PIENET TEOT

  • Viestiketjun aloittaja Viblsp
  • Ensimmäinen viesti
Me lämmitetään sähkön lisäksi puilla. Patterit on max. 18. Telkku ja tietokone aina yöksi pois päältä, valot pois jos huoneessa ei oleskella.
Suihkussa ei lotrata, suljetaan välillä. Pestään täysiä koneellisia pyykkiä/astioita.
Kierrättää voisi enemmän ja kompostin aiotaan hommata tulevana keväänä/kesänä.
 
Huvikummun ip
Muistan napsaista kaikki kodinkoneet pois valmiustilasta silloin kun niitä ei käytetä, suihkussa ei lotrata varttikaupalla, käytän taloyhtiön pesukoneita jotka isoja ja nopeita, taloyhtiön sauna lämpiää kerran viikossa kaikille eikä joka päivä jokaisen omassa asunnossa, kimppakyytejä suositaan, lyhyet matkat kävellään ja työmatkat kuljen bussilla. Lapset kulkevat harkkoihinsa kimppakyydeillä, bussilla tai pyörillä, emme kuskaa heitä. Jätteet lajitellaan mahdollisimman tarkkaan ja kierrätystä suositaan. Taloyhtiömme on järjestänyt kierrätykselle ja jätteenlajittelulle hyvät puitteet.
 
kaatopaikkajätettä vähennän sillä et en oo hommannu omaa pesukonetta vaan käytän taloyhtiön. suihkussa en lotraa vaan peseydyn nopsasti ja sammutan suihkun saippuoinnin ja hiusten pesun ajaks... kierrätän minkä voin biojätteet, paperit ja pahvit... ja lasit keräykseen
 
Meillä sähkönkulutus on vähän niin ja näin,heikosti menee säästämisessä siinä. Vettä käytetään mahdollisimman säästeliäästi, siinä edesauttaa kun maksetaan kulutuksen mukaan niin helpommin tulee säästettyä,ei aukasta hanaa täysille ja suihkussa sammutetaan peseytymisten ajaksi jne. Roskat lajitellaan; palavat,biojäte,pahvit,lasi,metalli... ja sekajätettä tulee näin tosi vähän..
 
Huvikummun iv
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Me lämmitetään sähkön lisäksi puilla. Patterit on max. 18. Telkku ja tietokone aina yöksi pois päältä, valot pois jos huoneessa ei oleskella.
Suihkussa ei lotrata, suljetaan välillä. Pestään täysiä koneellisia pyykkiä/astioita.
Kierrättää voisi enemmän ja kompostin aiotaan hommata tulevana keväänä/kesänä.
Ei millään pahalla, mutta puulämmitys ei ole mikään ratkaisu olen kuullut että se on melkoinen ilmansaastuttaja myös. Tosin tästä mulla ei ole mitään kunnon todistetta, siitä kai kiistellään kovasti. Toki omaa sähkölaskua sillä saa pienemmäksi.
 
Mä kierrätän biot, pahvit, paperit, lasit ja ongelmat omiin keräyspisteisiinsä. En osaa ajatella että säästäisin sähköä vartavasten, mutta ei meillä koneet hyrrää ellei niille ole käyttöä juuri sillä hetkellä, yöksi kaikki kiinni luonnollisesti. Valoissa voisin petrata, mutta talvi on niin pimeä... Kesällä ei lamput pala juuri ollenkaan.
Käytetään vanhoja vaatteita paljon, siis kierrätettyjä. Samoin huonekaluja: ainoa uusi huonekalu on pojan sänky, ja tuleva ruokaryhmä. Kaikki muu on jotain, mistä toiset on halunneet luopua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huvikummun iv :
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Me lämmitetään sähkön lisäksi puilla. Patterit on max. 18. Telkku ja tietokone aina yöksi pois päältä, valot pois jos huoneessa ei oleskella.
Suihkussa ei lotrata, suljetaan välillä. Pestään täysiä koneellisia pyykkiä/astioita.
Kierrättää voisi enemmän ja kompostin aiotaan hommata tulevana keväänä/kesänä.
Ei millään pahalla, mutta puulämmitys ei ole mikään ratkaisu olen kuullut että se on melkoinen ilmansaastuttaja myös. Tosin tästä mulla ei ole mitään kunnon todistetta, siitä kai kiistellään kovasti. Toki omaa sähkölaskua sillä saa pienemmäksi.
No juu, niin mäkin olen kuullut mutta jos ei niin tehtäisi, olisi meillä sähkönkulutus pilvissä.
 
Mies varmisti että suurin osa sähköstämme on "vihreää" - mä en perehtynyt asiaan tarkemmin, en voi kertoa :ashamed: :ashamed: :ashamed:
Töissä muistutan muitakin sammuttamaan tietokoneen yöksi. Sammutan siellä lisäpatterit kun lähden kotiin.
Liikumme aina bussilla, pyörällä tai kävellen.
Lajittelemme jätteitä mahdollisimman paljon.=)

Muuta ei nyt tule mieleen.
 
Sähköä säästämme: Energian säästölamput käytössä tiloissa joissa palaa usein valo, meillä ei ole kodinkoneet ja laitteet valmius tilassa..
Jätteet: Lajittelemme ja kierrätämme
Lisäksi liikumme kävellen niin paljon kuin mahdollista.
 
Viblsp
Ite päätin siirtyä kaksosten ja parivuotiaan kanssa kestovaippoihin.

Pahin energiatuhlari on tietokone, jota ei miehen mielestä saa sammuttaa edes yöksi. :headwall: :headwall: :headwall:

Lajitellaan jätteet. Esim. sosepurkit menevät lasinkeräyspisteeseen.

Vielä kun oppis ostamaan mahdollisimman ekologisesti...
 
Säästetään sähkössä energialampuilla (ja sammutetaan valo, kun sitä ei tarvitse/ei olla kyseisessä huoneessa), laitetaan tv ym laitteet kokonaan kiinni silloin, kun emme niitä katso, myös tietokone on kiinni silloin, kun emme sitä tarvitse. Lämmityksenä meillä on sähkön lisäksi puu, eli leivinuunia lämmitämme näin talvella about joka toinen pv.

Kierrätän lasin, paprit, pahvit, metallin ym. Osan talousjätteestä poltamme (esim. maitotölkit).
Vettä käytän suihkussa vaan pakollisen, eli sammutan suihkun siksi ajaksi, kun levitän shampoon päähän ja pesen ihon.

Siinäpä noita mitä nyt tuli ekana mieleen...
 

Yhteistyössä