Pieni vauva + kakkaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Meidän 1.5kk vauva on kakannu viimeks vko sitten...
Tiedän että on normaalia, jotkut vauvat voi pitää jopa 10 pvän taukoja ja rintaruokinnalla olevalla vauvalla ei olisi ummetusta, mutta koska pitäs huolestua jos kakkaa ei kuulu??

Nukkuu ja syö jne. ja on suht tyytyväinen, mitä nyt välillä ähisee mutta tuloksena vaan pahanhajusta ilmaa. On kyllä kasvanu huimaa vauhtia ni kai se maito on menny kasvuun ja vaippaa ei riitä ku pissaa, sitä kyllä tulee kiitettävän paljon. Mut kai vauvan täytyy edes joskus kakata??

Meidän poika kakkas kerran viikossa tai jopa kahdessa. Oli kovia papanoita sitten kun tuli, ja sellainen jumppauttaminen auttoi: jalkojen ylös alas mahanpäälle ja suoraks nostelu, ja sit kakatettiin sylissä istuvassa asennossa potalle.

Jos on rintamaitovauva, soita jo neuvolaan. Minun 1 kk vauvalla oli kakka hukassa 3 pv. Sen jälkeen tavaraa tuli kerralla pihalle saman verran kuin aikamieheltä :p Vauva-parka.

Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Öljyä kuumemittri ja pyörittele sitä hieman vauvan pyllyssä. Meillä auttaa tämä kakkaamiseen välillä.

No ei missään nimessä! Meillä sanottiin sairaalassa, että ei sinne pyllyyn kannata härkkiä millään ettei vahingossa aiheuta vahinkoa. Nykyään kuumeenkin käskivät mitata jo vastasyntyneeltä kainalosta!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Öljyä kuumemittri ja pyörittele sitä hieman vauvan pyllyssä. Meillä auttaa tämä kakkaamiseen välillä.

No ei missään nimessä! Meillä sanottiin sairaalassa, että ei sinne pyllyyn kannata härkkiä millään ettei vahingossa aiheuta vahinkoa. Nykyään kuumeenkin käskivät mitata jo vastasyntyneeltä kainalosta!

Meillä lastenhoitaja avusti mittarilla kakan tuloa jo synnärillä. Itse olen myös useamman kerran tehnyt vauvalle noin ja ihan ilman öljyä. Joskus kakkaa joskus ei. Ei siitä mitään vahonkoa tule kunhan ei tunge mittaria syvälle. Ihan vain ärsyttää sitä reikää, ehkä puoli senttiä sisään...

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Suosittelisin antamaan jo mallasuutetta. Apteekista saa ja saa antaa noin pienelle. Korvikkeen seassa tai keitetyssä vedessä. Tehoaa nopeasti.

Ei kannata antaa mallasuutetta vaan laktuloosia, esim. Levolacia. Se on paljon turvallisempaa kuin ohra pienelle vauvalle.

Mulle neuvolassa sanottiin että normaalia on jos tulee kerran vkoon. Ja kun kakkaa on tullu ni sitä on tullu kyllä mieletön määrä. No, täytyy neuvolaan soittaa jos ei huomiseen mennessä mitään tule...

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan :
Pienelle vauvalle on ihan normaalia kakata joko 10 kertaa päivässä tai kerran kymmenessä päivässä.
Voit toki soittaa neuvolaan jos asia mietityttää.

Näin mäkin ajattelen. Mutta seurailen ja jos vauva muuttuu ärtyisäks ni sit soitan. Onneks pian 2kk lääkäriaika ni kyselen sit viimestään.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä lastenhoitaja avusti mittarilla kakan tuloa jo synnärillä. Itse olen myös useamman kerran tehnyt vauvalle noin ja ihan ilman öljyä. Joskus kakkaa joskus ei. Ei siitä mitään vahonkoa tule kunhan ei tunge mittaria syvälle. Ihan vain ärsyttää sitä reikää, ehkä puoli senttiä sisään...

Mulle tuo neuvon antoi neuvolan täti, joka on ihanasti maalaisjärjellä varustettu. :) Ja höpö-höpö, että joku kuumeen mittaaminen VAROVAISESTI pyllystä vahingoittaisi perustervettä lasta...

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Suosittelisin antamaan jo mallasuutetta. Apteekista saa ja saa antaa noin pienelle. Korvikkeen seassa tai keitetyssä vedessä. Tehoaa nopeasti.

Ei kannata antaa mallasuutetta vaan laktuloosia, esim. Levolacia. Se on paljon turvallisempaa kuin ohra pienelle vauvalle.

Parempi tuo kuumemittari pyllyyn -neuvo, kun alkaa lapsen elimistöä rasittamaan ikään nähden vierailla tuotteilla.

Yhteistyössä