Pinniksestä jatkosänkyyn--- kysymys erityisesti Unipuun jatkopuu sänky

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiinis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiinis

Jäsen
01.12.2007
292
0
16
moikka,

ostimme tytöllemme 1v 3kk Unipuun Jatkopuu sängyn ja kokosimme sen valmiiksi. Aloimme pähkimään, että sänkyhän on sen verran lyhyt että kun laittaaa turvalaidan lapsi ei pääse itse pois sängystä mutta toisaalta laita on oltava jotta lapsi ei yöllä putoa sängystä... ajattelin että lapsi pääse pois sängystä mutta laita on turvana pyörimisiä varten...

Miten olette laittaneet sängyn pienillenne? Pääsevätkö itse pois tai putoilevatko unissaan?

Meillä ei vielä ole kokemusta kyseisestä sängystä, mutta huomenna mennään ostamaan UP:n kerrossänky jossa molemmissa turvalaita mutta ei jatkettava sänky siis. Mutta meillä on ollu jatkettava sänky, jossa laitoja saa ottua pois ja laitettua paikoilleen miten lystää ja siinä ollaan tehty niin, että jalkopäässä on ollu kulkureitti eli laitettiin sänky sen verran pitkäksi, että jalkopäähän jäi kulkuaukko ja pää puolella on sitten korkeampaa laitaa. Eihöhän unipuussakin tuolla tavalla onnistu laittamaan, kun vetää sänkyä pidemmäksi?? Ainakin mun mielestä on turvallisempaa, että lapsi pääsee pois sängystä turvallisesti kuin että alkaa kiipeämään laidan yli ja putoaa päälleen. Jossain vaiheessa sekin aika tulee, että sängystä pitää päästä pois keinolla millä hyvänsä.

Meillä on käytössä kyseinen sänky n. 90cm leveällä turvalaidalla. Sängyssä on jatkopatja ilman sitä jatkopalaa, joten sänkyyn jää sopiva aukko kulkemista varten jalkopäähän. Kannattaa laittaa sänky niin, että jää aukko ja lapsi saa itse kulkea, ettei tule turvalaidan yli. Ja ei kai sängyn tarvitse olla mikään vankila ;) josta ei pääse kuin vanhemman avustuksella pois...

Meillä ikeasta ostettu jatkettava sänky. "Laidan" virkaa toimittaa pätkä pinniksen suojusta.(itse tehty, sisällä joustmaton ohut alunen)niin tilaa jää lapsen nousta itse pois. Ja musta hyvä, niin herättyään voi itse touhuta omassa huoneessaan, ettei tarvi meijän herätä huutoon et toinen haluaa sängystään alas.

aika hurjalta kuulosti tuo adaliumin: Ja musta hyvä, niin herättyään voi itse touhuta omassa huoneessaan, ettei tarvi meijän herätä huutoon et toinen haluaa sängystään alas...
Huh, ei kai kukaan jätä 1-vuotiasta touhuamaan yksikseen, kun itse nukkuu... No, ehkä ymmärsin väärin.

AP:lle: itse en pitänyt kiirettä pinniksestä poissiirtymiseen, kun lapsi nukkui siellä hyvin eikä kiipeillyt pois. Siitä nimittäin se nukutusrumba monessa perheessä lähtee, kun päästään itse sieltä sängystä pois. Meillä siirryttiin jatkettavaan vasta 2-vuotiaana, ja se oli meille hyvä ratkaisu.

Yhteistyössä