pillereistä

  • Viestiketjun aloittaja renkaaseen
  • Ensimmäinen viesti
renkaaseen
Olen ajatellut vaihtaa yhdistelmäpillereistä ehkäisyrenkaaseen. Onko kenellä minkälaisia kokemuksia tästä? Ilmestyykö esimerkisi finnejeä, kute silloin kun loppettaa pillerit kokomaan? Vaikuttaako joillain naisilla rengas mielialaan kuten pillerit?
 
piu
Elimistön reagointi vaihtoon on hyvin yksilöllistä.

Kun itse vaihdoin pillereistä renkaaseen, niin parin ekan kuukauden aikana leukaan puski hirveesti pientä näppyä, sitten rauhoittui. Sain myös elämäni ensimmäisen hiivatulehduksen, joka ei kuitenkaan enää uusinut (kerran pari meinasi, mutta sivelin etikalla ja oireet katosivat). Päänsäryt vähenivät pilleriajoista ja menkat olivat niukat ja säännölliset (pillereillä oli n. pari kertaa vuodessa tiputtelua). Paino pysyi samana. Limakalvojen kuivuus helpotti huomattavasti. Mieliala ehkä koheni hiukan, mutta kyllä eron huomaa silti luomuoloon. Jouduin lopettamaan renkaan käytön, koska se aiheutti niin kovaa paikallista ärsytystä (polttelevia haavaumia). Joillekin rengas sopii todella hyvin ja onhan se kovin huoleton ehkäisykeino.

Rengashan saa olla enintään 3 tuntia poissa emättimestä (ja 1 taukoviikko tietenkin), mutta mielestäni 2 tuntia olisi sellanen hyvä maksimi. Viime vuonna oli muistaakseni 14 NuvaRing -raskautta, eli tarkkana pitää olla tämänkin kanssa ja noudattaa käyttöohjeita. Rengashan on kuitenkin oikeastaan luotettavampi kuin pillerit, koska unohdusvaara on pienempi eikä mahataudit vaikuta tehoon.
 
Mie
Sain itse ehkäisy neuvolasta renkaan kokeiluun mutta minulle se ei sopinut.Käsittääkseni siihen tarvitaan yhtä lailla resepti kuin pillereihin,hintaa tulee myös enemmän.
 
piu
Kaikkeen hormonaaliseen ehkäisyyn tarvitaan lääkärin määräys. Rengas sisältää samoja hormoneja kuin e-pillerit.

Rengas kustantaa n. 15 €/kk kun taas pillerit keskimäärin alle 10 €/kk.

Renkaan asentaminen ei ole sen kummempaa kuin esim. tamponinkaan, joten se tehdään itse, kuten myös poistokin. Kyse ei ole mistään kierukasta! Tämä ei tule kohtuun vaan emättimeen.
 
ap
Mikä on renkaan vaikutus kuukautiskipuihin? Aikanaan yksi suurimmista syostä pillerien aloittamiselleni oli todella kivuliaat kuukautiset. Tulevatko nämä kivut nyt takaisin?
 
piu
No vastataanpa nyt sitten kun kukaan muukaan ei oo jaksanu vastailla :)

Renkaan vaikutus kuukautiskipuihin on periaatteessa sama kuin e-pillereillä, koska se sisältää samoja hormoneja - vain antoreitti on erilainen ja se vaikuttaa mm. plasmapitoisuuksiin. Mielestäni renkaan aikana ekana päivänä ehkä hiukan nipisteli, mutta ei niitä kivuiksi voi sanoa - ainakaan kun vertaa tähän luomuolotilaan ja oikeisiin menkkoihin, silloin tietää mitä KIPU on. Onneksi Ibumaxin avulla selviää ne pari päivää aika hyvin. Mutta sanoisin tosiaan, että suurin piirtein sama vaikutus on menkkakipuihin kuin pillereilläkin. Tämäkin on kyllä yksilöllistä joten eipä sitä tiedä kuin kokeilemalla.
 
hh
Jatkanpa nyt tähän samaan ketjuun, kun on kokeneempia vastaillut. Hain lääkäriltä Nuvaring-reseptin ja tänään laitoin renkaan paikoilleen ensimmäisen kerran. Se ei tunnu, mutta jotenkin huolettaa, että onkohan se tarpeeksi syvällä. Sormia ei näet tarvitse laittaa kovinkaan syvälle, kun kosken jo renkaaseen. Emättimen kokohan on varmasti yksilöllistä, mutta yletättekö renkaaseen ihan helposti, vai onko se teillä melko syvällä?
 
Tyhmä?
Pitäskö sen renkula ottaa pois emättimestä yhdynnän ajaksi vai onko se koko ajan siellä, kunnes se vaihdetaan.. Ollaan kaverin kanssa ihmetelty, että miten toi menee..
 
tiu
Ei ole pakko ottaa pois, jos se ei haittaa kumpaakaan. Itse otan aina pois, sillä rengas hiertää yhdynnässä ikävästi. Miestä se ei kuulemma haittaa. Rengas saa olla pois emättimestä max 3 tuntia/vuorokausi.
 
piu
Tehon kannalta ei ole merkitystä, kuinka syvällä rengas on. Se on silloin sopivalla kohdalla, kun se ei tunnu. Itselläni rengas pysyi alussa syvällä, mutta loppukierrosta se jotenkin menetti jäntevyyttään ja alkoi valumaan eikä pysynyt enää niin syvällä.
 

Yhteistyössä