Pikkuvauvan unen määrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äiti

Vieras
Hei!

Sellaista kyselisin, että miten paljon kuuluisi 2 viikkoisen vauvan nukkua vrk:ssa? Meidän vauva nukkuu yöt n.klo 24-06 ja herää vain syömään. Aamut on sellaista torkahtelua ja päiväunet (2-3h) nukutaan iltapäivällä. Sitten ollaankin valveilla pitkään, tänäänkin puoli kolmesta ehkä puoleen yöhön, ollaan itkuisia ja nukahdetaan vaan rinnalle hetkeksi.. Onko normaalia..? Millaisia rytmejä muilla? Voihan se olla että tästä tasaantuu..

Kyllä mä muistelisin että meillä oli joinain päivinä tuollaista myös. Jos tuntuu että vauva on kuitenkin väsynyt mutta ei vaan suostu nukkumaan niin voithan mennä esim. vaunukävelylle niin saattaapi olla että vaunuissa tulee uni. Minä kyllä laiskuuttani olin vaan vauvan kanssa sisällä ja toiset päivät vauva valvoi vaan, ja sitten jotkut päivät maksoi univelkoja ja nukkui sitten taas.

2 viikkoisen kans ei tuota rytmiä juurikaan ole. Se alkaa muodostua pikkuhiljaa. Avitat vauvaa erottamaan päivää ja yötä. Aloita joka iltaiset iltarutiinit samaan aikaan jos vauva on hereillä. Vaikka yhdeksän aikaan vaipan ja yöpuvun vaihto. Sitten tissittelyä tai leppoisaa rauhallista seurustelua jos vauva ei unta vielä kaipaa. Aamulla kun heräätte ihan ylös, niin taas vaipan ja päivä vaatteiden vaihto. Siitä se lähtee pikkuhiljaa sujumaan. Yritä laittaa vauvaa nukkumaan iltatoimien jälkeen (syötöt tietysti kun vauva sitä vaatii) jos on väsyneen oloinen. Virkeetä vauvaa on turha alkaa vielä vängällä pakottamaan nukkumaan. Tuossa kahden viikon iässä just vauvat alkaa valvomaan pidempiä pätkiä ja se voi alkuun olla vähän hakusessa että koskas nukutaan vai nukutaanko ollenkaan. Eihän vauvalla ole vatsavaivoja? Monesti iltasella päivän tissittelyn jälkeen alkaa masun vääntäminen. Röyhtäyttele usein ja jos on kipeen oloinen aloita rela, cuplaton tai distflatyl tipat. Pidä vauvaa välillä masullaa vaikka polviesi päällä jos mahaan on jäänyt ilmaan niin tulee paremmin pois. Aika vähän teidän vauva nukkuu, mutta ei kaikki vauvat nuku niin paljon ku tilastot sanoo. Se onkin yksilöllistä ja vaihtelee sitten eri ikä kuukausina. Tarjoa vauvalle myös tuttia jos se auttaisi nukahtamaan, eikä aina tissiä jos ei selvästi ole nälkäinen ja ei tankkaa yötä varten.

Yhteistyössä