Pissa haisee tosi pahalle ja olen raskaana. Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoa.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outoa.

Vieras
Niin, pissa haisee kitkerälle ja makealle, mutta siis tosi pahalle. Se on haissut nyt noin 2 viikkoa ja sen haistaa miehenikin, jos menee jälkeeni vessaan, koko vessa lemuaa tosi pahalle hetken aikaa. BMI raskauden alussa oli 24. Olen raskaana viikolla 26. Mistä voisi johtua? Painoa on myös tullut reilussa viikossa 2,5 kg, vaikka olen syönyt normaalisti, pikemminkin niukasti...Neuvolaan olen parin päivän päästä menossa, mutta löytyiskö jotain tietoa jo ennen sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Soita heti sinne. Toi painonlisäys on hälyttävä.

Soitin ja terkka sanoi, että ei kyllä kuulosta ihan normaalilta, mutta voin odottaa pari päivää kotona, kunnes on aika. Turvotusta ei juuri ole. Mistä ihmeestä paino yhtäkkiä noussu noin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Soitin ja terkka sanoi, että ei kyllä kuulosta ihan normaalilta, mutta voin odottaa pari päivää kotona, kunnes on aika. Turvotusta ei juuri ole. Mistä ihmeestä paino yhtäkkiä noussu noin?

Sitähän määkin täällä ihmettelen - etenkin jos turvotustakaan et havaitse. Johonkin se nyt kumminkin neste kertyy ja hyvää vauhtia. Eli pidä tiukkaa linjaa, jos ei terkka osaa huolestua tarpeeksi, niin viet asiaa eteenpäin väkisin. Ja tu sit kertomaan mitä pirua se oli.

Sitähän määkin täällä ihmettelen - etenkin jos turvotustakaan et havaitse. Johonkin se nyt kumminkin neste kertyy ja hyvää vauhtia. Eli pidä tiukkaa linjaa, jos ei terkka osaa huolestua tarpeeksi, niin viet asiaa eteenpäin väkisin. Ja tu sit kertomaan mitä pirua se oli.

Joo, en havaitse nesteen kertymistä ainakaan raajoihin. Vatsa on kyllä jo iso. Eikö riitä, että odotan torstain neuvola-aikaa? Soitanko synnytyssairaalaan nyt vai mitä teen?

"Nopea tai poikkeavan runsas painonnousu viittaa raskaudenaikaiseen sokeriaineenvaihdunnan häiriöön ja on riski verenpaineen nousulle ja pre-eklampsian (raskausmyrkytys) puhkeamiselle loppuraskaudessa."

Tommoinen löytyi helistin.fiistä. Mieteinkin, että mikä mua tässä nyt niin ahdistaa, kun en muistanu mutta oli jääny jostain mielenpohjaan.

Eli mä ehkä soittaisin vielä tässä välissä johonkin tietävämmälle taholle, esim. äitiyspoliklinikalle tai sinne synnärille, koska terkalla saattaa olla sokea piste tässä kohtaa. Eli hae toinen mielipide vielä tässä välissä, koska toi pari päivää lisää saattaa johtaa taas lisäodotteluun kun kysytään seuraavaksi vasta lääkäriltä jne.

Kuitenkin raskausmyrkytys saattaa kai tulla tosi nopeestikin ja olla paha juttu, vaikken nyt puhu tiedon vaan mutun perusteella.

Juu minäkin haistan pissasta sen raskaushormonin tai jonkun. Kyllä on voimakas haju, eikä mitään vikaa muuten. Viime raskaudessa oli sama eikä ollut kertaakaan sokeria tai valkuaista pissassa. Tietystikään tämä ei ole mikään lupaus siitä että siellä olisi kaikki kunnossa, mutta en nyt hirveästi panikoisi.

Ja se painonnousukin voi olla turvotusta. Ei se esim. sormiin tms. välttämättä tulekaan. Ihan hyvin saattaa painottua sinne keskivartaloon. Jalkoihinhan sitä yleensä kyllä ainakin vähän tulee.

Kyllähän tuosta toki kannattaa soitella eteenpäin neuvolaan tai keskukseen kun huolestuttaa, voihan tosiaan kyseessä olla vaikka raskausidabetes.

Juu, kyllähän kaikenlaista syitä voi hakea, mutta ihmiset kiltit, älkää yrittäkö keksiä lohdullisia ja viattomia selityksiä tilanteessa, jossa toi noinkin raju painonnousu ei selity niillä, ja se on kuitenkin tärkeä oire. Pahassa tapauksessa onnistutte tuudittamaan jonkun väärän turvallisuudentunteen valtaan ja se tunkee päänsä pensaaseen.

Ei se raskausmyrkytys tartte olla mikään kamala kohtalo kun se huomataan ajoissa ja hoidetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
No kyllä mullakin viimeksi paino nousi kiloja neuvolakäyntien välillä. Eikä mitään hätää ollut.

No hyvä sulle ja onneksi olkoon, mutta eikö ihmiset tosiaan ymmärrä, että tuntemattomalle ei kannata tarjota näitä paniikinrauhoituskommentteja, koska sitten voi käydä niin, että se ei kysykään asiasta sieltä mistä pitäisi.

Käsittääkseni tällä kertaa ap on kyllä rauhallinen ja järkevä ihminen, että ei sen puoleen. Ja sitä paremmalla syyllä: jos kerran jollakin paino on noussut ilman että mitään kamalaa oli taustalla, niin sen helpompi teidän ylimyötätuntoisten pitäisi olla kehottaa toista kysymään asiantuntijalta.

Eli jos haluatte oman huolenne hallitsemiseksi antaa toiselle rauhoittelevaa tukea, niin kehottakaa toista sitten edes kuitenkin oman mielenrauhan takia soittamaan johonkin ja tarkistamaan asia! Ei tämmöistä "hyshys ollaan ihan hiljaa vaan niin varmaan se menee ohi" -neuvontaa, pliis!

Soitin synnärille ja sieltä sanoivat, että jos vointi on ok voin odottaa torstaille. Ja liikkeitä pitää tuntea 10 kpl tunnissa. Ja pitää juoda paljon. Ilman ahmaa en olisi soittanu, kiitos sulle.

Soitin synnärille ja sieltä sanoivat, että jos vointi on ok voin odottaa torstaille. Ja liikkeitä pitää tuntea 10 kpl tunnissa. Ja pitää juoda paljon. Ilman ahmaa en olisi soittanu, kiitos sulle.

:flower: :hug:

Et tiä kuin ilahdutti! Rauhallista odottelua sinne torstaille vaan! Ja tul sitte tosiaan kertomaan, mitä ne siellä sanoo sillon. (Onhan tässä omakin lehmä ojassa, kohta puoliväli ja ikää 41...)

:flower: :hug:

Et tiä kuin ilahdutti! Rauhallista odottelua sinne torstaille vaan! Ja tul sitte tosiaan kertomaan, mitä ne siellä sanoo sillon. (Onhan tässä omakin lehmä ojassa, kohta puoliväli ja ikää 41...)

No hyvä :) Miten sulla on sujunu?

Olen kyllä syöny 2 lakupatukkaa per päivä ja eikö se lisää turvotusta? Lisäksi pissan haju muuttui ku aloitin multitabsit. tosin lopetin ne pari pv sit ja haju jatkuu. En kyl lakun syönnistä tai multitabsista sanonu mitään.

Sellainen vielä mietityttää et parina yönä olen heränny siihen, että vatsaa särkee kauttaaltaan...hmm...mutta ei hirveän pahasti, mutta särkeepähän vain.

Kirjoita mietteet listaan ja kysy ne sitte kaikki siellä kerralla. Nythän siitä lakusta on kai vähän kahtalaista näkemystä liikkeellä, eli suosittelevat ettei ainakaan paljon syödä, mutta kai se glykyrritsiini voi olla harmillista sitte tän verenpaineennostotaipumuksen lisäksi ja ohi. Eli lopettaisin kyllä sen syömisen tyystin, jos vaikka on paineet nousseet. Kun sehän taas liittyy siihen raskausmyrkytykseen, jos nyt sitte semmoista sattuu oleen.

Poden kans mahasärkyjä, siks oon kirjotellu tänne hulluna, kun on käsketty olla nätisti ja hissukseen. Ensin vasen laita, sitte koko alamaha, nyt taas millon mistäkin mutta onneksi helpottamassa, tuntui kävellessäkin...

Ja lakupusseja olin just ostanu ison pinon jostain halvennuksesta kun sitten teinkin testin heinäkuussa, ja nyt ne odottelee tuolla eteisen hyllyssä syöjäänsä. Jätin ne vielä näkyviin, että on jotain lohtua sitten ku keskenmeno tulee (pidin asiaa itestään selvyytenä). Että saapahan sitte ainakin ahmia lakua senkin edestä...

Muista nyt sitte tosiaan mainita ne kaikki asiat siellä, mä en ikinä muista niin tarttis kirjottaa ylös, ja sit harmittaa vaan kun muistaa jälkikäteen. Muistelen kyllä tosta vitamiinien hajusta, eiköhän se ole joku b kun haisee pississä, että eikös se aika pian tosiaan pitäis loppua sit kun ei enää niitä syö.

Yhteistyössä