Pikaisia vastauksia kiitti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos et jaksa tarkentaa, niin vastaa vaan a tai b.

Eli jos ostaisit rivitalo-osakkeen, jonka mh. on 80 000e ja vh. 160 000e, niin ottaisitko

a) koko 150 000e lainan pankista ja maksaisit vastiketta 100e/kk ja laina + korot pankille

vai

b) ottaisit 90 000e lainaa pankista ja maksaisit vastiketta 100e/kk + 500e/kk yhtiölainavastiketta taloyhtiölle ja lyhennystä+korkoja pankille.

Oletuksena siis, ettei ole säästöjä.

Minä ottaisin koko hinnan lainana. Siitä saa verovähennyksen, mikä on ainakin vielä merkittävä asia ja jos joskus on myymässä asuntoa, sitä on paljon kivempi myydä velattomana. Koko hommasta tulisi minusta muutenkin paljon selvempi tuolla lailla:)

Laske tarkasti.
Yleensäottaen taloyhtiöt saa lainaa halvemmalla (kukaan kuullut konkurssiin menneestä as oy:stä?) no on niitä mennyt, mutta aika harvinaista.
Tuollaiseen summaan tarvitsette jo takauksia isojakin määriä. Takaukset voi olla huomattavasti pienempiä tuossa b-vaihtoehdossa...

[QUOTE="joo";24219615]Laske tarkasti.
Yleensäottaen taloyhtiöt saa lainaa halvemmalla (kukaan kuullut konkurssiin menneestä as oy:stä?) no on niitä mennyt, mutta aika harvinaista.
Tuollaiseen summaan tarvitsette jo takauksia isojakin määriä. Takaukset voi olla huomattavasti pienempiä tuossa b-vaihtoehdossa...[/QUOTE]

Me saatiin 2v sitten lainaa 150 000e ilman takaajia. Ei omaisuutta, ei säästöjä. Molemmilla vakityö, mutta huono palkka, brutto n.3700e/kk.

Että kyllä ne pankit myöntää isojakin lainoja ilman takausta, itehän ne siitä hyötyy.

Ja mun vastaus ois B.

Hei,
suosittelen että mietit ja lasket itse kunnolla ennen kuin teet ison ratkaisun asunnon hankinnasta.
Kannattaa tietystikin valita se vaihtoehto mikä tulee halvemmaksi huomioiden tottakai verovähennys ja mahdolliset koronnousut. Päätöstä ei kannata perustaa tämmöisen gallupin tulokseen.

Yhteistyössä