Pientä omahyväisyyttä (koirista)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silja.S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Silja.S

Vieras
Inhottaa olla omahyväinen, mutta jotenkin tämä vaan otti niin silmään - tai tässä tapauksessa korvaan. Olen aina toitottanut ihmisille kuinka tärkeää olisi käyttää niitä Fifejä ja Musteja kunnon lenkillä siitä huolimatta, että ovat ulkokoiria tai vastaavasti pienikokoista rotua.

Äsken kävin hakemassa koiran sisälle (juoksuvaijerissa). Asumme siis maalla ja tässä on kahdessa vireisessä talossa yhteensä kolme koiraa (karhukoira meidän puolella tietä, ja tien toisella puolella kaksi norjanharmaata). Järjetön haukku kantautui sekä tuolta maatilan pihalta että tästä 'meidän puolen naapurista', maatila siinäkin. Koirat räksyttivät kilpaa, ilmeisesti toisilleen. Kummassakaan talossa koiria ei käytetä lenkillä. Norjanharmaat ovat viettäneet ilmeisesti koko elämänsä tarhoissaan ja karhukoira pääsee parhaimmillaankin tarhasta liekaan tai sisälle. Ne haukkuvat kaikelle, mikä liikkuu.

Ainoa koira joka ei haukkunut, oli minun karhukoira-lapinkoira mix. Se makasi reporankana matollaan ja katseli lasten leikkejä kuin mikäkin lauhkea lehmä. Jos vieras auto tulee pihaan, se päästää merkkihaukun, joka loppuu heti, kun näkee, että olen huomannut tulijan. Se käy joka päivä 6-13km:n lenkillä, kelistä riippuen. Tänään käytin sitä juoksemassa n.8km, kun oli vähän viileämpi päivä. Kuumilla keleillä ei tohdi tiellä juoksuttaa, kun aurinko paahtaa sen näännyksiin. Lisäksi se saa olla ulkona aina kun sitä huvittaa, sen kanssa leikitään, sitä rapsutellaan, sen kanssa käydään metsässä, laavuilla, se otetaan mukaan kyläreissuille.

Kuten sanottu... inhottavaa olla omahyväinen, mutta :whistle:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: nenne89
Näinhän se on. Se on kumma kun jotkut ajattelee, et koiralle riittää pelkkä ulkona olo vaijerissa tai tarhassa. Revi siinä sit liikuntaa. Tylsää kun monet ei älyä tutustua rotuominaisuuksiin ja vaatimuksiin.

Minä "tunnustan", että en käy koiran kanssa lenkillä. Meillä koira saa juosta "tontilla" irrallaan joka päivä. Lisäksi touhutaan paljon, heitellään palloa, tehdään tehtäviä jne. Talutus nuorassa kävelyä en oo saanut koiralle "opetettua".

[QUOTE="vieras";26476546]Minä "tunnustan", että en käy koiran kanssa lenkillä. Meillä koira saa juosta "tontilla" irrallaan joka päivä. Lisäksi touhutaan paljon, heitellään palloa, tehdään tehtäviä jne. Talutus nuorassa kävelyä en oo saanut koiralle "opetettua".[/QUOTE]

Teillä on selvästi hoidettu koiran aktivoiminen muulla tavoin kuin lenkillä, joten ei sitä voi verrata iäkseen tarhaan vangittujen pihakoirien kohtaloon. Kyllä häiriökäytöksestä huomaa, kun koira ei ole onnellinen ja mielestäni alituinen räksytys on yksi yleisimmistä häiriökäytöksistä, mitä ainakaan täällä maalla ei edes tajuta häiriökäytökseksi.

Yhteistyössä