pieni- vs. keskituloinen

• Viestiketjun aloittaja JJ67
  • Ensimmäinen viesti
JJ67
Olen nyt jonkin aikaa seurannut tätä palstaa puolisoni vierestä sivusilmällä.. Ihmettelen kovasti miten täällä lynkataan kaikki, jotka ovat hoitaneet raha-asiansa huonosti ja yleensä yhdistetään vielä tähän yh, pph jne. termistöt..

Mitä jos onkin rahaa ja kaikki menee kuitenkin perseelleen? Myönnän, että tulen ihan hyvin toimeen, käteen jää n. vajaa 3000?/kk, mutta kaikki menee eikä mitään jää jäljelle. Syön toki ihan hyvin, enkä kaihda hyvää pihviä enkä muitakaan herkkuja. Olen alkoholisti ja kaikki ylimääräinen meneekin sitten kurkusta alas. Luonnollisesti tämä on ns. "oma valinta", että ostan sen lavan kaljaa joka päivä.

Haluan todella eroon tästä kierteestä, mutta miten?? Pitääkö todella käydä niin alhaalla, että käyn lävitse antabuksen, kodittomuuden, rahattomuuden, työttömyyden jne.

Onko kenenkään puoliso "herännyt" tukemaan (vai onko kaikki jättänyt kuten olen täältä lukenut)?

-J

ei puolison vastuu ole "herätä" tukemaan.. sitten kun "oma valintasi" on raitistua ja haluat lopettaa juomisen niin sitten voit keskustella kumppanisi kanssa ja kysyä olisiko hän valmis tukemaan sinua vieroituksessa? suomestakin löytyy "parantoloita" joissa voi rauhassa saada kiinni elämästä..

siis sitten kun koet että tarvitset apua etkä yksin onnistu..

Hakeudan alueesi a-klinikalle ennenkuin tilanne menee liian pitkälle. Yllättyisit varmasti, jos tietäisit, miten paljon samassa elämäntilanteessa olevia ihmisiä kanssasi on. Kaikki päihdeongelmaiset eivät todellakaan makaa katuojissa asunnottomia sorbusta ryystäen ja öristen. Mutta jos tilanteen antaa mennä liian pitkälle, voi tilanne muutaman vuoden päästä olla näinkin lohduton. A-klinikalta saat apua ja tukea eikä sinua leimata mitenkään. Sieltä saat oman työntekijän sekä mahdollisesti halutessasi ryhmänkin tukea.

Aviopuolisen tukea en voi sinulle luvata, mutta varmasti asiasta olisi hyvä keskustella avoimesti. Parisuhteeseenkin on saatavilla keskustelutukea, josta saa lisätietoa a-klinikalta. Tsemppiä kovasti Sinulle!!!!

peliriippuvaisen puoliso
Hienoa jos haluat päästä riippuvuudestasi eroon, ehkä se on juuri se syy, miksi sinun ei tarvise vajota niin alas kuten kodittomuuteen, työttömyyteen jne. Kunhan muistat että vaikka tiedostat ongelmasi ,se ei yksin riitä, vaan asialle täytyy tehdä jotain. Uskon, että moni puoliso tukee mielellään kumppaniaan ja ei ensimmäisenä halua erota. Hakeudu lääkärin vastaanotolle josta saat kyllä ohjeet jatkoille. Ota asia puheeksi puolisosi kanssa ja yrittäkää miettiä jotain uutta sisältöä iltoihinne ja yleensäkin koko tilannetta olisi syytä pohtia. Itse olen yrittänyt tukea miestäni usean vuoden ajan peliriippuvuutta vastaan ja kun ongelma aikoinaan selvisi useiden valheiden jälkeen, en halunnut erota vaan auttaa.

ap
Juu, no tuo a-klinikka on kyllä käynyt monestikin mielessä viimeisen kahden (tai viiden) vuoden aikana, mutta en vaan saa mentyä sinne. Tiedän kyllä, että muitakin samassa tilanteessa olevia löytyy, mutta en kuitenkaan osaa jakaa asioita. En tietenkään usko, että puolison "herääminen" pelastaisi tilanteeni, mutta toivoisin jonkunlaista kannustusta asiaan, koska tiedän kuitenkin, että hän Rakastaa minua ja haluaa jopa mennä naimisiin kanssani.

Olen muuten ollut jo 1,5 viikkoa ilman alkoholia, joka on pisin aika minulle sitten 8v aikana :/

Yhteistyössä