Pieni vauva normiviikoilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestuttaa

Vieras
Kävin pari päivää sitten neuvolassa ja siellä sanottiin, että on luultavasti syntymässä parikiloinen (noilla sanoilla siis sanottiin, ei sen tarkemmin) vauva, poika. Ja luultavasti menee ainakin siihen laskettuun aikaan, vaikka eihän sitä varmaksi voikaan tietää. Kysyin, että onko tilanne kuitenkin ok vai onko jotain huolestuttavaa, mutta ei ole kuulemma aihetta huoleen ja kaikki on ihan hyvin, koska olenhan itsekin hentokokoinen. Nyt sitten googlailin, että alle 2500g luokitellaan keskoseksi. Siis häh? Eikös siinä sitten ole aihetta huoleen? :(

En usko että on aihetta huoleen jos lääkäri on niin sanonut. Meneekö se muka oikeesti niin että jos on alle 2,5kg niin on keskonen vaikka olisi esim. yliaikainen? Meillä tyttö syntyi rv 38+2 ja painoi 2420g. Eikä mistään keskosuudesta ole koskaan ollut puhetta.

Keskosvanhempien yhdistyksen sivujen mukaan "Keskosuus määritellään yleensä raskausviikkojen ja/tai sikiön painon mukaan. Keskosella tarkoitetaan lasta, joka on syntynyt ennen kuin 37 raskausviikkoa on täyttynyt tai – arkkiatri Arvo Ylpön lanseeraaman käytännön mukaan – lasta, jonka syntymäpaino on alle 2500 g."

Jaa no sit kai tuo meidänkin tyttö on virallisesti keskonen. Meillä pienestä painosta oli sellaista ongelmaa ettei verensokerit alkuun meinanneet pysyä. Viikon oli teholla sokeritipassa/seurannassa. Tuo on kuulema yleistä pienipainoisilla.

Ei ultrattu. Eli voi siis periaatteessa heittääkin, mut se oli koko raskausajan tunnustelun perusteella tehdyn kasvukäyrän perusteella, kun koko ajan on mennyt hitusen alakäyrän alapuolella eikä ole nyt loppupuolellakaan mitään spurttia ottanut.

eiköhn tuo 2.5kg keskosuusraja ole ajalta jolloin raskauksien tarkkaa kestoa ollut tiedossa. jos ne viikot tiedetään niin yli 37 vko on täysaikainen painosta riippumatta.
mutta siis vauva voi olla kaiketi luonnostaan pieni, tai sitten on joku kasvuhäiiö, esim pieni istukka tai istukan toiminnassa vikaa, jos kasvu taittaa, eli sf-mitta ei nouse odotetusti niin sitten vauvan vointia toki pitäisi ultralla tarkkailla paljos sulla nyt siis oli viikot?

Mun sisko syntyi aikalailla laskettuna aikana, mut oli alle 2,5 kg. Varmaan johtui äitini raskaudenaikaisesta tupakoinnista tuo pienikokoisuus. En muista, että olisi mitenkään keskosena kohdeltu. Ihan normaali täyspäinen, fiksu ja älykäs ihminen tuo mun sisko nyt aikuisena on.

Meidän tyttö syntyi 38+2 ja painoi 2530g. Ei ole koskaan mistään keskosuudesta ollu puhetta. Sanoivat vaan, että toiset vauvat ovat pienempiä ja toiset isompia, ihan kuin aikuisetkin. :)

minä itsemelko hentoinen,ihan normikokoista odoteltiin terkan mukaan 3000g-3500g no tyttö syntyi rv 39 ja painoa oli 4390g lääkäri oli että ohhoh olikin sitten vähän isompi vauva kun odottivat näkevänsä.Kauhulla mietin jos ois menny yliajalle esim.rv 41 vasta syntyny...

sitä vaan että arvioit voi heittää aikalailla....

Mulle sanottiin viikon 36 ultrassa, et potra poika tulee, painoarvioksi annettiin 3700g. kun menin synnyttämään viikolla 39+6, heti vastaanotossa kätilö käsikopelolla arvioi, että tulokas onkin pieni, ja poika oli 2570g kun syntyi. Mut ihan normaali ja terve vauva, ja hyvin on kasvanut! Arviot on aina arvioita, ja riippuu niin arvion tekijästäkin, osuuko lähellekään oikeaa. Mutta jos raskautes on sujunut hyvin, eikä ongelmia ole ilmennyt, ole huoleti. Toinen vauva vaan on pienempi kuin toinen.

Kiitos kommenteista. Pitää koittaa unohtaa asian miettiminen, vaikka onkin vähän vaikeaa. Onneksi mulla on viikon päästä seuraava käynti (lääkärin loman takia on normaalia lyhyempi väliaika nyt), joten voin ottaa asian sitten uudestaan puheeksi.

Mulle sano terkka, että joku 3-35 kg olis tuloillaan ja lääkärineuvolan setä että n. 4kg. Kappas, heitti molempien arviot ja tuloksena 4790g painoinen poika, jolla toki pituuttakin 55 cm. Eli paino hukkui tuohon pituuteen...

[QUOTE="...";24194473]Mulle sano terkka, että joku 3-35 kg olis tuloillaan ja lääkärineuvolan setä että n. 4kg. Kappas, heitti molempien arviot ja tuloksena 4790g painoinen poika, jolla toki pituuttakin 55 cm. Eli paino hukkui tuohon pituuteen...[/QUOTE]

siis 3-3,5 kg...

Minäkin tuon tänne oman kokemukseni painoarvioista: rv 35+5 ultrassa sanottiin vauvan olevan 2700g, neuvolassa rv 36+? neuvolantäti oli sitä mieltä että 4kg vauva tulee jos laskettuna syntyy, voi olla jopa enemmän kuin 4kg. Tietenkin olin kauhuissani yli 4kg synnyttämisestä! Vielä kun mentiin sairaalaan synnyttämään rv 38+3 kaksi kätilöä oli sitä mieltä että 3500g vauva on tulossa.
Noh 38+4 syntyi 2845g vauva...

Minulla tosin oli reilusti lapsivettä 3-4litraa niin se ilmeisesti vaikeutti painoarvioita.

Toinen lapsi syntyi 38+6 2880g ja 46cm.

Nyt tyttö odottaa elokuisia 4v synttäreitään kuin kuuta nousevaa. Edelleen on tosi pikkuinen, monet luulee ainakin vuoden nuoremmaksi. Todella siro, joka "hauras" jos niin voi sanoa. Mutta luontteessa löytyy sen mikä koossa häviää ;)
Mein 3:sta lapsesta hän on ollut kaikista tervein.

Mun tyttö painoi 2320g syntyessään rv38+2. Synnytys käynnistettiin liian lapsiveden takia. Ultrassa selvisi jo, että lapsi on pieni, mutta lääkäri sanoi heti perään että on äitikin niin pieni, ettei isoa mahtuisi synnyttämäänkään. Mulla on kuulemma ''linnun luut'' :D Terve typy, nyt parivuotiaana menee pituuskäyrässä plussan puolella, paino ihanteessa.

[QUOTE="...";24194473]Mulle sano terkka, että joku 3-35 kg olis tuloillaan ja lääkärineuvolan setä että n. 4kg. Kappas, heitti molempien arviot ja tuloksena 4790g painoinen poika, jolla toki pituuttakin 55 cm. Eli paino hukkui tuohon pituuteen...[/QUOTE]

No on se nyt aikamoinen pallero ollut kuitenkin, meillä samanpituinen poika syntyessään ja 3,9kg. Ei näyttänyt mitenkään edes hoikalta hänkään..

Ap:lle, arviot voi tosiaan heittää paljonkin, varsinkin käsikopeloarviot. Sf-mitta ei kerro vauvan koosta välttämättä yhtään mitään, itselläni käyrä mennyt AINA alakäyrän alapuolella jostain 25-viikolta lähtien loppuun asti. Vauvat 2,7kg (syntyi 35+4) 3,5kg ja 3,9kg. Ihan rauhassa vaan, kyllä ne laittaa siitä asiasta tutkimuksiin jos huolen aihetta todella löytyy. Pienipainoisuus ei välttämättä yksinään tuota mitään ongelmia syntymän jälkeen. :)

Yhteistyössä