Pieni alkoholinkulutus ei vaarallista raskausaikana!

Mielenkiintoinen tutkimustulos luotettavalta taholta:

Alkoholin suurkulutuksella raskausaikana on selkeä yhteys huonoihin seurauksiin, mutta tämän mukaan 1-2 alkoholiannosta ei ole haitaksi vauvalle. Päinvastoin pieniä määriä juovien äitien lapsilla oli jotkut asiat jopa paremmalla tolalla. Tosin tätä selitetään äidin luonteenpiirteillä.

Suuri seuranta-aineisto taustalla. Harmi, että tämä tuli ulos kun vauva on jo 8kk.:whistle: Olisin mieluusi ottanut lasin viiniä silloin tällöin.

http://www.ucl.ac.uk/news/news-articles/08010/08103101

Hyvää odotusta kaikille!

Toi on totta. Mutta ei tollaista voi kaikille suositella.-. Kun joillakin menee yli kuitenkin vaikka alunperin ajattelisivat ottaa vain sen 12cl viiniä :) Joillekin nollalinja on ainoa vaihtoehto.
Itse olen nyt pari kertaa ottanut ruokaravintolassa viiniä raskausaikaan ja tervetuliaiskuoharit kaksissa juhlissa.

Tutkimuksia tulee ja menee, niitä tulee kaiken aikaa. Ensin annetaan tieto A, menee vuosi ja tieto A täydentyy, parin vuoden kuluttua A kumotaan ja tilalle tulee täysin uusi B jne. Kyseessä on loputon jatkumo.

Puhutaan suurista aineistoista jne. Totuus on, että kenenkään yksilön kohdalla ei voida sanoa, että joku on hyväksi ja se auttaa etenkään kun kyse alkoholista ja vieläpä raskausaikana. Olisi edesvastuutonta esim. lääkärin sanoa odottavalle äidille, että 1-2 lasia viiniä on jees tai jopa hyväksi sikiölle. Kriittisyyttä tarvitaan. Sama se on ei-raskausaikanakin. Joidenkin tutkimusten mukaan 1 annos alkoholia, juuri esim. punaviintä voi olla hyvä juttu päivittäin nautittuna suuressa väestöpohjassa, mutta kukaan ei tiedä kenelle se auttaa ja kenelle ei, kenestä taas tulee lopulta alkoholisti tai vähintään suurkuluttaja...

Jos ei mitään muuta tästä jäänyt käteen, ni älkää hyvät ihmiset juoko raskausaikana, jos suinkin voitte olla juomatta! Ja näsäviisaille: puhuin siis alkoholista :) En tuomitse yksittäisiä annoksia, mutta parasta olisi sikiölle äidin raittius.

pennolan kommenttiin: Täysin oikeassa olet. Mullakin iso kritiikki kaikkeen alkoholiin ja tilastoja ja tutkimuksia tuli selattua ennen kuin uskalsin edes huikan punaviiniä ottaa. Esim. ns. elinten ja raajojen kriittiseen kehitysaikaan en ottanut yhtään mitään ikinä edes maistiaisiksi :) Taisi olla eka 12cl raskauskuukaudella 4 tai 5. ja harvoimpa noin muutenkin ja aina ruoan kanssa ja aina se minimi tai vähemmän. Muistan silti vähän pelätä..

No, jos Italian 60 miljoonaa ihmistä riittää kattavaksi tutkimusaineistoksi, niin silloin voi kyllä sanoa, ettei satunnaisesta viinilasillisesta kahden viimeisen raskauskolmanneksen aikana ole haittaa :LOL: Arvioisin, että ainakin n. 55 miljoonalla italialaisella on ollut raskausaikana silloin tällöin lasillisen juonut äiti. Vaikka toisaalta aika pimeitähän nää italialaiset ovat, kun Berlusconia äänestävät, olisikohan sitten ollut sen raskausajan viininjuonnin syytä. :LOL:

No ihan vakavissaan olen sitä mieltä, että jos on pienikin riski (niin kuin suomalaisilla valitettavan usein on) että siitä 12cl tuleekin 14cl tai 16cl tai peräti 24cl, niin mielestäni on ihan varmasti parempi pysyä nollalinjassa. Tuohan se todellinen syy on sillekin, miksi Suomessa lääkäritkin kehottavat nollalinjaan: kun totuus on, että jos ei ole tottunut juomaan "vain" 12cl illassa ennen raskautta, niin aika harva siihen oppii myöskään raskausaikana. Viiniä humahtaa helposti alas enemmän kuin tajusikaan. Turvallisempaa siis pysytellä nollalinjalla.

Itse asun Italiassa, ja täällä oikein kummastellaan, kun en juo viiniä raskausaikana. Paitsi että rv 20 jälkeen olen silloin tällöin maistanut sormen tai kahden sormen leveyden verran. En siis edes sitä 12cl, mutta sen verran, että olen saanut fileelle seuraa. Mutta nämä italialaisten juomatavat ovat ihan oikeasti ihan eri planeetalta kuin suomalaisten, täällä ei humalluta edes silloin, kun ei olla raskaana. Viini kuuluu vain aterialle, ja silloinkin on yleensä tarkkaa, että mikä viini minkäkin ruoan kanssa. Täällä siis juodaan niin "sivistyneesti", ettei suurin osa ihmisistä edes tajua minun kieltäytyvän viinistä raskauden vuoksi.

Mutta pieni lasillinen punaviiniä laskee sekä verenpainetta että vähentää (yllättävää kyllä, ottaen huomioon, että viinihän on periaatteessa sokeria, mutta taustalla on elimistön erikoinen sokerinkäyttämismenetelmä, luin asiasta Terveysuutisista) diabetes-riskiä, niin että siinä mielessä satunnaisesta punkkulasista voisi olla jopa hyötyä raskausaikana. Toisaalta reipas kävely ajaa samat asiat, niin että ei se punaviini mikään ainoa oikea ihmelääke kyllä ole ;)

Mä olen lukenut (ihan hakusanoilla alkoholi ja raskaus muistaakseni), että sikiöiden kestokyvyllä on eroja. Toisiin sikiöihin vaikuttaa jo pienempi määrä, kun toiset sikiöt ei vaurioidu, vaikka äiti olisi alkoholisti. Sitä taas ei voi etukäteen tietää, miten herkkä oma sikiö on. On tutkittu, ettei yksi annos alkoholia vaurioita sikiötä, mutta jollain tavalla se vaikuttaa (= sikiö saa siitä osansa) varmasti sikiöön, kuten kaikki, mitä syömme/juomme/teemme raskausaikana. Jokainen tekee päätöksen itse ja arvioi, millaisia riskejä on valmis ottamaan ja niiden kanssa elämään :) .

Hei vaan!

Haluaisin vaan muistuttaa, että yhteen tutkimukseen ei kannata sokeasti luottaa, varsinkaan jos ei ole hyvin perehtynyt siihen, miten se on tehty ja analysoitu. Meille puolestaan juuri pari viikkoa sitten farmakologianopettaja (oon lääkiksessä ) esitteli tutkimusta, jonka mukaan jo pienkin alkoholin käyttö raskauden aikana oli yhteydessä mm oppimisvaikeuksiin myöhemmällä iällä. Sanoi itse, että ennen sen lukemista olisi voinut sanoa esim vaimolleen, ettei pienellä alkoholin käytöllä ole vaikutusta, mutta tämän tutkimuksen jälkeen suosittelee ihan täyttä raittiutta koko raskauden ajan.
Viikon jatkoja kaikille!
Ineli 35+2

=) Olin tulossa sanomaan samaa kuin Ineli (sama opinahjo ja vuosikurssi - vaikken just siinä opetuksessa ollutkaan läsnä) mut nyt sit tyydyn komppaamaan vaan =) Ja muistuttamaan että missään ei voida määritellä sitä mikä on se riittävän vähäinen määrä kullekin äiti- ja vauvayksilölle omilla yksilöllisillä aineenvaihduntatehoillaan ja alkoholinpoltto-ominaisuuksillaan. Minun on tehnyt koko raskauden ihan hirveästi mieli punaviiniä (yleensä ei eds tee..) mutta käyttö on rajoittunut yhteen suulliseen ystävän lasista ravintolassa.

Kyllähän me pystytään vastustamaan kiusausta antaa miehelle nenuun silloin kun e on ihan tomppeli - miten ei pystyttäisi vastustamaan siiderin-, viinin tms himoa ja mielitekoa kun kyse on näin tärkeästä asiasta!? Vaikka se onkin välillä tosi hyvää :D

jokainenhan tekee miten parhaaksi näkee. :) Olen juonut yhden lasillisen (12cl) punaviiniä viime lauantaina ruoan kanssa. Aion myös vastaisuudessa mahdollisesti juoda lasillisen punaviiniä ravintolassa tms. Kun itse tiedän että juon vain sen yhden niin en koe siitä huonoa omaatuntoa. :) Ja en kutsuisi sitä edes vähäiseksi alkoholin käytöksi. Jos juo lasillisen kuukaudessa niin sillä ei ole mitään vaikutusta muuhun kuin äidin hyvään mieleen.

ja punaviini ON hyvää. Olen kyllä ajatellut maistaa alkon alkoholittomia punaviinejä... onkos kellään kokemusta niistä? Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja.

No tuossa 12 cl määrässä viiniä on vaan se homma, että itse tulen jo siitä lievään humalaan.

Olen toki pienikokoinen ja -painoinen, mikä asiaan vaikuttaa, enkä ole totuttanut kroppaani säännölliseen alkoholinkäyttöön. Mutta ihmetyttää, että 12 senttiä pidetään ihan normina ja ei-humalluttavana ja puhutaan vaan niistä "repsahtamisista". Ja ne toki varmaan on suomalaisille tyypillisiä, mutta tuskin toisaalta olen ainoa nainen, jolle jo 12 cl riittää huppeliin. Naisille kuitenkin imeytyy alkoholi vereen helpommin ja yksilöllisiäkin eroja löytyy.

Ehkä jos on tottunut nauttimaan lasillisen viiniä joka illallisella, on jo sen verran suurkuluttaja, ettei määrä vaikuta, mutta itselläni kyllä tuntuu. Ja ihan vaikka joisi sen pienen lasillisen ruoan kanssa - hitaasti. Tai sitten päivälliseen ja lasilliseen pitäisi käyttää varmaankin 3-4 h.

Tää on mielenkiintoinen aihe. Itse työni puolesta kolmelta alan lääkäriltä kuullut ettei siitä 12cl pari kertaa viikossa haittaa ole. Pari näistä lääkäreistä kehui vielä itse nappaavansa surutta tuon määrän ja ovat niin aiemmissakin raskauksissaan tehneet. Mutta. Mielestäni kyse on loppuviimeksi oman moraalin ja vastuun kasvamisesta. Ajattelin ennen raskautta samoin kuin nuo lääkärituttavanikin, ottaisin muutaman lasin loistavaa viiniä viikossa, nautiskellen hyvän (pastöroidusta maidosta tehdyn;)) juuston kanssa. Toisin kävi. Miksi ottaisin riskin? Kukaan ei pysty sanomaan onko juuri minun juomastani alkoholista haittaa minun vatsassani kasvavalle lapselle! Syntymättömän lapsen puolesta vastuun kantaminen on tärkeämpää kuin hetkellinen nautintoni. Rentoutua kun voi oikeasti niin monella muullakin tavalla kuin kemikaaleilla. Enkä aio viettää vuosien päästä aikaa miettien johtuvatko lapseni mahdolliset ongelmat raskauden aikana tekemistäni virheistä :hug:

Tove-81
Siis...miksei vain voi olla ilman sitä alkoholia edes raskausajan? Kun ei kuitenkaan ole varmaa tutkittua tietoa tästä asiasta.

Täällä täysin savuton ja alkoholiton raskaus, sanoisivat eri tutkimukset sitten mitä tahansa.

ElinaMaria, ne holittomat punkut on ihan kamalia :x Varmaan kilo sokeria litrassa, yök. Viemäriin meni, kun oli ensin seisotettu pöydällä viikko että jos vaikka se sittenkin maistuisi hyvältä... Ei maistunut.

Niille, ketkä ihmettelee, että miksei voi olla juomatta viiniä kun on raskaana, sanoisin että jotkut ihmiset tykkää syödä muutakin kun siskonmakkaroita ja pottumuusia. Ja viini on elintarvike lähes kaikkialla muualla paitsi Suomessa ja Grönlannissa. Jos itse tietää, että annos pysyy pienenä niin miksi aina silti pitää jonkun tulla jeesustelemaan ettei itse juo? Jokainen (ainakin näillä sivuilla käyvä ) varmasti tietää mikä on itselleen ja omalle vauvalleen paras ratkaisu. Jotkut valitsevat täydellisen raittiuden, toiset ottavat lasillisen silloin tällöin, mutta mielestäni kumpaakaan ratkaisua ei tule asettaa toista parempaan asemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja spectra:
Tää on mielenkiintoinen aihe. Itse työni puolesta kolmelta alan lääkäriltä kuullut ettei siitä 12cl pari kertaa viikossa haittaa ole. Pari näistä lääkäreistä kehui vielä itse nappaavansa surutta tuon määrän ja ovat niin aiemmissakin raskauksissaan tehneet. Mutta. Mielestäni kyse on loppuviimeksi oman moraalin ja vastuun kasvamisesta. Ajattelin ennen raskautta samoin kuin nuo lääkärituttavanikin, ottaisin muutaman lasin loistavaa viiniä viikossa, nautiskellen hyvän (pastöroidusta maidosta tehdyn;)) juuston kanssa. Toisin kävi. Miksi ottaisin riskin? Kukaan ei pysty sanomaan onko juuri minun juomastani alkoholista haittaa minun vatsassani kasvavalle lapselle! Syntymättömän lapsen puolesta vastuun kantaminen on tärkeämpää kuin hetkellinen nautintoni. Rentoutua kun voi oikeasti niin monella muullakin tavalla kuin kemikaaleilla. Enkä aio viettää vuosien päästä aikaa miettien johtuvatko lapseni mahdolliset ongelmat raskauden aikana tekemistäni virheistä :hug:
Olen tämän kanssa samoilla linjoilla.

Tosin en tuomitse ketään, joka tekee toisin ja nauttii sen pienen lasillisen punkkua. Siitä isommat määrät ovatkin sitten vähän eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
ElinaMaria, Jos itse tietää, että annos pysyy pienenä niin miksi aina silti pitää jonkun tulla jeesustelemaan ettei itse juo? Jokainen (ainakin näillä sivuilla käyvä ) varmasti tietää mikä on itselleen ja omalle vauvalleen paras ratkaisu. Jotkut valitsevat täydellisen raittiuden, toiset ottavat lasillisen silloin tällöin, mutta mielestäni kumpaakaan ratkaisua ei tule asettaa toista parempaan asemaan.
Minun mielestäni alkoholittoman ratkaisun voi ja pitää asettaa parempaan asemaan, koska on olemassa tuhottomasti tutkimuksia jotka todistavat alkoholin olevan vaarallista sikiölle JA toteavat myös sen, että todellista turvallista rajaa ei ole voitu eikä voi määrittää.

Vielä en ole kuullut ainuttakaan ihan oikeasti millään lailla kelvollista perustelua sille miksi raskausaikana pitäisi käyttää alkoholia ("no kun tekee mieli" tai "no kun se on hyvää" tai "no kun muutkin käyttää" eivät ole perusteluja). Minun käsittääkseni alkoholijuomat ovat ennemminkin nautintoaineita kuin peruselintarvikkeita.

ElinaMaria, ne holittomat punkut on ihan kamalia :x Varmaan kilo sokeria litrassa, yök. Viemäriin meni, kun oli ensin seisotettu pöydällä viikko että jos vaikka se sittenkin maistuisi hyvältä... Ei maistunut.

Niille, ketkä ihmettelee, että miksei voi olla juomatta viiniä kun on raskaana, sanoisin että jotkut ihmiset tykkää syödä muutakin kun siskonmakkaroita ja pottumuusia. Ja viini on elintarvike lähes kaikkialla muualla paitsi Suomessa ja Grönlannissa. Jos itse tietää, että annos pysyy pienenä niin miksi aina silti pitää jonkun tulla jeesustelemaan ettei itse juo? Jokainen (ainakin näillä sivuilla käyvä ) varmasti tietää mikä on itselleen ja omalle vauvalleen paras ratkaisu. Jotkut valitsevat täydellisen raittiuden, toiset ottavat lasillisen silloin tällöin, mutta mielestäni kumpaakaan ratkaisua ei tule asettaa toista parempaan asemaan.

Mä olen niin samalla linjalla tämän kanssa!!

Alkuperäinen kirjoittaja niiskunenä-78:

Mä olen niin samalla linjalla tämän kanssa!!
Mä niin en ole... Tiukkis taidan olla, mutta jos ei kukaan pysty määrittelemään mikä on riittävän pieni määrä alkoholia raskausaikana ollakseen turvallinen, niin ajatteleeko joku ihan oikeasti että omalle vauvalle on paras ratkaisu että äiti ottaa viiniä silloin tällöin?! Pöh.

Siinä kyllä komppaan, että holittomat punkut on kamalia
:D

Aubrieta: Mun täytyy kyllä muistuttaa, että alkoholi on nautintoaine vain Suomen kaltaisissa maissa, jossa alkoholilla on tarkoitus hankkia humalatila.

Ranskassa, Espanjassa ja Italiassa viini todellakin on peruselintarvike, italialainen mieheni ei voi edelleenkään käsittää suomalaista juomiskulttuuria, jossa juodaan aina liikaa. Siis näissä "viinikulttuurimaissa" ei juoda sitä yhtä lasillista enempää edes silloin, kun ei olla raskaana. Silloinkin kun minun suomalaiset tuttavani kuvittelevat juoneensa vähän, ovat italialaiset ihmetelleet, että miksi he juovat niin paljon! Tämä on tietenkin vain italialaisnäkemys suomalaisesta juomisesta, aikuinen ihminen päättää tietty aina itse juomisestaan, kauhistelivat ulkomaanelävät sitä kuinka tahansa.

Italiassa ei tuosta viinin (kaikki väkevät ovat asia erikseen) haitallisuudesta edes keskutella, kun täällä on vuosituhansien (Suomessa on viiniä juotu hädin tuskin 20 vuotta hiukan kärjistetysti sanoen ;)) ajan juotu viiniä aterialla, ja raskaana olevat naiset ovat vuosituhansien ajan juoneet viiniä lasin aina silloin tällöin.

Eikä täällä ole kyllä väestössä mitään merkkejä alkoholin aiheuttamaista vammoista, päinvastoin, OECD-maissa tehdyn tutkimuksen mukaan italialaiset lapset ovat maailman onnellisimpia ja terveyden kannalta parhaiten hoidettuja (paitsi hampaat, huom!)! Mikä nyt tuskin liittyy tuohon viinin juontiin raskausaikana, mutta eipä sillä viinin juonnilla näytä kyllä kauheita haitallisia vaikutuksia olevan italialaislapsiin.

Tämä oli vain pieni kommentti tuohon viinjuontiin Suomen ulkopuolella, sen sijaan olen kyllä sitä mieltä, että Suomessa on syytäkin suositella nollalinjaa, ei siksi, että se satunnainen lasillinen tekisi minkään toistaiseksi julkaistun tutkimuksen (jos joku osaa linkittää luotettavan tutkimuksen yhden satunnaisen lasillisen haitallisuudesta raskausaikana, olisin oikeasti kiinnostunut lukemaan sen) mukaan todistettua haittaa sikiölle, vaan nimenomaan siksi, että Suomessa sellaiset, jotka juovat vain sen 12cl olivat raskaana tai eivät, ovat jotain promillen luokkaa väestöstä.

Siksi Suomen kaltaisissa maissa saattaa olla vaarallista "suositella" tai "sallia" viininjuontia raskausaikana, fiksusti juovat osaavat juoda sen lasillisen ilman suosittelujakin, ja ne jotka eivät osaa, niin on parempikin pitää se nollalinja. Kun tosiaan ei varmaan mitään puutostilaa tule, vaikka ei joisi edes sitä lasillista.

Muuten tämä koko debatti on mielestäni osa suurempaa raskaudenaikaista ravitsemus-kemikaalidebattia: jotkut ovat tosi tarkkoja syömisestään, jotkut taas syövät sinihomejuustoa, jotkut eivät käytä edes dödöä, toiset värjäävät tukkaansa, joku synnyttää ilman pienintäkään kivunlievitystä, toinen käyttää (toivon mukaan lääkärin luvalla) jopa raskausaikana yleensä kiellettyjä reseptilääkkeitä.

Minä en henkilökohtaisesti käsitä miksi se voi olla niin hitsin vaikeaa olla alkoholia ottamatta raskausaikana? Kyse on kuitenkin sikiön hyvinvoinnista.
Ei sitä töihinkään oteta paria lasillista mikäli se ei haittaa työntekoa??
Jos on töissä selvinpäin, niin miksi se on niin hankalaa raskaana sitten muka?
Itsekuria?

Mut jokaisen oma valinta.
Niit ongelmia voi tulla ihan muutenkin, enkä itse kyllä lisäisi tippaakaan niitä riskejä ottamalla alkoholia. Raskauden alussa voi ilman sitäkin mennä tuhat asiaa pieleen.

Viimeisellä kolmanneksella... jos on jo 6kk ollu ilman, niin onko se loppu 3kk ylitsepääsemätön?

Neiti21 mäkin ihmettelin tässä taannoin, että miksi on niin vaikeaa olla raskausaikana ilman meetwurstia, kun siinä on Suomessakin teoreettinen riski saada toksoplasmoosi ja sitä kautta aiheuttaa kehitysvammoja vauvalle, mutta sain niskaani melkoisen ryöpytyksen syyllistämisestä. :LOL: Niin että vastaus taitaa olla se, mikä tuolla aiemmin jo sanottiinkin: jotkut haluaa syödä raskausaikanaan muutakin kuin perunamuusia.

Teoreettisia riskejähän monien lääkkeidenkin käyttään liittyy, se on sitten jokaisen äidin valinta, että ottaako sen riskin vai ei.
Itse en aivan lasillista ole raskausaikana ottanut, mutta kahden sormen leveyden verran (siis kapea viinilasi, ei oluttuoppi, huom! :LOL: ) olen juonut punaviiniä hyvällä omalla tunnolla silloin, kun se on mielestäni sopinut syömäni liharuuan kanssa. Ja vaikka monen asian suhteen hysteerinen olenkin, niin tuskin menettäisin yöuntani, vaikka sen 12cl joisinkin.

Ihan samalla tavalla, kun joku raskausabsolutisti ehkä vetelee napaansa sitä meetwurstia sen kummemin huolehtimatta, jokaisella on omat "pirunsa" seinällä, ja jokainen varmasti miettii ne riskit sen verran tarkasti, että päättää sen mukaan, että milloin riski on liian korkea ja milloin ei.

Yhteistyössä