Piilarit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hankin vuoden alusta eka lasini. Nyt tekis mieli kokeilla piilareita, kun jossain harrastuksissa lasit ovat tiellä. Uimisen ajattelin aloittaa myös, oisko siinä piilarit paremmat?

Mutta itse kysymys: miten ne hankitaan? Optikolta tietenkin, mutta mitä siellä tehdään, ihan konkreettisesti haluaisin tietää etukäteen. Pystyn itse koskettamaan suht ongelmitta silmiäni, mutta että toinen koskee... :confused:. Kuuluuko tutkimukseen vain mittaamiset ja neuvot? Paljonko piilarit noin suunninpiirtein maksaa? Kertakäyttöiset ajattelin. Voinkohan pitää kun silmäni ovat aika arat ja kuivat?

Ja en leikkauta silmiäni :rolleyes:

Kiitos asiallisista vastauksista :)

Hankin vuoden alusta eka lasini. Nyt tekis mieli kokeilla piilareita, kun jossain harrastuksissa lasit ovat tiellä. Uimisen ajattelin aloittaa myös, oisko siinä piilarit paremmat?

Mutta itse kysymys: miten ne hankitaan? Optikolta tietenkin, mutta mitä siellä tehdään, ihan konkreettisesti haluaisin tietää etukäteen. Pystyn itse koskettamaan suht ongelmitta silmiäni, mutta että toinen koskee... :confused:. Kuuluuko tutkimukseen vain mittaamiset ja neuvot? Paljonko piilarit noin suunninpiirtein maksaa? Kertakäyttöiset ajattelin. Voinkohan pitää kun silmäni ovat aika arat ja kuivat?

Ja en leikkauta silmiäni :rolleyes:

Kiitos asiallisista vastauksista :)

Nykyään tosiaan moni optikkokin osaa piilarit määrätä oikein. Jos sulla ei ole hajataittoa niin kertakäyttöpiilarit on varmaan ihan ok. Kannattaa ostaa kosteustippoja apteekista, jos sulla on kuivat ja arat silmät, koska piilarit saattavat (ainakin aluksi) vähän kaihertaa silmää.

Varaat ajan optikolle piilaritarkastusta varten. Optikko tutkii sun näon ja silmät sekä määrää piilareiden voimakkuuden. Sen jälkeen ostat sopivat piilarit. Mun vaimolle kertakäyttöpiilarit maksaa n. 75€/kk, vähän riippuen minkä merkkiset ja mistä ostaa. Ja piilareitahan ei oo pakko pitää aina, jos sulla on lasit.

Uidessa piilareiden kanssa on pakko käyttää laseja. Tiesithän, että on olemassa myös uimalaseja voimakkuuksilla. Mutta tietty silloin molemmissa silmissä pitäisi olla suurinpiirtein saman vahvuiset linssit, koska noi uimalasit (muistaakseni) on aina samalla vahvuudella molemmat silmät. Piilarit ehkä uidessa paremmat, mutta lasit tosiaan oltava.

Uidessa kannattaa käyttää uimalaseja, mikäli sukeltelee paljon.
Mulla on käytössä kertakäyttölinssit. Ne on niin huolettomat, käytön jälkeen vaan roskikseen ja menoksi.
Mulla on kuivuutta silmissä ja käytän piilarin käyttäjille sopivia kosteuttavia tippoja ja suihkeita.
Optikolla käydessä muistaakseni optikko näytti vaan mallia, miten piilari laitetaan silmään ja otetaan pois, ei koskenut minun silmiin lainkaan.

Uusimmat

Yhteistyössä