Pienipäisiä lapsia (1v6kk)??

Meidän neitin pää on aina ollut pieni. Syntyessä 33cm ja kasvanut omaan tahtiinsa tasasta käyrää. Paitsi nyt käyrä tuli alaspäin. Pääkäyrä on alkanut keskeltä ja nyt laski alimmalle viivalle. Päänympärys on 45,5cm. Aukileet on auki ja neuvolalääkärin mukaan kaikki ok. On kehittynyt normaalisti, lähti kävelemään ja samantien kiipeilemään 1veenä, sanoja tulee useita kymmeniä ja ymmärtää kyllä kaiken.

Olen lukenut netistä "kauhu"diagnooseja, joissa päänympärys on pieni. törmäsin mm Rettin syndroomaan (yksi missä pään kasvu hidastuu) Muut oireet alkavat vasta n.2veenä, motorististen taitojen sekä puheen häviäminen... Kyllä alkoi pelottaa.

Onko muita pienipäisiä lapsia? Onko joillakin todettu myöhemmin joku sairaus tai vamma? Kysyisin vielä, miten lapsesi päätä tutkittiin? Olemme menossa kirurgille, ja mietin ultraako, kuvataanko röntgenillä vai tarvitaanko magneettikuvaus? (silloinhan lapsi kaiketi nukutetaan?)

Isoveljellä ja vanhemmmilla on ihan normikokoinen pää = lue iso pää :D

Meillä tyttö nyt 1v2kk. 1v neuvolassa päänympärys oli 45cm, syntyessä 32,5cm. Pieni ja hoikka tyttö on, pääkin on pieni ja siro. En nyt osaa vastata noihin tutkimusasioihin, mutta en mä vielä huolestu tytön pienipäisyydestä. Onhan pään koko suhteessa muuhun vartaloon. Ja jos teidän tyttö muuten kehittynyt normaalisti, niin luulen että neuvolasta halutaan asia vaan tarkistaa. Hyvä niin, että asioihin kiinnitetään huomiota.

En nyt hirveästi osannut auttaa, mutta ajattelin jos yhtään lohduttaa, niin täällä myös yksi pienipäisen tytön äiti :wave:

Kävimme kirurgilla, joka totesi tytön kallon otsasauman umpeutuneen ennenaikaisesti. Otsasauma on ainoa kallon saumoista, jonka ei pitäisi haitata aivojen kasvua. Otsasauma ja muut kallojen saumat tarkistetaan vielä yliopistosairaalassa pään röntgenissä. Kovin vakuuttavalta lääkäri kuulosti, ettei huolta olisi, mutta silti pelottaa.

Kallojen luiden avausleikkaukset ovat isoja operaatioita, mutta kuulemma nykyään jo ihan rutiinileikkauksia. Toivottavasti niiltä vältytään!

Yhteistyössä