Pillereiden pureskelu

• Viestiketjun aloittaja TT
  • Ensimmäinen viesti
TT
Hei,

Osaisiko joku kertoa, voiko e-pillereitä pureskella. E-pillerit ovat toki tosi pieniä, mutta jos ihmisellä on vaikeuksia niellä kokonaisia pillereitä... Vaikuttaako siis pureskelu jotenkin pillereiden tehoon?

g
En osaa sanoa vaikuttaako pureskeleminen ehkäisytehoon. Mutta nielemisen helpottamiseksi annan vinkin, että ota pilleri jonkin kiinteän kanssa. Pureskele suussa nielemisvalmiiksi vaikkapa pieni pala leipää, laita pilleri suuhuh leipämössön sekaan ja nielaise. Voit kokeilla ottaa pillerin myös hedelmä/marjajugurtin kanssa, siinähän on vähän ""sattumia"" muutenkin.

Tablettien nieleminen on todella vaikeaa minulle. Särkylääkkeenäkin joudun käyttämään Ketorinia, koska se on kaikkein pienikokoisin. Antibiottikuurit ovat silkkaa tuskaa, onneksi edellisestä kuurista on varmaan 15 vuotta. Tällä iällä (30) kun ei enää kehtaa pyytää nestemäisenäkään. Täytyy vaan toivoa, ettei tule mitään pitkäaikaissairautta. Kammottaa ajatuskin siitä, että pitäisi niellä 5 eri pilleriä/kapselia 3 kertaa vuorokaudessa.

noh
No nyt kun syöt niitä e-pillereitä, eikö olisi aika opetella nielemään? Minä en 22-vuotiaaksi asti osannut niellä juuri mitään lääkkeitä mutta e-pillerit olivat niiiiiiiiiin pieniä että ne sentään onnistuivat (alussa juuri jugurtin tai muun seassa, myöhemmin yksinään) ja sen jälkeen alkoi onnistua isommatkin lääkkeet. Nyt menee ihan mitä vaan alas :) Minusta ainakin oli suuri helpotus että opin nielemään lääkkeitä koska oli aika noloa selitellä ja kysellä että voiko tämän kapselin aukaista ja sirotella ruokaan ja niin edelleen.

juulia
mullakin on muuten vaikeuksia niellä lääkkeitä. E-pillerit pysytn kyllä nielaisemaan, mutta mitää paljon siitä isompaa en. Särkylääkkeet syön niinä,jotka sulavat suussa,vitamiinit poretabletteina. Pelottaa myös aivan hirveästi,että tulee joku tauti,mihin joutuu hakee antibioottikuurin. Saako antibiottikuurin muuna kuin niinä jumalattomina kapseleina? Annetaanko aikuiselle nestemäistä,jos niin vaadin?

kokemusta
Itse kyllä käytän ehkäisyrengasta, joten e-pillereistä ei ole kokemusta, mutta uskoisin niiden olevan pienellä opettelulla nieltävissä. Jos on joku antibioottikuuri tullut, niin nieleminen on alkanut sujua jonkun ajan päästä, vaikka tuskaa se onkin ja voi joskus tabu jäädä pyörimään suuhun (joskus menee alas ihan heti ja helposti). Mutta e-pillereissä varmaan on sekä se pieni koko että säännöllisyys, niin tulee treenattua väkisin (ja en usko että niitä saa pilkota).

Mutta haloo, kyllä kannattaa ainakin yrittää saada lääke nestemäisenä tms ja kertoa tuosta nielemisongelmasta. Osa lääkkeistä on kuitenkin nieltävä kokonaisina. Kerran oli pakko vaihtaa antibiootti nestemäiseen, kun en saanut kapselia alas. (viisaudenhampaan poiston jälkeinen tulehdus, eli suussa muutenkin ongelmaa). Mitä sen väliä, vaikka ohjeena tulikin lapsille tarkoitetut ohjeet, en nyt muista mitä niissä luki, mutta aikuiselle kirjoitetut ohjeet, joissa kerrottiin kuinka lääke tulee lapselle antaa.

Mutta jos jotain nieltävää tulee, niin kiisselit, viilit, jugurtit (tietty pitää tsekata, että lääkkeen voi ottaa maitopitoisen kanssa) ja yllättävän hyvin menee myös tuo valmiiksi pureksittu ruokamössö, johon lääke sujautetaan. Huono tietysti, jos lääke pitäisi ottaa veden kanssa tyhjään mahaan, mutta ei voi mitään. Ja on tullut lääkkeiltä murennettua, sokerisaksilla ja lusikoiden kanssa yms.

Mutta en kyllä mitään noloa näe siinä etten pysty liki kolmikymppisenä nielemään isoja kapseleita. Ehkä olen ollut vain niin terve, ettei ole tarvinnut harjoitella nielemistä tarpeeksi.

no niin
Tablettien nielemisestä tekee vaikeaa juuri se, että niitä ei pureskella. Eli edelliselle pässinpäälle- koita niellä vaikka pieni näkkileipäpala pureskelematta ja imeskelemättä yhtään. Jo on vaikeaa jos ei ruokamassaan sekoitu sylkeä vähentämään kitkaa. Jos nieltävä pala on kuiva, ongelmia aiheuttaa sekin, että se tarttuu kieleen ja kitalakeen, varsinkin kun nieltäessä kieli refleksistä painuu kitalakea vasten. Nielemisvaikeuksia voi olla ja kaikilla ei ole samankokoinen nielu kuin sinulla ehkä.

Itse pystyn nielemään antibioottejakin ihan ok keksittyäni keinon: otan suuhun vähän vettä, kallistan päätä niin ettei se vesi valu ulos kun avaan suun ja tiputan lääkkeen sinne. Solahtaa alas mitä vaivattomimmin.

juulia
""No jo on ihmisillä ongelmia! Nielettähän te ruokaakin vai oletteko koko ajan jossain tiputuksessa??""

Täällähän nyt on ymmärtäväistä porukkaa. Lääkkeiden nielemis-fobia on fobia siinä missä joku muukin. Tuolle on varmaan joku tieteellinen nimikin niinkuin muillekkin eri peloille. Minulla tuo pelko on tullut siitä kun kerran meinasin tukehtua särkylääkkeeseen, meni jotenkin ""väärään paikkaan"" Eikä se ollut mikään pikku juttu,siinä oikeasti meinas olla lähtö lähellä. Minä olen kyllä yrittänyt ajatella lääkettä ottaessani,että nielenhän minä paljon isompiakin paloja ruokaa,mutta joku siinä lääkkeen nielemisessä on niin kauheaa.

Nyt on kamala flunssa päällä ja pelottaa vietävästi, että minulla on poskiontelotulehdus. Saako sellaisia antibioottilääkkeitä, jotka ovat nestemäisiä tai sitten jotenkin murkattavissa pienempiin osiin?

JA toivoisin saavani asiallista ja ymmärtäviä vastauksia, en Lumian viestin kaltaisia joutavuuksia!

noh
Enpä nyt sentään sanoisi, että kyseessä on mikään nielemisfobia! Siinä tapauksessa nielemistä olisi vaikeaa myöhemmin opetella koska pelko olisi se hallitseva ajatus. Minä muistan että itselleni tuli lähinnä avuton olo kun se tabletti oli suussa mutta en saanut sitä kurkkuun niin kuin kuului. Toki mistä tahansa asiasta saa muodostettua fobian niin halutessaan jos on huonoja kokemuksia asiasta (tukehtumisfiilis tms) mutta ei se tarkoita, että ongelma sinänsä tarvitsee leimata fobiaksi.

Itse siis opettelin e-pillereiden avulla nielemään tabletteja ja oikeastaan kyse oli oikean tekniikan opettelusta - täysin tekniikkalaji. Oma tekniikkani on tällainen: laitan tabletin kielen alle (eli alahampaiden takana olevaan ""kuoppaan""), otan lasista kunnolla vettä suuhun, veden ja kielen avulla liikuttelen tabletin kielen päälle, nykäisen leukaa hiukan ylöspäin ja siinä vaiheessa kielellä liikautan tablettia suussa taaksepäin siinä kielen päällä, ja kun tabletti on sopivassa kohdassa nielaisen kaikki vedet kurkusta alas joten tabletti kulkee veden mukana automaattisesti kurkkuun. Koko hommaan kannattaa suhtautua keskittyneesti mutta ei liian jännittyneesti. Mitä enemmän suussa on vettä, sitä helpompi. Suurten tablettien/kapseleiden kanssa on myös tärkeää että kääntää sen ensin ""oikein päin"" kielen päällä (eli todennäköisesti pituussuunnassa on helpompi niellä).

Toivottavasti auttaa.

TT
Kiitos kaikille vinkeistä! Kokeilin ensimmäistä neuvoa (leipämössön sekaan) ja se toimi minulla!! Kiitos siis valtavasti avusta! Ehkäpä tämän kautta saan muutkin pillerit joskus kurkustani alas ilman pureskelua ;-)

Yhteistyössä