Pienten lasten isistä kolmannes alkoholin riskikäyttäjiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nette
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nette

Jäsen
14.10.2008
598
0
16
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1719072

Viina maistuu isille
12.08.2009 10:43

Yli kolmannes leikki-ikäisten lasten isistä on väitöstutkimuksen mukaan alkoholin riskikuluttajia.

Alkoholinkäyttö, isyydestä aiheutuva stressi ja parisuhdeongelmat liittyvät kiinteästi toisiinsa ja ovat yhteydessä isien vaikeuteen olla sitoutunut ja vastuullinen vanhempi.

Alkoholinkäyttö lisää myös pienten lasten isien tyytymättömyyttä arkielämään.

Suurimmalle osasta isistä yhdessäolo leikki-ikäisen lapsen kanssa oli luonnollinen ja tärkeä osa arkielämää. Noin neljännes toivoi, että viettäisi nykyistä enemmän aikaa lapsensa kanssa.

Leikki-ikäisten lasten isillä on aika yleisesti vanhemmuuteen liittyvää stressiä. Moni isä kokee, että hänen pitäisi pystyä tulkitsemaan paremmin lapsen tunteita ja tarpeita. Stressin määrä kasvaa, jos lapsi on vaativa tai itkuinen.

Parisuhteissaan miehet olivat tyytymättömiä seksuaalisuuteen ja tunteiden ilmaisuun.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkijan Nina Halmeen väitöskirja tarkastetaan Tampereen yliopistossa loppuviikosta.

Tutkimusaineistoa kerättiin noin tuhannelta 3-6-vuotiaan lapsen isältä.

Minä haluan, etteivät lapseni näe minua kännissä (siis siten, että olen itse kännissä, eivät lapset). Se voisi olla traumaattinen kokemus, vaikken rähinäviinaa yleensä juokaan.

Niin, eikä ole mikään hyvä tekosyy juomiseen. Mitäs jos me äiditkin ruvettais kittaamaan samalla tavalla stressiin jotka lapset ja perhe-elämä aiheuttaa. Enpä usko et helpottais oloa. Mut miehet onkin heikkoja vätyksiä. (Ei kaikki, eikä onneks omani)

Onneksi minun lasteni isä ei kuulu tuohon porukkaan joka stressiään purkaa tuolla tavalla :)

Miksihän miehet eivät voi purkaa stressiään esim. jonkun oman harrastuksen parissa? Liikuntaa? Ulkoilua? Tms. mistä pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Onneksi minun lasteni isä ei kuulu tuohon porukkaan joka stressiään purkaa tuolla tavalla :)

Miksihän miehet eivät voi purkaa stressiään esim. jonkun oman harrastuksen parissa? Liikuntaa? Ulkoilua? Tms. mistä pitää.

Peesaan.

Mä en usko tuohon testiin. Riskikäyttäjiä on kaikki jotka voi esim. kerta-annoksena juoda tietyn määrän juomia. Jos mä lähden viihteelle vaikka mökille, niin mulla menee vähintään 2 x se määrä mikä on maksimi naisen käyttämäks jne. Ne testit ei tosiaankaan pidä paikkaansa.

Meillä ei kumpikaan käytä liikaa, minä en tällä hetkellä ollenkaan kun olen raskaana.

En tiedä. Omat veljeni eivät onneksi juo stressiinsä. Mieluummin urheilevat aktiivisesti (maraton, 50-70 km hiihtolenkkejä tms.) ja käyttävät vapaa-aikaansa luovasti nikkaroiden ja maalaten (siis ei pelkkiä lautoja, vaan myös taidetta).

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Mä en usko tuohon testiin. Riskikäyttäjiä on kaikki jotka voi esim. kerta-annoksena juoda tietyn määrän juomia. Jos mä lähden viihteelle vaikka mökille, niin mulla menee vähintään 2 x se määrä mikä on maksimi naisen käyttämäks jne. Ne testit ei tosiaankaan pidä paikkaansa.

Meillä ei kumpikaan käytä liikaa, minä en tällä hetkellä ollenkaan kun olen raskaana.

Minusta ne määrät on supersuuria. Olen aina ihmetellyt, keillä ne rajat paukkuvat, mutta kai sitten se on yleistäkin juoda niin paljon.

Mihin testiin?? Väitöskirjahan tämä kuitenkin on. Ei niitä ihan hatusta vedetä sentäs.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minusta ne määrät on supersuuria. Olen aina ihmetellyt, keillä ne rajat paukkuvat, mutta kai sitten se on yleistäkin juoda niin paljon.

Samaa mieltä. :D Mutta tietenkään ei aktiivikäyttäjästä ne määrät tunnu suurilta. Musta on ihan käsittämätöntä kun porukka lähtee kesämökille, että sinne laahataan suunnilleen kärryllinen kaljaa ja siideriä mukaan. :o Mulle riittäis ihan se yksi pullo. Tosin en enää juo sitäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Mihin testiin?? Väitöskirjahan tämä kuitenkin on. Ei niitä ihan hatusta vedetä sentäs.

Jos tähän on käytetty sitä sairaalassa täytettävää alko-testiä niin aika moni sitten sen testin mukaan kuuluu riskiryhmään, vaikka todellisuudessa ei olisikaan.

En tiedä. Omat veljeni eivät onneksi juo stressiinsä. Mieluummin urheilevat aktiivisesti (maraton, 50-70 km hiihtolenkkejä tms.) ja käyttävät vapaa-aikaansa luovasti nikkaroiden ja maalaten (siis ei pelkkiä lautoja, vaan myös taidetta).

Joo, tuo nikkarointi ja muut askareet on myös hyviä tapoja :) Meillä ainakin isäntä tykkää auton pesusta, ruohon leikkuusta jne. :) Purkaa stressiään niihin.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Samaa mieltä. :D Mutta tietenkään ei aktiivikäyttäjästä ne määrät tunnu suurilta. Musta on ihan käsittämätöntä kun porukka lähtee kesämökille, että sinne laahataan suunnilleen kärryllinen kaljaa ja siideriä mukaan. :o Mulle riittäis ihan se yksi pullo. Tosin en enää juo sitäkään.

Muistaakseni siinä oli että naisella kertakäytöllä riskillä mennään jos juo yli 6 annosta. Mulla nyt ainakin on sellainen viinapää, että jos kännit otan, niin illan aikana (18.00 - 03.00) menee helposti 12 pulloa. Ja juon siis n. kerran parissa kuukaudessa!!!
Että en kyllä itseäni näe aktiivikäyttäjänä! Mutta sain pisteitä testistä just sen määrän takia minkä kerralla voin juoda.

tiedän muutaman naisen jolla varmasti rajat paukkuvat reippaasti yli. Se kyllä näkyy naamassa tms...aika hurjaa touhua..tietenkin lapsi seuraa vierestä äipäliinin juopottelua.

Yhteistyössä