Itse lopetin e-pillerit yli kaksi vuotta sitten. Kuukauden, kahden sisään alkoi naama kukkia hyvinkin lahjakkaasti. Finnejä ilmestyi lähinnä suun ympärille, sinnehän hormonivaihtelut yleensä ensimmäisenä vaikuttaa. Tein kaikkeni: join paljon vettä, pesin kasvoni aamuin illoin puhdistusaineella, käytin alkoholitonta kasvovettä pesun jälkeen, söin terveellisesti, kävin kasvohoidoissa... Mikään ei auttanut. Kosmetologi totesi, että hormonitasapainon pitäisi tasaantua noin puolen vuoden sisään pillereiden lopettamisesta. Myös otsani ja nenäni olivat huonossa kunnossa. Finnit olivat osaksi suuria ja kipeitä, mutta myös sellaista pientä näppylää. Sen lisäksi arpia jäi paikka paikoin. Vielä muutama kuukausi itkin teinimäistä ulkonäköäni, koska finnit eivät vain ottaneet parantuakseen. Nyt iho alkaa olla suht hyvässä kunnossa, kun löysin hyvän puhdistusaineen, joka parantaa myös jääneitä punottavia arpia. Se on toki tarkoitettu teini-iän akneen, mutta se auttaa myös minulle.
Järkyttävää pillereiden jälkeinen akne minulle oli, koska itselläni on aina ollut hyvä iho. Edes teini-ikäisenä minulla ei ollut kasvoilla yhtä tai kahta finniä enempää kerrallaan. En edes tiennyt, että se voi olla niin iso asia naiselle. Näin vain oli.
Eihän finnejä kaikille ilmesty. Joillainhan pilleri nimenomaan aiheuttaa finnit, joten valmiiksi tuota ei kannata pelätä. Silloin täytyy vain kokeilla erilaisia puhdistuskeinoja. Lykkyä!