pimpparauta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruusutarha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ruusutarha

Jäsen
21.02.2014
991
3
16
Helsinki
Jostain syystä en ollut kuullut mitään pimpparaudasta ja nyt yhtäkkiä törmään siihen joka paikassa...
Tuntuu taas että olen kasvanut säkissä tai vastassani on jokin salaliitto.

Miten voi olla soittimella noin härski nimi, härski kuvaus ja törkeä video?

Oliko ennen kaikki tuhmempaa?

wikipedia: Pimpparaudassa on triangelin tapaan metallinen runko, jossa on kieli joka jo kevyellä sormensipaisulla saadaan värisemään.

ja pirkka pekka petelius

[video=youtube;oZCm9o-9Ukc]http://www.youtube.com/watch?v=oZCm9o-9Ukc[/video]

Viimeksi muokattu:
Mitä siitä puhuttiin?

Kyllä munkin luokalla yksi tyttö hoki pimpparautavitsejä mutta mä en koskaan, ikinä, tajunnut, että niihin liittyy soitin tai mitään, luulin että se tyttö keksi tän sanan päästään. Vasta tänä yönä mulle valkeni totuus :D

No ainakin muistaakseni kun oli oppikirjassa lueteltu eri instrumentteja niin yksi niistä oli pimpparauta, tais olla kuvatkin niistä (piirretyt) ja olisko niitä sitten kyselty kokeessa silleen että ollut kuva ja viivalle nimi että mikä soitin. En muista oliko ihan oikea pimpparauta luokassa soitettavana, siitä on aikaa kuiteski. Mutta kyllä me sille naureskeltiin sille nimelle, heh.

Videossa soitetaan kyllä minusta ihan tavallista triangelia. Onkos jollain linkittää kuvaa sellaisesta aidosta pimpparaudasta, jos se on kerran eri soitin?

Youtubessa on pimpparaudan ABC nimellä löytyviä videoita, joissa siitä kerrotaan, ja googlestakin löytyy lisää tietoa.

Mutta wikipedian mukaan se on triangelin kaltainen soitin, joten ehkäpä Petelius on mennyt siitä, mistä aita on matalin :D

Pimpparauta on puuhellan edessä ja/tai ympärillä kiertävä terästanko. Jotkut ehkä ovat ehkä sellaisen nähneet. Tarkoituksena ehkäistä emännän pimpan ylikuumeneminen hellan äärellä häärätessä. Siinä on myös kätevä kuivata tiskirättiä ja roikottaa hellakoukkua. Eli kyseessä on tärkeä turvaväline.

Kuumimmat

Yhteistyössä