, vaikka ois kuinka oma piha. Surullista, miten jotku ei vaan ymmärrä, mitä pienet lapset tarvitsee.

Aidattu, valaistu piha. Ja jos äiti vielä näkee muksun ikkunasta niin samapa tuo onko lapsi siellä pihalla vai omassa huoneessaan (jonne ei ainakaan mulla ole näköyhteyttä toisin kun aidatulle takapihallemme).
Ja meillä ei ole pihassa vesisaaveja jonne hukkua, myrkkyjä joita syödä, tms...

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:

Riskejä voi silti yrittää vähentää eikä sokeesti vaan uskoo johonki korkeempaan. Saattaa kaduttaa, jos jotain sattuukin oman laiskuuden vuoksi. Todellakaan alta 3v paikka ei oo yksin ulkona pimeellä, vaikka ois kuinka oma piha. Surullista, miten jotku ei vaan ymmärrä, mitä pienet lapset tarvitsee.

siis piha on aidattu, portti on lukossa, pihasta ei pääse pois.. näin ja kuulin lapsen koko ajan, pihalla on valot, alpsi itse halusi olal ulkona, lapsella oli asialliset vaatteet päällä, ovi oli niin auki että halutessaan pääsi siitä mulle huutelemaan (äänet kyllä kuului sisälle muutoinkin) ei vesisaaveja taikka mitään vaarallisia työkaluja..

eri asia olisi jos piha ei olisi aidattu, olisi lampeä/jokea pihan rajalla jne. silloin en tietenkään päästäisi yksin ulos..
ja kun lapsi oli tyytyväinen, itse halusi ulos, iloisesti leikki (se hämähäkki juttu oli ainut mutta niitä selittää myös sisällä ollessa ja mun seurassa ollessa) niinh en kyllä näe mitään väärää asiassa..

siis... ihan kamalaa laittaa lapsi yksin pihalle. Ton ikänen jne, ei mikään oma työ tai laiskuus saa mennä lapsen edelle--- kukaan ei voi hyvin noin...siis voi LAPSI toki keksiä leikkejä ym mutta ihan oikesti --- mieti olisitko itse siellä noin ja viihtyisit hyvin???

Alkuperäinen kirjoittaja OriGINA:
siis... ihan kamalaa laittaa lapsi yksin pihalle. Ton ikänen jne, ei mikään oma työ tai laiskuus saa mennä lapsen edelle--- kukaan ei voi hyvin noin...siis voi LAPSI toki keksiä leikkejä ym mutta ihan oikesti --- mieti olisitko itse siellä noin ja viihtyisit hyvin???

no olenhan mä yksin ollu pihalal monesti :D
miksi lapsi ei voisi hyvin kun saa peuhata lumessa, leikkiä ja äiti on yhden huudon päässä?
ja hyvinpä näytti viihtyvän kun jouduin pakottamaan sen sieltä sisälle :D

Yhteistyössä