Pihan kirjoituksen innoittamana:onko sinun mielestä imetysfasismia ja mikä sen tekee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rilllerei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rilllerei

Vieras
Nuo tukisivutko sen saavat aikaan?

Eikö sellaisia siis pitäisi olla?

Mun kokemus on tämä: halusin imettää, mutta en saanut siihen tukea sairaalassa tarpeeksi. Sivuista oli apua. Neuvolasta sanottiin että ota pullo. En halunnut vielä, ja lopulta onnistuin.

Olenko minä nyt imetysuskovainen, koska halusin vaikeuksista huolimatta imettää. Voinko puhua kokemuksistani, vai leimaudunko?

Itse en siis kokenut fasismia sairaalassa tai neuvolassa. Tuliko fasismini suoraan itsestäni vai niiltä imetyksen tuki ryn sivuilta.

Pitäisiköhän ne lopettaa?

Minusta Pihan kirjoituksesta ei käynyt ilmi, mikä Suomessa sen imetyspakon aiheuttaa, jos kirjoittaja sellaista kerran kokee.

Kommentoin tuonne kirjoitukseenkin jo. Minusta ihan älytön ajatuskin. Nuo imetystukiryhmät/nettiryhmät ovat niitä äitejä varten JOTKA HALUAVAT IMETTÄÄ JA ETSIVÄT APUA SIIHEN. Eihän sillä ole fasismin kanssa mitään tekemistä.

Mielestäni se on imetysfasismia, että äidin päälle syljetään sellaista tekstiä, että "jokainen voi imettää, jos haluaa", "on laiskuutta, jos ei imetä", "97 % naisista pystyy imettämään", jne. Kukaan ei voi tietää, mitä on imettämättömyyden taustalla. Tuollaisten asioiden laukominen kertoo, että ihminen on itse kypsymätön äitinä ja naisena.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mielestäni se on imetysfasismia, että äidin päälle syljetään sellaista tekstiä, että "jokainen voi imettää, jos haluaa", "on laiskuutta, jos ei imetä", "97 % naisista pystyy imettämään", jne. Kukaan ei voi tietää, mitä on imettämättömyyden taustalla. Tuollaisten asioiden laukominen kertoo, että ihminen on itse kypsymätön äitinä ja naisena.

Täysi peesi tähän!

Minä olen kokenut "imetysfasismia" ainoastaan siinä suhteessa että monelta taholta painostettiin lopettamaan imetys, kun lapsi alkoi lähestyä vuoden ikää, vaikka kyseessä oli maitoallerginen lapsi. Sopivaa korviketta yritettiin kyllä siinä vuoden ikäisenä löytää mutta kokeilut epäonnistuivat. Eräälle tuttavalleni lääkäri sanoi, kun lapsi oli 8 kk ikäinen, että eiköhän olisi jo aika lopettaa imetys. Itselleni on jäänyt se vaikutelma että Suomi on pikemminkin imetyskielteinen kuin -myönteinen maa.

Fasismihan tarkoittaa esim. oman kansan ja valtion ihannoimista ja parempana pitämistä sekä muiden kansojen halveksimista. Tällöin imetysfasismia voisi olla esim. perusteeton imettämättömien äitien leimaaminen huonoiksi, itsekkäiksi ja välinpitämättömiksi lapsen parhaan unohtajiksi. Samaten fasismia on näkemys, että ainoastaan imetetty lapsi saa riittävän hyvät lähtökohdat elämälleen.

Se, että jossakin tarjotaan tukea imetysvaikeuksiin niitä kaipaaville ei fasismia tietenkään ole.

Itse koen myös enemmän imetyskielteisenä.

Kyllä imettäjät on vähemmistössä. Itse imetän nyt 1v3kk vanhaa lasta ja jos olisin yhtään kilttiluontoisempi niin imetykseni ei olisi koskaan onnistunut. Sairaalassa annettiin pulloa lupaa kysymättä, neuvolassa puhuttiin vaan pullosta kun ei paino noussut yhtä nopeaari kuin keskiarvovauvoilla. kuukausi meni ennenkuin imetys kunnolla lähti käyntiin. En voi todellakaan ymmärtää miten muka suomi olisi imetyspainostava maa.

Omista kokemuksista johtuen olen muuttanut mielipidettä monesta imettämättömästä ihmisestä sillä tuttavapiirissä on paljon niitä jotka on yrittänyt muutaman päivän tai viikon eikä sitä maitoa vaan tullut. Tai sitten todennut että maitoa ei tule tarpeeksi (tietävät siitä että lapsi on niin kauan tissillä) joten pitää siirtyä pulloon. Itsellä maidonnousu tapahtui kuukauden päästä synnytyksestä kun joka päivä oltiin tuntikausia metsästämässä niitä muutamia maitotippoja se eka kuukausi ja eka 4kk meni todella paljon tissillä viihtyvän vauvan kanssa, että kyllä yhdyn siihen että monessa monessa tapauksessa imettämättömyys johtuu tahdon puutteesta onko se sitten laiskuutta vai mitä? yhdistettynä tuen puutteeseen. Tosin jos sitä tukea olis enemmän neuvolassa/sairaalassa niin se ottaisiin painostuksena.

Alkuperäinen kirjoittaja xxxx:
Itse koen myös enemmän imetyskielteisenä.

Kyllä imettäjät on vähemmistössä. Itse imetän nyt 1v3kk vanhaa lasta ja jos olisin yhtään kilttiluontoisempi niin imetykseni ei olisi koskaan onnistunut. Sairaalassa annettiin pulloa lupaa kysymättä, neuvolassa puhuttiin vaan pullosta kun ei paino noussut yhtä nopeaari kuin keskiarvovauvoilla. kuukausi meni ennenkuin imetys kunnolla lähti käyntiin. En voi todellakaan ymmärtää miten muka suomi olisi imetyspainostava maa.

Omista kokemuksista johtuen olen muuttanut mielipidettä monesta imettämättömästä ihmisestä sillä tuttavapiirissä on paljon niitä jotka on yrittänyt muutaman päivän tai viikon eikä sitä maitoa vaan tullut. Tai sitten todennut että maitoa ei tule tarpeeksi (tietävät siitä että lapsi on niin kauan tissillä) joten pitää siirtyä pulloon. Itsellä maidonnousu tapahtui kuukauden päästä synnytyksestä kun joka päivä oltiin tuntikausia metsästämässä niitä muutamia maitotippoja se eka kuukausi ja eka 4kk meni todella paljon tissillä viihtyvän vauvan kanssa, että kyllä yhdyn siihen että monessa monessa tapauksessa imettämättömyys johtuu tahdon puutteesta onko se sitten laiskuutta vai mitä? yhdistettynä tuen puutteeseen. Tosin jos sitä tukea olis enemmän neuvolassa/sairaalassa niin se ottaisiin painostuksena.

Tuohon ensimmäiseen. Sairaalassa on joskus pakko antaa lapsen hyvinvoinnin vuoksi pulloa lupaa kysymättä. Niin se vaan on, ja lapsen etu menee äidin edun edelle. Kenelle on hyötyä siitä että lapsi ei saa riittävästi ruokaa? Kuinka kauan sinun mielestäsi voi katsella josko se maito sieltä nousisi ilman että asiaan puututaan? Kuukausi on aika järkyttävän pitkä aika olla muutamalla maitotipalla päivässä, enkä ymmärrä kuka vanhempi pitäisi lastaan tietoisesti nälässä. :( Onhan se hienoa sanoa että lapsi on täysin rintamaidolla, vaikka lapsi on nälkäinen ja paino laskee...

Toiseen kommentiksi. Oletko yhden lapsen äiti? Silloin onkin varmaan varmaa metsästää niitä tippoja tuntikausia päivässä. Mutta jos jaloissa pyörii toinen tai useampi lapsi jotka pitäisi huomioida, pukea, ulkoiluttaa, vaihtaa ehkä vaippoja ym niin tissittelyyn on jossain välissä pakko vetää raja. Mulla ei ainakaan ole mahdollisuutta olla vauvan kanssa hellässä ihokontaktissa jatkuvasti, lepäillä rauhassa tuntikausia ja muuta mitä ainakin imetystukilistan sivuilla kehotettiin. Esikoisen kanssa se ei olisikaan ollut mikään ongelma.

Valitettavaa on että äänensä tuntuvat saavan esiin vain jomman kumman puolen (pullo vs imetys) kiihkoilijat. Suurin osa ihmisistä kuitenkin kuuluu siihen ryhmään, joille ne ovat vain keinoja ruokkia lasta, eikä maailma kaadu vaikka joskus vähän vastiketta antaisikin. Tärkeintä on kuitenkin se että lapsi saa ruokaa.

Yhteistyössä