Pieni ikäero

• Viestiketjun aloittaja Äitiyslomaa
  • Ensimmäinen viesti
Äitiyslomaa
Onko kukaan halunnut toista vauvaa saadakseen olla pidempään kotona esikoisen kanssa? Minä olen. Mies alkoi puhua töihin paluustani ensimmäisen kerran tullessaan katsomaan minua ja vauvaa sairaalaan! Ja jatkoi töihinmenopuheitaan vauvan ollessa parin viikon ikäinen ja aina kun hän aloitti puheensa minun töihinpaluusta minussa heräsi vastasyntyneen suojeluvaisto ja lopulta uhma: en varmana vie pientä vauvaani päiväkotiin heti äitiysloman lopussa. Olisi aloittanut jankutuksensa edes vauvan ollessa puolivuotias tai mieluumin vielä enemmän. Niinpä meillä kahden ensimmäisen ikäero vajaan vuoden vaikka itse olisin alunperin halunnut lähemmäs kolme vuotta.. Miten muilla?

tinga
No en nyt sen takia alkaisi toista lasta tekemään että saa olla esikoisen kanssa kotona???

Toki olen mennyt töihin vanhempainvapaan jälkeen heti ja se että meillä lapsi täyttää pian 2v eikä toista ole tulossa eikä hirveesti harkinnassakaan. Yhdenkin kanssa on mielestäni ihan riittävästi puuhaa työpäivän jälkeen.

Töihin olen mennyt omasta halusta, en kenenkään painostuksesta. Olisiko ollut aikoinaan aihetta miettiä teilläkin molemmille sopivaa ratkaisua?

Olen jo ennen lasten tekoa sopinut miehen kanssa, että olen kotona niin kauan, että meillä on vain yli 3-vuotiaita lapsia. Olisi tosiaan varmaan kannattanut asiasta keskustella miehen kanssa, ennemmin kuin tehdä sen takia lapsi. Mutta toisaalta, meille on myös toinen tulossa (ikäeroa tulee vähän vajaa 2v.), koska ajattelimme, että on kätevintä tehdä kaksi tässä vaiheessa ja olla putkeen kotona, kuin etsiä uusi työpaikka muutamaksi kuukaudeksi, jos ikäeroa tulisi esim. reilu 3 v.

No ei meillä kyllä sen takia lapsia olla myöskään tehty, pitäähän sinne töihin kuitenkin joskus mennä. Voihan olla että esikoisen saa vanhemmaksi mutta entäs seuraavat. Meillä on tehty pelisäännöt heti selviksi että nuorin on 3v kun minä töitä alan ajatella.

No mä tavallaan kyllä ymmärrän ap:n pointin, joskaan niitä vauvoja ei tehdä vaan saadaan...Meillä oli heti selvää, että toinen saa tulla perään jos on tullakseen, sillä halusin kanssa, että edes esikoinen saa olla mahdollisimman pitkään kotona jos kuopus ei. Meille tuli ikäeroksi 1v8kk ja töihin menen kun kuopus on 3v. Kun ei ole vakituista työpaikkaa niin on kätevintä olla kotona "putkeen" kun että olisi välissä etsinyt uuden työpaikan (luultavimmin määräaikaisen) ja taas ehkä hetken päästä jäänyt kotiin. Olen siitä onnellisessa asemassa, että mies kannustaa olemaan kotona ja asiasta ei ole näin ollen kauheasti tarvinnut edes keskustella.

Kannattaisi kyllä jutella miehesi kanssa asiasta ja kertoa omista tuntemuksista. Meillä muksuilla ikäeroa 1v9kk ja tavallaan sen takia päräkkäin, että voin sitten olla rauhassa kotona pitempään. Mieheni onneksi kannustaa tätä päätöstä.

mun mielestä ei ole oikea syy tehdä toista lasta siksi että saa esikoinen sitten olla kauemmin kotona.mites nyt käy kuopuksen kanssa?
toisaalta taas ymmärrän että moni tekee lapset "putkeen" ja ovat sitten kerralla kotona niinkauan kun lapset tarpeeksi isoja hoitoon vietäväksi

Yhteistyössä