Pikkuasiasta mutta miten sinä ajattelet tästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minun lapsuudessa oli niin, että jos jotain syödään, sitä saa syödä niin paljon kuin maha vetää. Vaikka äiti yh ja meitä monta lasta. Jos osti jäätelöä, sitä tuotiin kerralla 10 litraa pyörän kahvassa ja muut ostokset toisessa että riittää varmasti.
Minusta tuo on hyvä juttu noin.
Miehen kotona on tehty niin, että ruokaa tehdään liian vähän ja sanotaan lapsille että älkää syökö kaikkea ja jättäkää muille (sitten saa syödä jotain pahaa, jota riittää kaikille, kuten perunaa tai leipää tai jotan...).

Nyt kotona meillä on erimielisyys sellaisesta pikkuasiasta, että mies ostaa mielestäni jatkuvasti jotain kalliita muroja, eikä anna sitten syödä lasten niin paljon kuin haluaa. Minusta murot on hiton kalliita, samoin myslit. Itse vedän naamaan paketillisen mysliä, jos sitä olen ostanut. Kaiken syön yhdellä kertaa. Mutta ostan sitten vähän harvemmin ja syön leipää tai puuroa.

Nyt sitten mies sanoo lapsille, että älä ota neljättä lautasellista. En ymmärrä, ne on tosi pieniä paketteja, jotain 300 grammaa, miksi ei saa syödä niin paljon kuin jaksaa? Siis 3 pientä lautasellista jotain muroja on varmaan jotain alle 100 grammaa ruokaa, ilmaahan ne murot suurimmaksi osaksi ovat.

Minusta pitäisi ostaa harvemmin ja antaa syödä maha täyteen.

Ärsyttää. Mitä sinä ajattelet?

En kyllä oikeen käsitä mikä tässä on ongelma, mutta mun mielestä sun ajattelutapas asiasta on täysin järjetön. Jos lapset syö jäätelöä 10 litraa kerralla että varmasti tulee syötyä niin paljon kuin tekee mieli, ei kyllä jäätelön ostajalla ole ihan kaikki kotona. Ruokaa on lasten mielestäni saatava syödä niin paljon kuin haluavat, mutta jos puhutaan vaikka muroista, jäätelöstä, karkista jotka eivät kovin terveellisiä ole eivätkä mitään oikeaa ruokaa, niin niitä on säännösteltävä.
Myöskään tapa "ostetaan harvemmin ja syödään maha täyteen" ei ole mikään terveellinen tapa syödä eikä opeta lapsille oikeanlaisia ruokailutottumuksia. Terveellisintä on syödä pieniä määriä ja usein.

niin että teillä on pieni erimielisyys siitä miten toisia opetetaan ottamaan huomioon----meillä tätä ruoka-asiaa käytettiin myös, eli "älä rohmua kaikkea vaan huomioi myös muiden tarpeet"???? Eli kyse ei ole loppujen lopuksi siitä ettei kaikkea saisi syödä vaan siitä ettei kukaan syö kaikkea itsekkäästi yksin vaan edes huomioi kysymällä tms tahtoisiko joku vielä tms.... meillä löytyy myös kaksi erilaista näkemystä tästä aiheesta ja se on joskus niiiiin ärsyttävää ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja JenPen:
En kyllä oikeen käsitä mikä tässä on ongelma, mutta mun mielestä sun ajattelutapas asiasta on täysin järjetön. Jos lapset syö jäätelöä 10 litraa kerralla että varmasti tulee syötyä niin paljon kuin tekee mieli, ei kyllä jäätelön ostajalla ole ihan kaikki kotona. Ruokaa on lasten mielestäni saatava syödä niin paljon kuin haluavat, mutta jos puhutaan vaikka muroista, jäätelöstä, karkista jotka eivät kovin terveellisiä ole eivätkä mitään oikeaa ruokaa, niin niitä on säännösteltävä.
Myöskään tapa "ostetaan harvemmin ja syödään maha täyteen" ei ole mikään terveellinen tapa syödä eikä opeta lapsille oikeanlaisia ruokailutottumuksia. Terveellisintä on syödä pieniä määriä ja usein.

no kun ei ne syö mitään muuta jos ovat jo edes yhden lautasellisen saaneet muroja.
ja niitähän kuitenkin mainostetaan terveellisenä kuidun lähteenä, muroja siis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

no kun ei ne syö mitään muuta jos ovat jo edes yhden lautasellisen saaneet muroja.
Ja kun haluaisin heidän saavan mahat täyteen, kun ovat alipainoisia (kuten mies ja kuten minäkin)

Jos on oikeasti nälkä, niin murot eivät juurikaan nälkää vie, saa vetää kyllä paketillisen kerralla. Nälkään voi syödä jotain täyttävämpää kuten leipää, murot voisi lukea lasten herkkuihin. Ja herkkujahan tekee mieli kokoajan lisää.

Jännä pulma. Osoittaa aika hyvin, miten lapsuuden kodissa opitut ruokatavat säilyy omaankin kotiin. Mä syön ja opastan lapsia syömään kuten sun mies. Meillä ei ole varsinaista karkkipäivää tai muutakaan jolloin saisi syödä mielin määrin. Suklaarasiatkin syödään säännöstellysti :D Tosin lapsetkin on vielä tosi pieniä, joten eivät osaa sännöstellä itse. Esikoinen on oppinut tämän jo kantapään kautta. Mummolassa saa syödä ja juoda herkkuja mielin määrin. Oli raasu juonut cocacolaa niin että itkettiin ja syötiin maitohappobakteereja sen jälkeen.

Niin tottahan ne terveellisiä ovat kun mainoksissa niin sanotaan... :D Murot ei todellakaan ole mitään terveellistä ruokaa, eivätkä muutenkaan varsinaista 'ruokaa'. Jos lapset eivät syö mitään murolautasellisen jälkeen, niin kieltäisin murot ynnä muut kokonaan. Maha täytetään ruoalla.

Jännä pulma. Osoittaa aika hyvin, miten lapsuuden kodissa opitut ruokatavat säilyy omaankin kotiin. Mä syön ja opastan lapsia syömään kuten sun mies. Meillä ei ole varsinaista karkkipäivää tai muutakaan jolloin saisi syödä mielin määrin. Suklaarasiatkin syödään säännöstellysti :D Tosin lapsetkin on vielä tosi pieniä, joten eivät osaa sännöstellä itse. Esikoinen on oppinut tämän jo kantapään kautta. Mummolassa saa syödä ja juoda herkkuja mielin määrin. Oli raasu juonut cocacolaa niin että itkettiin ja syötiin maitohappobakteereja sen jälkeen.

Joo, kuopus on oksentanut muutaman kerran kun on syönyt liikaa karkkia...

Kuulostaa uskomattomalta, että aikuinen ihminen syö kerralla koko myslipaketin?!?! SIis millaisia myslejä syöt, jos tosiaan vedät ne kerralla? Ja minkä kanssa syöt ne myslisi? Ja jos ostat muromysliä niin on typerää kieltää lapsilta murojen syönti, jos itse vetää ihan samaa tavaraa.

Alkuperäinen kirjoittaja äimä:
kummallista puhetta syömisestä, eri ruuista ja painosta. jotain hämärää rivien välistä aistin kuten varmasti muutkin.

Ai. Minkä sortin syömishäiriö voisi olla kyseessä? Kun haluaisin että lapset saavat mahan täyteen, kun ovat neuvolan käyrillä alipainoisia?

Kuulostaa uskomattomalta, että aikuinen ihminen syö kerralla koko myslipaketin?!?! SIis millaisia myslejä syöt, jos tosiaan vedät ne kerralla? Ja minkä kanssa syöt ne myslisi? Ja jos ostat muromysliä niin on typerää kieltää lapsilta murojen syönti, jos itse vetää ihan samaa tavaraa.

Aivan normaalia mysliä menee paketillinen aivan kevyesti.
Lapset syövät muroja. Minä tykkään normaalista myslistä.

kummallinen nakokulma ap:lla, joku taisikin jo mainita, etta voisi melkein lukea rivientakaa jotain hamaraa. mielestani miehesi on oikeassa. Ruokaa on opittava syomaan jarkevasti ja myos terveellisesti. Ei ole mitaan jarkea opettaa lapsia vain herkuttelemaan. Aidin ei mielestani myoskaan pida asennekasvattaa lapsiaan siihen, etta peruna tai leipa on pahaa.

Mun mielestä olet oppinut kotoa vähän erikoisen ajattelumallin. Meilläkin joudutaan säännöstelemään ruuan syömistä, jotta jokaiselle jäisi sopiva annos. Muuten joku ahneempi saattaisi rohmuta esim. viisi pihviä ja joku jäisi ilman. Tai ei tuntuisi kivalta, jos joku lapsista jäis vaikka ilman muroja, kun yks päättäis syödä koko paketin. Toisen huomioonottamista, sellaista mä haluan opettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äimä:
kummallista puhetta syömisestä, eri ruuista ja painosta. jotain hämärää rivien välistä aistin kuten varmasti muutkin.

Ai. Minkä sortin syömishäiriö voisi olla kyseessä? Kun haluaisin että lapset saavat mahan täyteen, kun ovat neuvolan käyrillä alipainoisia?

mut miksei ne voi täyttää mahaa oikeella ruualla ja herkutella sitten? ei kannata täyttää tyhjillä kaloreilla, vaan ravitsevalla ruualla. Ja herkut on tosiaan napostelua varten, mut ei koko jätskipakettia yhdelle lapselle. Eikä kyse ole rahasta vaan lastesi terveydestä!

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Oikeeta ruokaa saa syödä mahan täyteen.Murot ja muut turhakkeet sitten yksi annos per kerta.

Näin. Ei meillä tosin ruokaakaan kukaan syö neljää annosta... Ja jäätelöä ostetaan tasan se yksi litra kerrallaan.
Eikä muroissa kuitua kummoisia määriä taida olla... Enemmänkin niin että "löytyy enempi kuituja verrattuna toisiin muroihin". Tai en tiedä miten sitten noissa All-braneissa sun muissa "terveellisissä" muroissa on kuituja, mutta niitä tuskin kukaan jaksaa paketillista syödäkään... :whistle:

Mulla itellä on tapana mättää kerralla kaikki,tollasta "ei ruokaa". Itse inhoan säännöstelyä jostai suklaa rasioista.. Kerralla se on tuhottava ja sit ei enää sellasia kotiin hankita ihan heti. Omalle lapselle en silti näitä tapoja opeta.

Kannattaisi lähteä hakemaan ravintotietoa jostain muualta kuin mainoksista.

siis ihanko totta nuo murot on kaikkien teidän mielestä jotain herkkua? Ihanko oikeasti teidän lapset pistelee kiltisti ensin poskeensa puuroa tai leipää ja sitten vasta muroja?

(tää on mulle uutta, luulin että murot on ilta/aamulpalavaihtoehto puurolle tai leivälle). ja mulla ei ole minkään sortin syömishäiriötä ollut vieläkoskaan ja tuskin tulee enää, kun olen kohta keski-ikäinen. Minä en ole vielä koskaan omistanut esim. vaakaa. lastenneuvolassa punnitesen itseni myös jos muistan.

Yhteistyössä