Pihalla...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyy

Vieras
Raskaana tässä. Ja hirveesti tulee joka puolelta mitä EI SAA ja MITÄ PITÄÄ ja siksi haluankin kysyä teiltä paria juttua.....

-mulle ei neuvolassa sanottu että pitäs ottaa D-vitamiinia. Eikä foolihappoa. En ole ottanut. (tämä on joidenkin mukaan SUURI virhe). Eli olenko nyt mokannut/aiheuttanut jotain pahaa?

-en siis syö mitään vitamiineja. PAITSI KERRAN, otin C-vitamiini tabletin ja kappas, huomasin jälkikäteen että siinä on kiellettyä makeutusainetta. Tämä tapahtui viikolla 10-11 noin. Onko tästä voinut aiheuta jotain???

-kuulemma ei saa värjätä hiuksia, eikä käyttää hajustettuja ihovoiteita. Värjäsin hiukset vk 7-9 noin. Ja ihovoiteita olen käyttänyt myös....lopetin vartalovoiteen mutta kasvoilla käytän 2krt päivässä. Että onko tämä nyt vakavaa?

-viikolla 2-4 (kun en tiennyt olevani raskaana nukuin viikon nukahtamislääkkeellä,Imovan), tämäkin vaivaa mieltä.

-hiiva on ollut alkuraskaudessa 3krt. käyttänyt canestenia.

välillä tuntuu etten selviä näistä kun teen niin paljon virheitä. uskallanko edes tehdä tätä lasta jos olen jotenkin mokannut ja mokaan.

Saat varmasti täältä kysymyksiisi paljon hyvää tarkoittavia vastauksia. Ne ovat kuitenkin varmasti kovin ristiriitaisia. Joten menet entistä enemmän sekaisin siitä mitä saa ja mitä ei.

Koska sinulla on seuraava neuvola? Jos siihen on pitkä aika, soita neuvolaan, nyt. Neuvoloissa on yleensä joka päivä tunnin soittoaika jolloin voit jutella terveydenhoitajan kanssa. Kirjoita kysymykset paperille ylös, jotta et unohda niitä. Neuvoloissa he ovat tottuneet kaikenlaisiin kysymyksiin, joten sinulla ei ole mitään hävettävää. Tyhmiä kysymyksiä ei ole.

Imovanesta. Noilla viikoilla kukaan ei tiedä olevansa raskaana, ja moni pohtii onko esimerkiksi silloin juotu humala vahingollinen. Tiettävästi noilla viikoilla ei voi itse tehdä mitään mikä vaikuttaisi raskauteen. Alkio oli silloin tuskin edes alkio, sikiö se ei ainakaan ollut. Joten älä sure. Kunhan et enää käytä rauhoittavia.

Onnea odotukseesi! Hyvä äiti sinusta tulee, siitä kertoo jo se, että olet kiinnostunut miten voit raskauteesi vaikuttaa.

Saat varmasti täältä kysymyksiisi paljon hyvää tarkoittavia vastauksia. Ne ovat kuitenkin varmasti kovin ristiriitaisia. Joten menet entistä enemmän sekaisin siitä mitä saa ja mitä ei.

Koska sinulla on seuraava neuvola? Jos siihen on pitkä aika, soita neuvolaan, nyt. Neuvoloissa on yleensä joka päivä tunnin soittoaika jolloin voit jutella terveydenhoitajan kanssa. Kirjoita kysymykset paperille ylös, jotta et unohda niitä. Neuvoloissa he ovat tottuneet kaikenlaisiin kysymyksiin, joten sinulla ei ole mitään hävettävää. Tyhmiä kysymyksiä ei ole.

Imovanesta. Noilla viikoilla kukaan ei tiedä olevansa raskaana, ja moni pohtii onko esimerkiksi silloin juotu humala vahingollinen. Tiettävästi noilla viikoilla ei voi itse tehdä mitään mikä vaikuttaisi raskauteen. Alkio oli silloin tuskin edes alkio, sikiö se ei ainakaan ollut. Joten älä sure. Kunhan et enää käytä rauhoittavia.

Onnea odotukseesi! Hyvä äiti sinusta tulee, siitä kertoo jo se, että olet kiinnostunut miten voit raskauteesi vaikuttaa.

Vitamiinit on hyvästä, parasta on esim. multivita 2+ (en ole varma nimestä), joka on tarkoitettu nimenomaan raskaanaoleville. Oletkin varmaan saanut neuvolasta oppaita, ne on hyvä lukea ajatuksella läpi. Foolihappo on tärkeää sikiön kehitykselle. D-vitamiinilisän tarvitset jos et saa d-vitamiinia tarpeeksi ravinnostasi.

Mitä tulee lääkkeiden ja/tai alkoholin käyttöön ennenkuin tietää raskaudesta, ei ole syytä murehtia. Monet (minä mukaan lukien) on bailannut paljonkin tietämättään raskaudesta ja lapsi on syntynyt terveenä ja hyvinvoivana. Toisille määrätään rauhottavia ja muita vielä raskausaikanakin.

Käsittääkseni hiivalääkkeistä ei pitäisi olla haittaa. Makeutusaineistakaan ei ole haittaa kuin ehkä jatkuvasti käytettynä.

Lueppa ne oppaat, ne aika hyvin selkeyttää ja muista maalaisjärki!

Murehdit turhia :)

Hiuksia voit värjätä rauhassa (jos käyt ammattilaisella) ja ota nyt hyvä ihminen se vartalovoide vaan takaisin käyttöön :) D-vitamiinia ei Suomessa kukaan saa tarpeeksi lääkärien mukaan (lisätty joka paikkaan, mutta tuppaa imeytymään huonosti). Foolihappoa voit myös alkaa syödä eikä se ole vielä myöhäistä. Imovanen olet ottanut niin varhaisilla viikoilla, että suna unhotaisin koko jutun ja keskittyisin tulevaan.

Kaikki tälläiset epävarmuudet on ihan normaalia raskauden aikana. Toivottavasti tunnet ihmisiä, joille voit puhua ja jotka ei ala lietsoa suhun kauhua :)

Noi sun tuntemukset on aivan normaaleja varsinki esikoista odottaessa.Suosituksia on erilaisia ja tietoa tulvii liikaa ja menee sekasin.
Oon esim.ite saanu eri neuvoloista eri ohjeita...
Kun luin noi sun jutut, ni sä et oo vielä mokannu mitään, oo vain ihan huoleti.:)

Foolihappoa pitäs joidenki suositusten mukaan syyä raskauden 12 ekan viikon aikana.Ainakin mulla sellanen tieto...
Mut mä en oo ite syöny sitä ku esikoisen odotusaikana ja ihan terveitä noista kahesta muusta lapsestaki on tullu.
Makeutusaineet ei oo kokonaan kiellettyjä,niitä ei vaan suositella isompia määriä..Jos joskus harvoin saa jostain,ni nou panik.
D-vitamiinia oon syöny sillon tällön...Lapsi ottaa äidiltä kaiken tarvitsemansa ja äiti sit kärsii puutoksista, jos ei lisä d-vitamiinia saa,eli luut voi haurastua ajan mittaan...D-vitamiinihan vahvistaa kalkin imeytymistä.
Musta noi hiustenvärjäys ja ihovoiteiden kiellot on ihan huvittavia.Kuuluu samaan luokkaan ku jostain luin,että ei sais käyttää saunatuoksuja raskausaikana.:)

Soita tosiaan neuvolaan ja pyydä sieltä vihkosia joissa tietoa suosituksista ja muista,että ne on tosiaan suosituksia,ei täysin kieltoja.:) Maalaisjärkeä saa vähän käyttää...
Ota vain rennosti ja onnea odotukseen!

Alkuperäinen kirjoittaja kysyy:
Raskaana tässä. Ja hirveesti tulee joka puolelta mitä EI SAA ja MITÄ PITÄÄ ja siksi haluankin kysyä teiltä paria juttua.....

-mulle ei neuvolassa sanottu että pitäs ottaa D-vitamiinia. Eikä foolihappoa. En ole ottanut. (tämä on joidenkin mukaan SUURI virhe). Eli olenko nyt mokannut/aiheuttanut jotain pahaa?

-en siis syö mitään vitamiineja. PAITSI KERRAN, otin C-vitamiini tabletin ja kappas, huomasin jälkikäteen että siinä on kiellettyä makeutusainetta. Tämä tapahtui viikolla 10-11 noin. Onko tästä voinut aiheuta jotain???

-kuulemma ei saa värjätä hiuksia, eikä käyttää hajustettuja ihovoiteita. Värjäsin hiukset vk 7-9 noin. Ja ihovoiteita olen käyttänyt myös....lopetin vartalovoiteen mutta kasvoilla käytän 2krt päivässä. Että onko tämä nyt vakavaa?

-viikolla 2-4 (kun en tiennyt olevani raskaana nukuin viikon nukahtamislääkkeellä,Imovan), tämäkin vaivaa mieltä.

-hiiva on ollut alkuraskaudessa 3krt. käyttänyt canestenia.

välillä tuntuu etten selviä näistä kun teen niin paljon virheitä. uskallanko edes tehdä tätä lasta jos olen jotenkin mokannut ja mokaan.

Itselläni takana viisi raskautta ja viisi tervettä lasta:)

- En ole ottanut raskausaikana d-vitamiinia tai foolihappoa.

- En ole syönyt mitään vitamiineja (norm terveellinen ruokavalio riittää).

- En ole myöskään tuijottanut tuoteselosteisiin ja ruoka-aineiden sisältämiin lisäaineisiin/makeutusaineisiin

- Hiuksia olen värjännyt norm. raskausaikana

- Hiivatulehdus on hyvin yleinen raskaana olevilla naisilla ja itsekkin olen siitä kärsinyt odotusaikanani ja lääkkeeksi olen ottanut Canestenia ( lääkärin luvalla).

Eli, nauti raskaudestasi tervettä maalaisjärkeä käyttäen ja kysy mieltäsi painavista asioista rohkeasti vaikkapa neuvolasta, odottavilta äideiltä saat vastauksia laidasta laitaan:)

Kannattaa muistaa, että eihän meidän äidit tienneet hölkäsen pöläystä mistään foolihapoista, ja eikös meistä ole ihan kunnon ihmisiä silti tullut. :)

Minä yritän kyllä huolehtia ruokavaliojutuista, mutta aika huolettomasti, jos rehellisiä ollaan. Laskin just, että pelkästään neuvolan suosittelemista ruuista ja yleisistä "pakko syödä" -ujtuista tulee aika iso osa päivän energian tarpeesta.
Tuntuu hurjalta
-juoda 8dl maitoa päivässä
- syödä joka päivä gefilus ym- maitotuotteita (koska ne auttaa sikiön kehittyvää sulistoakin jollain lailla)
- syödä se älytön läjä ruisleipää, mitä suositellaan
- ja siihen sitten niitä liotettuja luumuja, että sais ne ruisleivät joskus pötsistä uloskin...
- syödä 2 verilättyä joka päivä, että hemoglobiini pysyis jotenkin korkealla
- syödä puoli kiloa kasviksia päivässä
- kaksi kertaa viikossa kalaa
- syödä hillitön määrä kotimaisia marjoja (neuvolan täti oli tästä ihan tohkeissaan, joka aamu vois kuulemma tehdä itselleen jonkun smoothien näistä - joo enpä oo tehnyt kertaakaan)
- syödä monivitamiinia
- syödä kalaöljyä (vauvan aivoille)
- syödä d-vitamiinia
- ja kalkkia (kalkkitabletit - yäk!)
- syödä niitä tablettisysteemejä, jotka ehkäisee hampaiden reikiintymistä, ja syödä ksylitolipurkkaa
- karkkia ja herkkuja sais syödä siis ihan mitättömän vähän.

En siis tee läheskään kaikkia noita juttuja. Kalaöljy röyhtäyttää ällöttävästi ja kalkkitabletit vaan ei meinaa mennä kurkusta alas. Olen ajatellut, että eihän minusta nyt parissa kuukaudessa ole mitenkään voinut tullakaan mitään täydellistä ihmistä.:)

Noista hajustetuista vartalovoiteista en muuten ole kuullutkaan. Ne on mulle ihan elinehto kun tunnen itseni muuten niin epäviehättäväksi. Mitä haittaa niistä muka voi olla?

Edellinen, oletko ihan sekasin tuon listasi kanssa? Ja tiedoksi, että siksi "ennen vanhaan" ei tarvittu kaikenmaailman extravitamiinejä, koska ruokatuotteet tulivat niin läheltä, ettei niihoin tarvinnut pumpata lisäaineita ja myrkkyjä. Silloin ei myöskään ollut light-tuotteita, vaan rasva syötiin rasvana ja sokeri sokerina. Katsopa jonkun light-jogurtin tuoteselostetta. On vähän eri kamaa mitä ennen vanhaan maataloissa syötiin.

Täällä Ruotsissa lääkärit kehottaa jo raskausaikana syömään foolihappoa. Se myös ehkäisee keskenmenoja.

Alkuperäinen, älä edes mieti tollasta listaa. Soita neuvolaan ja juttele rauhassa oman terveydenhoitajasi kanssa!

Bamsse ei tainnut ihan käsittää, että tuo lista oli kirjoitettu sarkastisessa mielessä - eihän kai KUKAAN tuolla tavalla syö raskausaikanakaan. Ihan mahdotonta noudattaa kaikkia suosituksia. Siis liika panikointi pois! Mun täytyy myöntää, että söin raskausaikana hyvin huolettomasti just sitä mitä teki mieli, enkä sen kummemmin miettinyt että saanko minä ja saako vauva kaikkea tarpeellista. Söin Multitabsin Raskaus -monivitamiinia, ja siitä sitten sain ne puuttuvat vitamiinit ym. mitä ruokavaliossa ei ollut. Lisäksi olen kasvissyöjä, eli en syönyt lihaa enkä kalaa. Tähän ei puututtu neuvolassakaan. Hemppa pysyi hyvänä koko raskauden ajan eikä mitään ongelmia ollut muutenkaan. Terve vauva syntyi. :)

Täällä on kyllä yksi, joka suosittelisi varovaisuutta kemikaalien (hiusvärit, voiteet jne.) kanssa, vaikka se monesta turhalta tuntuukin. Monien kemikaalien vaikutuksista, nimenomaan yhteisvaikutuksista, kun ei ole kunnollista pitkäaikaistutkimusta olemassa. Ja joku syy tähän allergioiden, ADHD:n jne. lisääntymiseen kuitenkin on. Pidän kemikaalien välttämistä tärkeämpänä kuin esim. täyskieltäymystä alkoholista.

Edelliselle...

Itse en tuota syy suraussuhdetta kemikaaleista tms. ainakaan omien lasteni terveydentilat huomioiden allekirjoita, ovat kaikki täysin terveitä, ei allergioita, astmaa, oppimishäiriöitä tms.
Vaikka olenkin raskausaikana käyttänyt norm. hiuslakkoja, rasvoja, meikkejä, värjännyt hiuksiani ja maalannut seiniä jne...

Bamsse- ystäväni: kyse tosiaan oli sarkasmista. :D Nuo kaikki ovat ohjeita, jotka olen neuvolasta saanut, ja osahan on ihan yleisesti tiedossa olevia hyvän ruokavalion peruskiviä. Eikä niissä sinänsä ole mitään hullua, ihan järkeviä kaikki. Tarkoitus oli lohduttaa ap:tä, että ei me muutkaan odottajat mitään täydellisiä olla. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja tylsä:
Täällä on kyllä yksi, joka suosittelisi varovaisuutta kemikaalien (hiusvärit, voiteet jne.) kanssa, vaikka se monesta turhalta tuntuukin. Monien kemikaalien vaikutuksista, nimenomaan yhteisvaikutuksista, kun ei ole kunnollista pitkäaikaistutkimusta olemassa. Ja joku syy tähän allergioiden, ADHD:n jne. lisääntymiseen kuitenkin on. Pidän kemikaalien välttämistä tärkeämpänä kuin esim. täyskieltäymystä alkoholista.

Itse kyllä pitäisin syynä allergioihin ym. liiaksi käsiteltyjä/manipuloituja elintarvikkeita, lisäaineita ym. jotka eivät kuulu ravintoon.

Alkuperäinen kirjoittaja tylsä:

Itse kyllä pitäisin syynä allergioihin ym. liiaksi käsiteltyjä/manipuloituja elintarvikkeita, lisäaineita ym. jotka eivät kuulu ravintoon.

Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
Itselläni takana viisi raskautta ja viisi tervettä lasta:)

- En ole ottanut raskausaikana d-vitamiinia tai foolihappoa.

- En ole syönyt mitään vitamiineja (norm terveellinen ruokavalio riittää).

- En ole myöskään tuijottanut tuoteselosteisiin ja ruoka-aineiden sisältämiin lisäaineisiin/makeutusaineisiin

- Hiuksia olen värjännyt norm. raskausaikana

- Hiivatulehdus on hyvin yleinen raskaana olevilla naisilla ja itsekkin olen siitä kärsinyt odotusaikanani ja lääkkeeksi olen ottanut Canestenia ( lääkärin luvalla).

Eli, nauti raskaudestasi tervettä maalaisjärkeä käyttäen ja kysy mieltäsi painavista asioista rohkeasti vaikkapa neuvolasta, odottavilta äideiltä saat vastauksia laidasta laitaan:)

Mäkin olen sitä mieltä, että turha hysteria pois, mutta ihan sen verran kommentoisin, että näin talvisin emme saa tarpeeksi D-vitaminia ruoasta/auringosta, joten sitä kyllä ottaisin. Foolihappo ehkäisee muistaakseni selkärangan sulkeutumishäiriötä ja sitä olisi hyvä syödä jo ennen raskautta ja raskauden ihan alkuvaiheessa. Vaikkei foolihapon puute meissä näkyisikään kun äitimme ei sitä ottanut tai lapsemme on terveitä, vaikka me emme olisi sitä syöneet, niin osa keskenmenoista voi esimerkiksi johtua siitä, että lapsi ei ole elinkelpoinen tällaisen sulkeutumishäiriön vuoksi.

Neuvolan ohjeisiin en kyllä aina luottaisi, vaan ottaisin selvää asioista muualtakin.

Foolihapon puute äidillä saattaa olla yhteydessä sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriöön,josta seurauksena vakavia kehitysvammoja esim.aivottomuus.
Tälläinen hermostoputken sulkeutumishäiriö on Suomessa hyvin harvinaista.

Halvin foolihappovalmiste on Berocca. Eli Berocca-poretabletteja apteekista! Siinä samalla saa paljon muitakin tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita, mutta Berocassa ei ole mitään mitä raskaana ei saisi syödä.

Olisin ostanut pelkkiä foolihappotabletteja, mutta lääkäri suositteli ostamaan juuri Beroccaa, koska siitä saa samalla muutakin tarpeellista melkein samalla rahalla.

Näin talviaikaan vihanneksista, jotka ovat usein ulkomaisia, ei saa riittävästi jos ollenkaan foolihappoa. Naudan maksaa ei suositella raskaana oleville. Minäkin syön foolihapponi Beroccasta.

Mä suosittelen myös Beroccaa. Siinä on enemmän vitamiineja kuin monissa muissa valmisteissa ja kun ottaa poretablettina voi samalla huuhdella alas rauta- tai d-vitamiinipillerin. D-vitamiinia kehittyy iholla kesäkuukausina, mutta talviaikaan tuskin kukaan saa tarpeeksi. (esim. maitoon on lisätty d-vitamiinia, mutta saadaksesi suositusten mukaisen määrän pitäisi juoda maitoa 2 litraa päivässä). Neuvolassa sanoivat, ettei ole pahitteeksi jos sen d-vitamiinin sujauttais välillä miehenkin suuhun!:)

Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
Edelliselle...

Itse en tuota syy suraussuhdetta kemikaaleista tms. ainakaan omien lasteni terveydentilat huomioiden allekirjoita, ovat kaikki täysin terveitä, ei allergioita, astmaa, oppimishäiriöitä tms.
Vaikka olenkin raskausaikana käyttänyt norm. hiuslakkoja, rasvoja, meikkejä, värjännyt hiuksiani ja maalannut seiniä jne...

tästä tuli kyllä viime syksynä akuutissa. http://yle.fi/akuutti/arkisto2007/010507_c.htm

– Erityisesti poikasikiöillä nämä ongelmat tulevat esiin, koska tyttösikiö ei tuota sukupuolihormoneja raskauden aikana mutta poikasikiö tuottaa hurjan määrän testosteronia. Se on tärkeää sille, että sikiö maskulinisoituu eli muuttuu pojan näköiseksi. Ja jos tulee jokin asia, joka estää tämän testosteronin synteesiä tai estää sen vaikutusta niin silloin poika ei maskulinisoidu kunnolla eli hänen sukupuolielimensä eivät kehity normaaliksi sellaisiksi kuin pojalla on. Se voi näkyä siinä, että kivekset eivät laskeudu tai että siitin voi olla epänormaalisti kehittynyt. Eli sinne syntyy alahalkio, virtsaputki ei aukeakaan siittimen kärkeen vaan se on auki sieltä alapinnalta. Se on aika yleinen poikien kehityshäiriö, kertoo professori Toppari.

kiitos että kirjoitit tuon selkokielellä, edellinen!

Ystäväni lapsella on juuri tuo kehityshäiriö, ja on se rankkaa sairaalassa juoksemista. Poika on muuten normaali ja terve. Nyt kouluun mentäessä perheellä on jännät paikat miten muut oppilaat suhtautuvat kun pojalla on vaipat. Leikkauksista huolimatta virtsarakko ei tottele, vielä.

Yhteistyössä