Pihvejä porsaan ulkofileestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kamomillatee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kamomillatee

Vieras
Miten porsaan ulkofileestä saisi valmistettua MUREITA pihvejä? Kaupasta kun ostaa valmiita ulkofileepihvejä, niistä tulee aina mureita, mutta jos leikkaan ja nuijin itse pihvit, niistä tulee kuivia korppuja. Osaisko joku auttaa?

...hups olinkin siis tosi nuija, kehuitkin jo tekeväsi niin: mutta et sitten varmaan nuiji tarpeeksi lujaa, niin että se rakenne tosiaan menisi vähän rikki (valmiiksi nuijitut on yleensä paukutettu sellaisella ihan "piikkinuijalla")

mä en usko, et nyt olis nuijimisen puutteesta kyse, koska nuijin pihvit aina kunnolla molemmilta puolilta ja silti niistä tulee kuivia. Kaupasta olen ostanut nuijimattomia ja valmiiksi marinoituja ja niistä tulee aina meheviä ja mureita.

Nujimiseen yksisääntö jos et tiedä jo. Nuiji pussien/kelmun välissä, niin ei nesteet karkaa alustaa.

Possunliha kuivaa tosi helposti, siksi paistoaika ei ole kovinkaan pitkä. Yks vinkki on se että liha uunii/pannuun aina huoneenlämpöisenä. Eli jos pihvejä teet niin nosta hyvissä ajoin pöydälle lämpiämään. Suolaus ennen paistoa ajaa nesteitä myös ulos, eli maustaminen on parempi tehdä jälkikäteen.

Itse teen possun fileestä usein "sipulipihvejä". Ruskistan pikaisesti pannulla että lihan syyt umpeutuvat ja neste ei pääse karkuun. Päälle kuullotan ison kasan sipulirenkaita. Lopuksi huuhtelen pannun kermalla ja lisään siihen vähän soijaa+ pippureita. Kaikki vaan uuniin, mietoon lämpötilaan (100 astetta) ja siellä saa muhia nesteen joukossa possu mureaksi.

Lihaa voi myös ns. raakakypsyttää happamassa marinadissa (marinadissa esim. etikkaa tai sitruunaa). Hapan mureuttaa lihaa, se lienee yksi syy että kaupan pihvit on ollut mureampia

Alkuperäinen kirjoittaja kotikokki vaan:
Nujimiseen yksisääntö jos et tiedä jo. Nuiji pussien/kelmun välissä, niin ei nesteet karkaa alustaa.

Possunliha kuivaa tosi helposti, siksi paistoaika ei ole kovinkaan pitkä. Yks vinkki on se että liha uunii/pannuun aina huoneenlämpöisenä. Eli jos pihvejä teet niin nosta hyvissä ajoin pöydälle lämpiämään. Suolaus ennen paistoa ajaa nesteitä myös ulos, eli maustaminen on parempi tehdä jälkikäteen.

Itse teen possun fileestä usein "sipulipihvejä". Ruskistan pikaisesti pannulla että lihan syyt umpeutuvat ja neste ei pääse karkuun. Päälle kuullotan ison kasan sipulirenkaita. Lopuksi huuhtelen pannun kermalla ja lisään siihen vähän soijaa+ pippureita. Kaikki vaan uuniin, mietoon lämpötilaan (100 astetta) ja siellä saa muhia nesteen joukossa possu mureaksi.

Lihaa voi myös ns. raakakypsyttää happamassa marinadissa (marinadissa esim. etikkaa tai sitruunaa). Hapan mureuttaa lihaa, se lienee yksi syy että kaupan pihvit on ollut mureampia

Kirjoitin tonne että paistoaika ei ole pitkä. Tarkoitin sitä jos paistaa pannulla kysäksi saakka. Haudutus uunissa eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja kamomillatee:
no nuijin, nuijin, mutta ei auta. Olisko jollain esimerkiksi joku hyvä marinadi, missä niitä pitäis esim. vuorokauden?

Mun perusmarinadi on soijaa, valkoviinietikkaa (tai punaista...mitä nyt löytyy), pippuria ja hieman sokeria/hunajaa/siirappia. Tuohon sit lisäilen valkosipulia tai chiliä, yrttejä...mitä nyt mieleen tulee tai kaapista löytyy.
Etikkaa ei tartte paljoa, mut sillai että maistuu kuitenkin marinadissa. Se katkeruus häviää paiston yhteydessä.

Yhteistyössä