pilteistä kotiruokaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laiska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laiska

Vieras
Vauvani on syönyt jo 2kk pelkkiä kaupansoseita ja kaurapuuroa. Tuntuu turhalta keittää yhtä perunaa ja pottua hänelle, kun kaupasta saa testattuja ja oikein valmistettuja ruokia. Teen joka päivä perheelleni ruuan tai kaksi, jos ei edelliseltä päivältä ole mitään jäänyt. Leivon paljon. Silti en yhdelle saa kotiruokaa tehtyä. Kuinka olette järjestäneet ruuan laiton niin, ettei kaupan soseita tarvita? Olettajo jättäneet lihan paistamisen kokonaan? Kypsyykö kaikki lihat tarpeeksi myös keittettäessä, kanakin?

Mä mietin noita kaloja. Keitetäänkö kalat ihan vaan vedessä? Voiks ihan kaikkia kaloja antaa? Ikää on siis 5 kk ja ollaan kalat aloittamassa ja haluisin tehä ite, mutku oon tässä vähän :xmas:...

Mä teen aina 2-3 päivän ruuat kerralla. Ei siinä iso vaiva ole. Voishan sitä tehä isommankin satsin ja pakastaa, mutta jotenkin ne sit aina unohtuu sinne pakastimen kätköihin.

Mä oon tosi laiska tekee muuten ruokaa, mutta tota vauvan soseitten tekoa en koe millään lailla hankalaksi. Eihän siinä mene kuin pari minuuttia kun kuorii pari porkkanaa ja perunaa tai jotain muuta vihannesta, keittää ja sauvasekoittimella soseeksi. Minusta vaivalloisempaa olis raahata niitä lasipurkkeja kaupasta ja sitten takas lasinkeräykseen, varsinkin kun lasinkeräykseen on kilsan kävelymatka.

Ja onhan siinä se taloudellinenkin puoli, mikä kannustaa tekee vauvan ruuat itte. Sosepurkki maksaa kaupassa euron ja itte tehden vain murto-osan siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Minä teen vauvalle soseita monta annosta kerralla ja pakasta. Kaiken lihan, kanan ja kalan olen keittänyt =)

Komps! Vain välipalat tulee ostettua kaupasta, kun tulee aika saman hintaiseksi keitellä pakastemarjoja kuin ostaa purkissa. Hedelmät esim. banaani on taas helppo muussata yksi kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pop:
Kertokaas uusavuttomalle että miten kauan esim jauhelihaa tai jotain kanaa täytyy keittää et on varmasti kypsää? Mistä tietää että on kypsää?

Mä keittelen varmaan vähän liiankin pitkään, mutta katselen välillä miltä näyttää. Kun punaista ei näy, niin on valmista;)

Alkuperäinen kirjoittaja jekku:
Kertokaas uusavuttomalle että miten kauan esim jauhelihaa tai jotain kanaa täytyy keittää et on varmasti kypsää? Mistä tietää että on kypsää?

Mä keittelen varmaan vähän liiankin pitkään, mutta katselen välillä miltä näyttää. Kun punaista ei näy, niin on valmista;)

Okei! ;) Täytyy varmaa alkaa tekee ite jo noita ruokia pojalle ku tulee aika hintavaks nuo sosepurkit...

Osta jotain marinoimattomia fileesuikaleita, ne on helppo keittää. 10 minuuttia kun keität niin ihan varmasti on kypsää. Todennäköisesti 5 minuuttiakin riittää.

Tuossa laskin, et meidän neiti syö yhteensä 6 pientä purkkia soseita päivässä. Kalliiksi tulee, vaikka ei edes olla mietitty mitä maksaa. Ostetaan vaan, sillä rahalla saisi paljon muutakin.

Siis mua on aina kiinostanut, miten te jaksatte raahata tuollaisia määriä pilttipurkkeja kaupasta? Vai onko kauppa niin lähellä että voitte käydä joka päivä? Jos ostaa parin päivän ruuat kerralla niin se on 12 pilttipurkkia - eikö siinä ole ihan hirveä homma?

Mua kiinostaa todella, sillä mun mielestä ikävintä pilttipurkeissa on nimenomaan se purkkien raahaaminen kaupasta ja vieminen lasinkeräykseen.

Pakastimeen valmiiksi teen soseet. Muutamia ideoita:

Jauheliha-pastasose

Paistijauhelihaa (riippuu paljon muiden ainesten määrästä paljonko laittaa, itse laitan n. 1/5 400g jauhelihapaketista)
porkkanaa (itse laitan suurinpiirtein puoli kiloa)
sipuli
valkosipulinkynsi
pieni pala paprikaa
paseerattua tomaattia tai tomaattimurskaa n. puoli purkkia)
pastaa pari desiä
mausteeksi oreganoa, mustapippuria, paprikamaustetta

Ensin porkkanat, sipulit ja tomaattimurska ja mausteet kiehumaan, kun porkkanat on melkein kypsiä niin sekaan pasta ja jauheliha ja annetaan porista vielä sellaiset 15 minuuttia (pasta ylikypsää=pehmeää) ja viimeiseksi oregano.

muoks. Niin ja toki paprika ja toi valkosipuli laitetaan kans tuossa vaihees kun pastakin.

Currykana

porkkanaa
kukkakaalia
riisiä
maustamattomia kanasuikaleita tai fileepihvi
maissia
sipulia
mausteeksi currya sekä provencen yrtit-sekoitusta

Ja taas keitellään ensin porkkanat ja sipuli sekä riisi maustetussa vedessä (siis currya, ehkä sitruunapippuria), kun porkkanat melkein kypsiä niin sekaan kukkakaali, kana ja maissi ja viimeiseksi yrttisekoitusta.

Kanasose

porkkanaa
kukkakaalia
perunaa
omenaa
kanasuikaleita tai fileepihvi
paprikaa
sipulia
mausteeksi pieni ripaus currya, rakuunaa ja sitruunapippuria

Tähän en jaksa ees keittelyohjetta enää kirjoittaa, eiköhän kaikki osaa jo ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos ohjeista, jospa reipastuisin! :) Pakasteessa olisi omenaraakasosetta varmaan 10 rasiaa, mummu tehnyt. Oletettavasti niissä on sokeria, voikohan niitä antaa?

Hei laita puuroon "hillosilmäksi" pari lusikkaa kerralla niin ei tule liikaa makeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos ohjeista, jospa reipastuisin! :) Pakasteessa olisi omenaraakasosetta varmaan 10 rasiaa, mummu tehnyt. Oletettavasti niissä on sokeria, voikohan niitä antaa?

voi niitä antaa, tottakai! Onhan monissa kaupan hedelmäsosepurkeissakin sokeria (ainakin pilteissä). Ei se pieni sokerimäärä niin suureksi haitaksi ole, puuron kanssa menee loistavasti. Puuronkin saa helposti tehtyä itse kaurajauhosta jos ei halua niitä vauvojen puurojauheita käyttää, tulee samanlaista kuin ehta kaurapuuro mutta sileämpi koostumus. Vauvan ruuissa itse käytän rohkeasti noita mausteita, niin niihin saa vähän sitä makuakin ;) Ja yrtit on ihania!

Yhteistyössä