Pienilläkin lapsilla voi olla joulustressiä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Meidän lapset ako joulukuun alusta loistamaan huonolla käytöksellä... Koko ajan tappelivat, riehuivat, mitään eivät uskoneet. Multa palo proppu, ja sanoin että meidän joulu on peruttu.
Selitin lapsille, että ei tämmöseen hullunmyllyyn voi joulu tulla. Jos käytös paranee, saapuu joulu meidänkin kotiin.
Sen jälkeen on meno rauhottunut. Nyt lapset on "normaaleja", riehuu välilä, tappeleekin toisinaan, mutta ei siinä määrin kun ennen mun uhkausta.
Ehkä mä oon vähän ilkee äiti, mutta mä olin ihan tosissaan. Multa kun se joulumieli oikeesti katos.

meillä on myös ollut ihan mahdoton meininki. Varmaan tuolla päiväkodissa paasataan siitä joulusta niin paljon, että lapset menee ihan sekaisin |O Minä jo suunnittelin antavani sen risupuskan joululahjaksi kun meno vaan pahenee päivä päivältä. Ei oikein joulumieli ole minulle tullut kun kauhea tappelu ja kiljunta KOKO AJAN.

Olen huomannut saman päiväkodissa. Me yritetään rauhottaa toimintaa joulukuun ajaksi, joulukalenteri on tietysti ja vähän muuta jouluista toimintaa, mutta ei kyllä mitään "sekaisin menoa". Ja kuitenkin monet lapset on tosi hankalia juuri joulukuun ajan. Ilmeisesti kaikki se odottaminen ja aikuisten hössötys (kotona/päiväkodissa) on liikaa.

Aiheuttaahan se suoritus paineita kun kaikki hössöttää kyselee lahja toiveita, vieraatkin ihmiset kaupassa bussisssa jne kyselee onko tonttuja näkynyt ja koko ajan toitotetaan että pitää olla kiltti muuten ei joulupukki tuo lahjoja tulee pienelle ihmiselle suorituspaineita varsinkin kun joulu jännitää muutenkin.

Kyllä lapset alkaa olla jo aika hermoina! Aikuisten kiire ja hössötys tarttuu. Minä myös olen ollut rauhallisen joulun odotuksen linjalla. Joulukalenteri (kuva) kurkataan joka aamu, ruualla poltellaan kynttilöitä ja askarteluissa ja lauluissa on joulunteema, mutta ei mitään hössötystä, tontuilla uhkailuja, tai lahjatoiveita jne.. tai ylimääräisiä herkutteluita ennenkuin ensi perjantaina jolloin syödään joulupuuro ja leivotaan piparit.

huh! onneksi joulu on vain kerran vuodessa. Me lähdetään itä-suomeen rauhoittumaan, katsotaan joulurauhan julistus, syödään joulupuuroa jne. ei mitään lahjahössötystä. Onneksi lapset on vielä niin pieniä, että osaavat nauttia muista asioista kuin lahjoista.

Yhteistyössä