***PIKKUKAKKOSTA ODOTTAVAT vol2***Uudet tervetuloa mukaan!

No nopsasti tuo tieto näyttikin löytyvän kelan sivuilta, siellä sanottiin näin:

"Kotihoidontuki, kun perheeseen syntyy uusi lapsi

Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus."

Tässä vielä linkki, jossa muutamia esimerkkejä:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701122305EH?openDocument
 
mamina Onnittelut iihanasta nyytistä! :heart:

Kivunsiedosta. Mulla oli niin nopea synnytys, etten ehtinyt saada mitään kipulääkettä, mutta ikinä en ole niin kovaa kipua tuntenut. Synnytys alkoi vesien menolla ja siitä 1t 20 min poika oli maailmassa. Supistuksia tuli jatkuvasti ja ilman väliä. Olin niin kipeä, etten pystynyt puhumaan mitään, puhisin ja huusin vain. Nyt todella toivoisin vähän toisenlaista ja rauhallisempaa synnytystä. Mutta kätilö kyllä sanoi, että yleensä nopea synnytys on ominaisuus joten tälläkin kerralla voi olla syöksy synnytys tulossa. Hieman etukäteen kyllä pelottaa, että miten ehdin edes sairaalaan. Ensimmäisessä synnytyksessä olin jo valmiina sairaalassa raskausmyrkytyksen takia ja en meinannut edes ehtiä toiselta osastolta synnytysosastolle.. :|
 
Kiva kuulla maminasta :hug:
Karselinkin tota listaa,että monet eivät ole minun aikanani kyllä kirjoitelleet mitään tänne :(
Että tervetuloa kertoilemaan kuulumisia :D :wave:

Kyssäri kaikille: silloin kun teillä alkoi liikkeet tuntumaan,saattoiko olla muutamiakin päiviä ettei tuntenut mitään?
Mä parina päivänä tunsin melko voimakkaasti kun naapero jumppasi masussa,mutta nyt ei ole oikein ollut mitään :snotty:

bad virgin ja naapero 15+4
 
Morjens,

hoppua edelleen pikaisesti käymässä palstalla.

Kivunsietogallup: mulle kaikki mömmöt heti kiitos! :LOL: Miksi kärsiä?

Lapsen kivunlievitys: jos kipeä ja tuskainen niin särkylääkkeet peliin. Niistä ei ole haittaa sanoi lastenlääkäri. Ottaahan sitä itsekkin Panadolin jos on kipeä/tuskainen olo.

:wave: Blondie rv 17+jotain
 
bad virgin Kyllä mulla meni useampi viikko, ennenku potkut alkoi tuntumaan päivittäisinä. Ekat potkut tunsinkin vasta viikolla 20 vai 21 ja vielä senkin jälkeen piti malttaa oottaa.. :headwall: Nyt näistä potkuista on ihana nauttia, kun tuntuu liikkeitä melkein jatkuvasti. :heart:

Nyt en mitenkään taas pysty muistamaan, onnittelinko jo maminaa?? Mutta joka tapauksessa suuren suuret onnitteluhalit somasta pienestä pojasta! :heart:

Pilkkis 29+4
 
Potkuja tuntuu välillä enemmän välillä vähemmän, joskus huolestuttaa mutta pitää kaveria vähän tuupata niin kyllä toi sitt takasin monottaa =)

Kivunlievityksestä lapsille pojan terkkaritäti sanoi että miksi lasten täytyisi kärsiä kivuista ja säryistä kun itsekkin helposti otamme lääkkeen jos vaikka päähän koskee, eli mä annan ainakin kuumeiselle tai muuten kipeän oloiselle lapselle lääkettä.

Kivunlievitys itselle:ei mitään hajua kun esikkos syntyi sektiolla mutta leikkauksen jälkeisenä yönä ja seuraavana päivänä sain ihan topakasti lääkettä kun kipu oli melkoinen...eli jos tää nyt menee normisti alakautta niin en vielä edes tiedä mitä ne kivut voi olla mutta mistään en kieltäydy jos vain mahdollista saada jotain....

LIs69 22+6
 
BV- Kylla mullakin oli aika hit&miss ne potkut alussa... Valilla tosiaan meni pitkaankin, ettei tuntunut mitaan.

Esikoisen kivunlievitys- Kuumeeseen annan herkasti, jos on muutenkin tuskainen, etta tuo kuumetta alas. Korvakipuun annan myos herkasti... se on niin kivuliasta. Kurkkukipuun en niinkaan anna... Mutta useinhan nuo kulkee kaikki oireet kasi kadessa... eli annan kai aika helposti =)


Latte :wave:
 
Iltoja kaikille!

Täällä sitä keikutaan päivästä toiseen ja huomenna on 1 VIIKKO laskettuun aikaan!!! Siinä sitä taas nähtiin tämä rv 35 kerrottu "voi syntyä milloin vaan"...

Mulla oli eilen joku ihan kauhea vatsalihaskramppi illalla, sen takia mua ei täälläkään näkynyt. Sattu aivan törkeesti oikeelle puolelle vatsaa. Sellanen pistävä, laukeamaton kipu. Soitin siitä synnärillekin kun niin pelästyin mitä se on. Käskivät ottaa Panadolia ja mennä makuulle, jos se auttaisi. No tein työtä käskettyä ja niinhän siinä sitten kävikin että puolisen tunnin päästä kipu laantui. Mutta kyllä pelästytti moinen, en ole sellaista ennen kokenut. Toivottavasti ei tule sellaista enää. Taitaa olla vatsalihakset kovilla tän potkupallon kanssa.

Kivunlievityksestä, mä sain epiduraalin viime kerralla ja olisin siloin itse vielä mielestäni kestänyt kivun ilmankin, mutta uskoin kätilöä joka oli sitä mieltä että nopeuttaisi avautumista ja säästäisi voimia ponnistamiseen. Kuitenkin sitten kävi niin että avautuminen kesti vielä siitäkin eteenpäin 7 tuntia (kaikenkaikkiaan 19 h) ja epiduraali vei tunnon supistuksista kokonaan. Kaiken lisäksi supistukset alkoivat loppua kesken ponnistusvaiheen, joten imukuppiin päädyttiin. Kätilö oli sitä mieltä että epiduraali ei aiheuttanut supistusheikkoutta vaan kohtulihaksen väsyminen ylipäätään. Kuitenkin olen kuullut että epiduraalikin monta kertaa annettuna (sain kolme satsia) saattaa heikentää supistustehoa. Eli siis; nyt ajattelinkin että en suostu ottamaan ainakaan puudutusta ennen kuin itsestä siltä tosissaan tuntuu ettei ilman sitä pärjää. Toiveissa tosiaan hiukan helpompi ja nopeampi puserrus kun viimeksi, ja eipä silläkään niin väliä kunhan ei imukuppia enää tarvittaisi. Vauvalle se on niin stressaava tekijä. No joo, mutta harvemmin näitä synnytyksiä tietty suunnittelemaan pystyy...

Huomenna taas neuvola, kertoilen illalla mitä siellä, kun päivällä on sovittu kaikenlaista menoa.

Torey 38+6
 
maminalle suuret onnittelut :heart: .

Kivunlievityksestä kätilö ehdotti mulle epiduraalia ku olin 6 cm auki ja siitä meni tunti ku sain sen. Sen ajan otin ilokaasua ja sekin jo auttoi paljon. Mulla meni siitä n. 4h ponnistusvaiheeseen. Supistuksia en tuntenut kunnolla mutta en kokenut sitä ongelmaksi. Ponnistaminen ei tuntunut miltään ja multa leikattiin eppari myös loppuvaiheessa. Nyt aioin ottaa ilokaasua aikasemmin ja sitte lisäksi epiduraali tai spinaali, kiitos :LOL:, jos vaan mahollista. Muuta en oo suunnitellut.
 
Kivunlievityksistä lapselle, itselle ja synnytyksessä: Itse en juurikaan syö särkylääkkeitä, mulla on aika korkea kipukynnys enkä vaan ole oppinut niitä napsimaan. Pienen epämukavuuden kestää aina ja isompaan ei aspiriinit autakaan. Mulle on määrätty joihinkin leikkauskipuihin tms opioideja joskus, ja nekin on vielä kaapissa lähes syömättä.

Sen sijaan lapselle annan tosi herkästi panadolia ja korvakipuun tm isompaan pronaxeniakin helposti. Uskon sitä lääkäriä, joka joskus mulle hyvin vakuuttavasti selitti, että pienet lapset paranee huomattavasti helpommin mm tulehduksista, jos kivun hoito on hyvin hoidettu - tarpeeksi ja tarpeeksi ajoissa lääkettä. Kun kerran toinen kärsii ja helpotusta on olemassa, miksi en antaisi lääkettä?

Synnytyksessä mulla oli viimeksi ajatuksena, etten ottaisi epiduraalia, pelkäsin sitä jopa. Siis kun selkään pistetään, hui. Mutta olin niin kipeä, etten osannut vastustaa kätilöä joka päätti että nyt se laitetaan vaikka olin jo melkein täysin auki. Oli se ihana, kivut hävisi, sai levätä. Mutta toisaalta myös synnytys pitkittyi paljon. Siihen mennessä olin avautunut nopeasti, mutta siihen se synntys sitten tyssäsi tosi pitkäksi aikaa. Sitten kun supparit alkoi uudelleen, kätilö laittoi lisää puudutusta. Se nyt ainakin oli virhe, koska kun ponnistuksen aika tuli en tuntenut mitään tarvetta ponnistaa enkä tiennyt minne ponnistan ja mitä teen. Lapsi tuli sitten imukupilla maailmaan.

Jos pystyn, haluan olla ilman epiduraalia tällä kerralla, ja ainakaan sitä ei laiteta enää kun olen jo kunnolla auki. Mulle (siis mulle vaan, nämä on tosi yksilöllisiä juttuja) se puudutus ei ole niin tärkeä, ei haittaa että sattuu kunhan on mahdollisimman nopeasti ohi.

Naru rv 29
 
Moi!
Tosta kivunsietokysyvystä,kai se mulla on ihan ok,mutta tuskin ihan luomuna pystyisin synnyttämään,varsinkin jos synnytys pitkittyy.
Esikko kun käynnistettiin niin synnytyskivut kestivät sen 14 tuntia,jonka jälkeen sain autuaallisen epiduraalin,jonka avulla sain huilata hetken ennen loppurutistusta =)

Pilkkis juu,tässä tulee vaan hermoiltua välillä mistä sattuu :snotty:
Eilen saattoi taas naapero vähän potkia äippää :heart:

Hcflatte kiitos,pakko oli saada vähän joulua tähänkin ketjuun mukaan :xmas:

Torey sulla alkaa olla lähtö lähellä :D :hug:

Ja kyllä täälläkin muksulle annetaan tottakai kipulääkettä jos tarve vaatii :wave:

bad virgin ja naapero 15+5
 
kivunsietokyky on mulla heikohko.. eli synnytyksessä haluan
ehdottomasti epiduraalin/spinaalin jos se vain on mahdollista saada.
Ja ilokaasua. Eka synnytys kesti kauan ja sain epiduraalin ollessani siinä 5cm auki
ja silloin olin sairaalassa ollut jo n.8-9 tuntia ja kipua en olis siinä vaiheessa
enempää kestänytkään. Ja lisäannoksen sain vielä myöhemmin.
Tyttö synty ekan puudutteen laiton jälkeen n.6 tunnin päästä
ja ponnistus kesti vain 10 min.

lapsen kivunlievitys kyllä annan panadolia aika herkästi,
mitä sitä kärsimään jos yhdellä tabletilla olo helpottuu.
Ja satunnaiskäytössä ei niistä haittaakaan ole.

Voi hitsi Pilkkis viikonloppuna ollaankin jo kolmekymppisten kerhossa!!
Kohta meilläkin on ne nyytit sylissä, ihanaa! :D

iitukka ja helmi 29+6
 
bv Sama juttu täälläkin, helposti tulee mietittyä ja huolehdittua kaikenlaisista asioista. Tämmöstä tää meiän elämä vissiin on hamaan loppuunsa saakka.. :D

iitukka Uskomatonta, miten nopsaan aika menee! :heart: Ei oo tosiaan enää pitkä matka, ihanaa-ihanaa! :D

Mä otin viimeks epiduraalin siinä vaiheessa, kun kipu meni yli kestokyvyn. Sen jälkeen meni kuitenkin vielä pari tuntia, ennenkuin poika saatiin ulos ja ponnistusvaihe (n.20min) oli aika tuskaisa. Mulla tuli repeytymiä mm. virtsaputken suulle, ne tuntu siinä vaiheessa kipeämmiltä, kuin mikään muu toimituksen aikana. En siis oikein tiedä, oliko epiduraalista apua, kuuluuko sen auttaa myös repeämäkipuihin..? :whistle: Ilokaasusta mulle ei tullu muuta kun huono olo, kipuihin ei auttanu ensinkään.

Pojalle annan suht herkästi panadolia. Nyt en tosin ole vielä antanut, vaikka onkin kuume nousemassa. Heräsi just tunnin päikkäreiden jälkeen itkemään, ihan puoliunessa reppana siellä surkutteli. Sylihiirulainen taitaa olla loppupäivän.. Lämpönen on ja on yskiny jonkun verran, mut aattelin vasta yötä vasten antaa panadolin, jos ilta pärjätään ilman.

Mulla on alkanu tällä viikolla pahat alaselän ja iskiaskivut, sekä ihanainen nivusvaiva. Viime raskaudessa nää oli myös, mut alkoivat sillon jo paljon aiemmin. Ihanaa siis, että näin pitkälle pötkin tällä kertaa ilman mokomia. :)

Puuhantäyteinen viikonloppu edessä.. Ollaan ens viikonloppu mökillä, joten suurin osa jouluvalmisteluista pitäisi hoitaa nyt jo valmiiksi. Saa nähdä, paljonko tulee tehtyä. Onhan siinä sitten ens viikonlopun jälkeen vielä pari arkipäivää aikaa puksailla. Ja toisaalta, jos nyt joku homma jää tekemättä, ni eipä se maailma siihen kaadu. Onneksi! :D

Nyt ruokaa valmistelemaan, kohta se mieskin jo kotiutuu töistä.


Pilkkis 29+5
 
Onko muilla ollut tanaan vaikeuksia paasta sisaan tanne? Mut heitti ulos joka kerta, kun yritin rekisteroitya...

Vinkkia kyselisin kramppeihin... Eli milla paasee eroon??! Mulla tosi kivuliaita etenkin vatsan alueella... :/

Mulla myos oli viime raskaudessa pahat selkakivut jo alusta asti, tosin nyt oon ollut ihan ekstra varovainen! Viela ei siis ainakaan ole niita!!!!! :D

Mulla alkaa olla vahan nuhaa... eli taidan painua pehkuihin!

Hyvaa yota!

Latte :wave:

 
AAM
Hoi kanssasisaret!

milloinka teille on annettu kantokielto koskien pikkuykkösiä jos on niin pieniö että sylittelette vielä :( ?
nyt tuntuu oma sietoraja tulleen vastaan kun haara huutaa hoosianna ja kenkiä ja sukkia ei saa jalkoihin istumatta alas.. :'( ton näköisenä nousin tuolilta tänää töissä.. oikeasti ! emmä arvannut että musta rampa tulee näin äkkiä..

pitääkö vaan jättää poika nostelematta syliin kun kaipaa ja halia maatasolla ?

saisikohan sitä neukkulalääkäriä aikasemmin ko tammikuun puoleenväliin ? huolettaa tuo alakerran tila..

AM
 
Allusmamma- Muistelisin jostain lukeneeni yli 10 kilon nostelemattomuudesta, mutta voi olla, et muistan ihan vaarinkin. Varmaan se on hyva ajatus, etta jattaa nostamatta, jos tuntuu pahalta. Antaa lapsen kiiveta syliin esim. Uskoisin, etta saat aiemmankin ajan, jos on hankaluuksia! Se on kylla vaikeaa selittaa ja ymmartaa pienen, ettei aiti pysty nostelemaan... :hug:
 
Ainiin,tulipa nyt mieleen yksi surullinen uutinen, kypärämyssyllä taisi olla tuulimuna,joten valitettavasti joudun poistamaan hänet listalta,vaikka ikävä homma se on :/
Mitäs nytin puolella kirjoitteli asiasta muutama päivä sitten,voimia hänelle :hug:

bad virgin ja naapero 15+6
 
kypärämyssy :hug:

bv minä kuulun niihin syntisiin jotka kävivät vaan huikkaamassa itsensä listoille ja sen jälkeen viettäneet hiljaiseloa :ashamed:, yritän parantaa tapani.

kivusta sen verran että lasta lääkitsen heti jos tarvetta tulee (vielä ei ole tullut, poika ollut flunssaa lukuunotamatta terve koko ikänsä 1v 3kk).
synnytyksessä otin epiduraalin ja aijon ottaan uudestaan jos siltä tuntuu. Mulla synnytys meni alta kolmen tunnin, mutta oksensin ensimmäisen ja se kuvotus ja oksentelu oli musta kamalampaa kuin kipu itse, vaikka hammaskin lohkesi siinä irvistellessä.

Allusmamma mulla huutaa haarat kanssa, me asutaan vielä ylimmässä kerroksessa eikä hissiä.vasemmassa kankussa issias :/ oon itse koitannut kantaa poikaa toisen käden varassa, sillai kylkeä vasten, kipeää tekee sekin, mutta ei niin paljoa..

viikonlopunloppuja. :D
 
:wave: mä voisin varovasti siirtyä mukaan.. plussan sain tikkuun viikkositte.. en millään meinaa uskoa tätä todeksi (psyykkisesti odottelen menkkojen alkua). meil on ennestään tyttö 3/08 ja tän la menkkojen mukaan on 18.8, mut voi tosiaan siirtyä suuntaan tai toiseen. Testinki tein aikasessa vaiheessa, kun nännejä alko särkeen (imetän vielä esikoista, ni laiton senn piikkiin). Isännälle en ole vielä paljastanu, ni siksiki täällä varovasti huhuilen (Annan sille joululahjan), jos vain maltan pitää salassa. Oireita ei ole kuin palelu ja ainainen väsymys (mut nämä pirpanan risaset yötki ottaa voimille). Synnytys sairaala on OAS/OYS. Kuulun OYS piiriin, mut OAS:n on meiltä lyhempi matka, joten tyttöki synty siellä..
 

Yhteistyössä