pieni pippeli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippäx2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippäx2

Vieras
Hei,

Meidän pojalla (1v) on mielestäni tosi pieni pippeli. Hyvä että sitä näkee edes "levossa". Pissatessa hieman "pullistuu ja pitenee" mutta on kyllä melkoisen pieni. Neuvolassa eivät osanneet mitään sanoa. Monilla parin kk:n vauvoilla olen nähnyt olevan jo isompi pippeli. Onko muilla kokemuksia vastaavasta ja onko pojan pippeli ottanut ikäistensä pippeleitä kiinni vai onko jäänyt pieneksi...? Mikä on normaaliuden mitta?
Kiitos

kysyykö aikuinen(?) ihminen ihan tosissaan, mikä on vauvan pippelin normaaliuden mitta? voi luoja tätä palstaa. jos pissa sieltä tulee, niin eikö se ole pääasia?

Kyllä kysymys ja huoli on ihan asiallinen! Meidän pojalta seurattiin virtsaputken pienuutta vastasyntyneenä lääkärikäyntien yhteydessä. Ymmärtääkseni (viisaammat korjatkoon) siihen voi liittyvä joitain harvinaisia rakennepoikkeavuuksia, jotka siis (ap:lle) olisi kyllä jo sinun pojaltasi havaittu. Meilläkin tilanne on normalisoitunut (poika 1 v 5 kk) eikä sitä enää seurata, mutta jossain vauvapyöreyden vaiheissa näytti että hädin tuskin päästään pintaan :). Kaikki kehittynee ajallaan.

heh heh ...tää oli kyllä paras. Siis pojallasi on pikkuinen bili so??? Ainoa mikä tossa tulisi kiinnostaa on AIKUISEN vastauksesta käyvät tiedot. Vaikuttaa kuitenkin että ap on todellakin huolissaa koosta! Onhan se tietysti hyvä että huolehdit jo tässä vaiheessa, saapahan poika traumat jo ennen kuin naisiin menee, jossa koolla väliä... heh heh. Eipähän ole sitten niiin traumaattista toi naisissa käyminen ja totuuden kuuleminen

Olipas asiattomia kommentteja. Älä välitä. Jos neuvolassa ei olla huomattu mitään erikoista, niin uskon, että voit olla ihan huoleti. Ja eihän se huolehtimalla suurene.

Olen kuullut ainoastaan, että alkoholisitiäidit saattavat synnyttää poikavauvan, joka kärsii micropeniksisyydestä(?), mutta kohdallasi se ei varmasti ole sitä;)

Luin viime talvena tutkimuksesta, jonka mukaan paljon pahmeään muoviin pakattuja (??mitä tää sitten onkaan sananmukaisesti??) tuotteita raskausaikana syövät synnyttävät pienipippelisiä poikia.. Tää oli jossain lääkärilehdessä, ja sitä siteerattiin Hesarissa. Kummaa.. Meni vähän off topic mut kyllä minä itsekin olisin huolissaan jos pippeli aivan kovin pieni on. Siis just noista rakennepoikkeavuukista jne.

Ollaan kaverin kansnaurettu kun hänen pojallaan on aivan hirveen iso pippeli, ja mein poijjaalla aikas pikkunen siihen verrattuna :D Mut ei huolta, kun kuitenkin on kaikki tarkastettu neuvolassa. Eiköhän ne teillä olis kiinnittäny siihen myös huomioo, jos olis poikkeavuutta...?

Alkuperäinen kirjoittaja maman:
Luin viime talvena tutkimuksesta, jonka mukaan paljon pahmeään muoviin pakattuja (??mitä tää sitten onkaan sananmukaisesti??) tuotteita raskausaikana syövät synnyttävät pienipippelisiä poikia.. Tää oli jossain lääkärilehdessä, ja sitä siteerattiin Hesarissa. Kummaa.. Meni vähän off topic mut kyllä minä itsekin olisin huolissaan jos pippeli aivan kovin pieni on. Siis just noista rakennepoikkeavuukista jne.

Ollaan kaverin kansnaurettu kun hänen pojallaan on aivan hirveen iso pippeli, ja mein poijjaalla aikas pikkunen siihen verrattuna :D Mut ei huolta, kun kuitenkin on kaikki tarkastettu neuvolassa. Eiköhän ne teillä olis kiinnittäny siihen myös huomioo, jos olis poikkeavuutta...?

Pehmeään muoviin pakattuaja ruokia? Annahan esimerkkejä :)

Kylläpä tuo huoli voi olla ihan oikea ja joillakin pieni pippeli tuottaa jo lapsuudessa todellisia ongelmia. En osaa sanoa ap:n pojan tilanteesta sen tarkemmin kuin, että ota asia esille vielä neuvolassa. Itse olen lastenhoitaja ja olen hoitanut 6vuotiasta poikaa, jolla todellakin oli tämä vaiva. Eli pippeli oli niin pieni, että hän ei siitä itse saanut otetta jotta olisi voinut käydä yksin pissalla. Jos kävi yksin niin pissat meni mihin sattuun. Häntä autettiin siis vessareissuilla niin, että potta nostettiin ylemmäs ja aikuinen otti potasta ja pippelistä kiinni ja suuntasi pissan pottaan. En tähän asiaan puuttunut sen kummemmin, koska omahoitaja siitä tiesi sitten enemmän. Asia oli erittäin arka niin lapselle kuin vanhemmille. Kyllä jo 6 vuotias huomaa, että muut käy yksin vessassa ja hän ei. Tämä vaiva oli siis synnynnäinen, mutta mistään korjaus mahdollisuuksista en jutellut omahoitajan tai muiden kanssa. Tosi tympeitä joidenkin kommentit.

Idiootteja te aivottomien kommenttien lausujat!

Ota asia lääkärin kanssa puheeksi seuraavalla käynnillä! Itsekin olen kuullut että joillakin peniksen kiinnikkeet (ovat alavatsassa pippelin yläpuolella) eivät jousta yhtään ja pippeli jää jo syntyessä pieneksi, "sisäänpäin kääntyneeksi". Homma saadaan korjattua kun kiinnikkeet leikataan auki, vapautetaan. Paha mennä mitään sen tarkemmin teidän tilanteesta sanomaan, et voisko esim olla kyseessä oleva vaiva. Mut lääkäriin mars! Ja eiköhän poika kiitä vielä äitiään, kun on noin hienotunteinen ja huolehtiva äiti :o)

Teidän muiden (ei niin huolehtivien) äitien pojille varmaan jääkin isona ne pieni pippelit, joille kaikki nauraa :o)

Kiitos teille, jotka lähetitte asiallisia kommentteja. Kyllä oli ikävää luettavaa joidenkin kommentit. Mielestäni olen hyvä äiti, paras omille lapsilleni. Noin rumia vastineita ei kyllä "aikuiset" ihmiset kirjoita.

Mukavaa illanjatkoa.

Pitäiskö tosta HUISKULA provosoitua tuosta kohdasta (ei niin huolehtivien)? Siltä ainakin vaikuttaa, että yritys viljellä riitaa on sulla kova.
No, annoitpahan tosi kypsän ja älykkään kuvan itsestäsi koko kirjotuksellasi.

Edelliselle: Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan ;o)
Mut tarkoitus ei kuitenkaan ollut provosoida, sikshän siinä on toi hymiökin. Tuo oma loppukommenttini on yhtä aivoton kuin joidenkin ap:lle nauraneiden kirjoitukset, se oli tarkoituskin. Osoittaa vaan kuinka sitä voi äkkiä tulistuttaa/nolostuttaa ihmiset, kuten nää ap:n morkkaajat täällä teki.

Mun mielestä jos huomaa että joku on lapsellinen,asiaton tms. ei kannata alistua samaan vaan näyttää kypsempää esimerkkiä. Jos alentuu samaan niin on samalla tasolla.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Pehmeään muoviin pakattuaja ruokia? Annahan esimerkkejä :)

Kyseessä on se, että äidin kehoon kertyy keinotekoisia kemikaaleja joita siirtyy napanuoran kautta sikiöön. Pehmeiden muovien kohdalla on kyse ftalaateista, jotka ovat siis muovin pehmentämiseen käytettäviä kemikaaleja ja niiden on tutkittu olevan yhteydessä hormonihäiriöihin (pienipeniksisyys esim.) sekä allergioihin. WWF:n sivuilla esim. on tutkimustietoa eri kemikaaleista ja myös sikiön kemikaalialtistuksesta aiheesta kiinnostuneille.

Ftalaatteja kyllä käytetään pakkausten lisäksi myös esim. muovimatoissa, leluissa (paitsi alle 3v leluissa, joissa kielletty), kosmetiikassa, tietokoneissa ja vaikka missä muissa arkipäiväisissä tuotteissa. Niitä on siis pieninä, sallittuina pitoisuuksina kaikkialla kotona ja työpaikoilla (satojen, ellei tuhansien muiden kemikaalien lisäksi). Pelkkiä pehmeitä ruokapakkauksia välttämällä ei voi välttää altistumista ftalaateille, mutta voihan sitä yrittää vähentää.

Yleensäkin olisi järkevää välttää raskausaikana tarpeettomia kemikaaleja. Käytännössä nyky-yhteiskunnassa tämä tarkoittaa lähinnä sitä, että voi käyttää luonnonkosmetiikkaa ja välttää pakattua ruokaa, mutta siltikin kemikaaleille altistuu väistämättä. Tästä on hyvä olla tietoinen, mutta loppupeleissä esim. lapsen allergian kehittymisen ei voi paljon vaikuttaa välttämällä esim. yhtä tai kahta muovituotetta. Kun altistuminen kemikaaleille koostuu monista pienistä puroista, ei voi sanoa että allergia tai hormonihäiriö olisi ollut vältettävissä, jos olisin syönyt pakkaamatonta ruokaa tai käyttänyt eri hajuvettä.

Aiemmassa pehmeitä muoveja koskevassa kommentissa oli siis perää, mutta ei pidä vetää syy-yhteyttä suoraan pakatuista ruuista pieneen penikseen. On kyse laajemmasta asiasta, kuin että (vain) ftalaatteja kertyy sikiöön (vain) ruokapakkauksista.

Yhteistyössä