Pienenmpien sisarusten lapsenvahtina olo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono äitikö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono äitikö

Vieras
Hoitavatko teillä isommat sisarukset pienempiään? Minulla on ollut tosi huono omatunto kun nyt parin viime vkon aikana olen joutunut pyytämään meidän ekaluokkalasita aina hetken katsomaan kahden nuoremmman sisaruksen perää kun olen pikana käyttännyt esim koirna ulkona(kesää 5min) kun mies on ollut pitemmilä työkeikoilla enkä 4 kertaa päivässä viittisi pieniäkin pukea...nyt anoppi vain huomautti asiasta että kyllä tytöllläkin on oikeus lapsuuteen enkä voi käyttää häntä lapsenhoitajanani... Tyttäreni tietää että saa minut heti puhelimella kiinni jos jotain tapahtuu ja osaa rauhoittaa tilanteen piempien kesken kyllä, eikä minulle tulisi ikinä mieleen että jättäisin lapset pitemmäksi ajaksi!!

turhaan on huono-omatunto.kyllä äiti tietää kykeneekö lapsensa vahtimaan pienempiä sisaruksia.
meillä ekaluokkalainen auttaa välillä,kun ei ole muitakaan hoitajia eikä laita yhtään pahakseen.

No ei varmasti tarvi asiasta kantaa huonoa omaatuntoa! Pikemminkin voi olla huolissaan siitä, jos lasten ei tarvitse koskaan tehdä kotona mitään. Satunnaisesti lapset voivat toisiaan vahtia. Onhan sitten kumminkin joka päivä tilanteita, milloin ei tarvitse vahtia! Asia erikseen ovat perheet, missä esikoinen suorastaan huolehtii kaikki pikkusisarusten asiat.

Meillä on kolme lasta, 13, 10 ja 3,5v. Vanhin on tyttö, ja on koko ajan ollut lapsenvahtina nuorimmalle. Jo vauvaikäisenä jätin hänet esim. kauppareissun ajaksi isosiskon hoiviin (tietysti kuivana ja syötettynä) ja koskaan ei ole ollut ongelmia. Nytkin pärjäävät pari kolme tuntia keskenään aivan hyvin. Kännykkä on koko ajan mukana, joten olen koko ajan tavoitettavissa. Olen samaa mieltä että kyllä vanhemmat tietävät voiko pienemmät sisarukset jättää isompien hoiviin.

Mulla on vanhin vasta ekalla ja keskimmäinen eskarissa. Nuorin on vajaa 4v. Kyllä isoveljet katsovat pikkusiskon perään ulkona ja toisinaan olen käväissyt lähikaupassa ja ollut vartin suunnilleen poissa, eikä mitään hätää ole ollut. Ovat pikemminkin ylpeitä siitä, että ovat jo niin "isoja". Moni varmaan moralisoi minua tästä, mutta meillä tämä toimii ja lapsetkin ovat tyytyväisiä kun ei tarvitse aina lähteä mukaan kauppaan jos on vaikkapa leikit kesken.

Meillä vauva on 7kk ja jätin hetkeksi 8v isoveljen hoitoon, kun tein n.10min lumitöitä pihalla.
olin siis 5metrin päässä kotiovesta

Enkä tuntenut yhtään syyllisyyttä ;)

Ja aion kyllä käyttää poikaa(8v. siis) ja tyttöä(7v) lapsenvahtina myöhemmin enemmänkin, en tietty vauvan vahtina, vaan sit ku kasvaa isommaks ;)

Kyllä meillä 12v vahtii 4v:tä esim. kauppareissun ajan ja toisinaan kun käyn jumpassa (matkoineen reilu tunti menee).
En näe siinä mitään ihmeellistä, kun ei nyt alvariinsa kuormiteta vanhempaa.
Itsekkin olin jo 12 vuotiaana paljonkin lapsenvahtina serkuille, pientä korvausta vastaan.

Mun tyttö 12 1/2,v vahtii nuorempia 11,v ja 7,v kun kääydään kaupoilla ja kotona vahtii 4kk, jos olen laittamassa pyykkejä tai kolaamassa unta pihalla, ja pitää siitä hirveästi, koska tietää että hän on ainoa joka saa vauvaa vahtia.

Kyllä ap:n anoppi on pöljä jos pitää 5 minuutin palvelusta lapselta silloin tällöin lapsuuden menettämisenä! Miksi muka pienempien sisarusten vahtiminen olisi jotenkin pahasta, kun kuitenkin pidetään ihan suotavana totuttaa lapsi myös ikänsä ja kykynsä mukaan tekemään kotitöitä: viemään roskat, petaamaan sänkynsä, vähän siivoamaan, toimimaan keittiössä enemmän tai vähemmän itsenäisesti... mutta jos pyydetään hetkeksi vahtimaan pienempää niin heti on lapsityövoiman käyttöä. :D

Minä odotan innolla vauvaamme syntyväksi, että saan nähdä kun isot siskot hoitavat ja auttavat! :heart:

olen nähnyt tapauksia uskovaisissa perheissä, että hyväksi käytetään ja jopa koulu kärsii eikä lasten kesälomallakaan saa olla lomalla vaan joutuu leikkipuistossa tai pihalla vahtia sisaruksia koko kesän. Näin usein varsinkin jos vanhin lapsi on tyttö. pahalta tuntuu, kun toiset lapset menevät kesällä omia leirejään leikkejään tai vanhemmat vievät lomille, niin joku joutuu olla vain pikkusisarten vahtina. Tai jopa niin, että kouluaikanakin joka päivä hoitaa sisaruksia. On mielestäni väärin. Kyllä pitäisi rajoittaa se, että vanhempaa lasta ei kuormita. Tällaisesta lapsesta tulee sitten se, joka koulussakin kokee velvollisuudekseen aina tarjota apuaan, ja olen kyllä nähnyt että oma koulunkäynti kärsii ja pahasti, kun aina kaikki ajattelevat, että se on niin vastuuntuntoinen ja auttavainenn, että tekee äkkiä jotain. Ei ehdi kirjoittaa kun joutuu aina esim. taulun pyyhkästä tai jotain. oma keskittyminen vaikeutuu ja koulu menee vain keskinkertaisesti tai huonosti.

On ihan hyvä, etä anoppi huolehtii lapsista. ONhan 7-vuotias vielä pieni. jos jo nyt päivittäin pitää olla vahtina, tulee helposti tapa, ja jonkun vuoden päästä äitin iltajumpan aikana joutuu aina olla. Kerran pari viikko pitäisi mielestäni olla raja.

12v tyttöni on hoitanut 5v nuorempaa veljeä..jopa kesälomallaan kun vanhemmat ovat olleet töissä. KYLLÄ vanhemmat saavat vaatia lapsiltaan hoitoapua / kotityöapua kun säännöistä sovitaan ja annetaan kehuja tehdystä työstä. Minulla on 3 lasta, vanhin pesee pyykit, laittaa ne kuivamaan ja leippoa kaappeihin joka toinen päivä, on tehnyt tätä jo 5 vuotta. Keskimmäinen poikani 10v on kantanut puut pannuhuoneeseen jo 7v aina tarvittaessa,.5v poikani tyhjentää tiskikoneen 1-2krt / viikko.
Olen lapsilleni selittänyt että jos kk-rahaa haluaa tai uuden suksipaketin / luistimet / pyörän jneon tehtävä jotain sen eteen, ei raha tipahda taivaasta. Lapset ovat tosi vastuuntuntuisia, ja nauttivat töistä tietäen saavansa seuraavan kk-rahan. Kuljemme mieheni kanssa töissä ja meillä pelaa tämmöinen sopimus lastemme kanssa.
Ei ole huono omatunto meillä ainakaan, pitäähän lapsille näyttää esimerkkiä, aikuisethan ovat lasten esikuvia. :hug:

Kyllä lapsenvahtihommaa voi kouluikäinen tehdä.Jos siitä nyt lapsuus pilalle menee, niin samoinhan se menee siitäkin, että pitää siivota oma huone ja auttaa kotitöissä.
Kyllä varmasti jokainen äiti tuntee oman lapsensa, ja hänen taitonsa olla lapsenvahtina.

Taitaa anoppi hermoilla turhasta. Minusta on aivan normaalia että isommat sisarukset auttavat taitojensa mukaan sillointällöin pienempien hoidossa ja muutenkin kodin yhteisissä töissä. En kannata ns. lapsityövoimaa mutta olen sitä mieltä että kyllä se jo pienenä opitaan "työnteko" ja suhtautuminen siihen. Nykyään on aivan liikaa nuoria jotka ovat oppineet kotona ettei mitään tarvitse tehdä eivätkä tee sitä vanhempinakaan, mielummin vötkyillään kotona kun tehdään töitä tai opiskellaan. Itse hoidin pikkuveljeäni nuorempana paljonkin kun äiti oli vuorotyössä enkä kokenut sitä mitenkään taakkana, sehän oli minun oma veljeni.

Kyllä meillä kanssa 10v isoveli hoitaa pikkusiskoa 5v kun olemme kaupassa ym. En pidä sitä ollenkaan pahana että joutuu vastuuta kantamaan! Kyllä lastenkin pitää osallistua kotitöihin ja osata kantaa vastuuta perheestä. Tietenkin lasten tasolla, ikää seuraten. Kyllä meilläkin maksetaan palkkaa kotitöistä ja toimii ihan hyvin.

Mitenhän ne asiat silloin ns.hyvään vanhaan aikaan hoidettiin kodeissa joissa oli navetat ym!?
Kyllä äitini on kertonut että kaikissa perheissä vanhemmat sisarukset,siis sekä tytöt että pojat,hoiti sillä aikaa pienempiä,kun äiti oli navetassat tms.
Nykyajan vanhemmat tuntuvat "pelkäävän" vaatia lapsiltaan mitään ja sen ikävä kyllä näkee monessa peheessä siten että lapset ei tee yhtään mitään.Ja jos oikein pyytää niin heti ollaan käsi ojossa vaatimassa palkkaa jostain pikkuhommasta kuten roskiksen viemisestä. :(
Itse oon suht nuori äiti ja kyllä-vaadin omilta lapsiltani osallistumista pieniin kotitöihin sekä pienimmäisen lapsen hoitoon...itseasiassa sitä ei tartte edes vaatia,kun vanhimmille lapsille se on luonnollista että ovat apuna.
Tottahan he saavat mennä omia menojaan ja käyvät omissa itsevalitsemissaan harrastuksissa,mutta ovat oma-aloitteisesti myös minulle apuna,josta olen tosi iloinen ja aina kiitän ja kerron heille miten suuri apu he äitilleen ovat.Se on heille "palkka" ja ovat tosi ylpeitä itsestään.

Mun esikoinen on 13-vuotias tyttö, pienempi on nyt 10 kk. En voi jättää lasta tytölle, sillä tyttöön ei voi luottaa.

Esimerkki: Olen ollut kipeänä tämän viikon, esikoinen tuli koulusta ja otti pojan (kaveri oli mukana) ihan pyytämättä, kun makoilin sängyllä ja vauva leikki lattialla vieressä. Ajattelin että ihanaa, voin nukahtaa hetken ja vaivuin horteeseen, hetken päästä säpsähdin hereille kun tajusin että äänet kuuluvat eri suunnista. neiti oli vienyt pojan keittiöön ja laittanut syöttötuoliin, itse istui olohuoneessa katsomassa televisiota! Tytön pitäisi kyllä tietää, että syöttötuolissa ei saa olla hetkeäkään vahtimatta. pitäisi tietää moni muukin asia - mutta kun ei muista (=halua muistaa).

Olenko tosiaan ainoa joka ei halua/uskalla jättää lapsia keskenään.
Ei kännykän päässä olo riitä.
Totta kai lapset pärjäävät hyvin jos ei mitään satu.
Mutta koska tahansa voi tulla ensiapua vaativa tapaturma, tulipalo sähkölaitteista ym.
Soimaisin itseäni lopun ikää jos jotain sattuisi, puhumattakaan mitä se tekisi isosiskolle joka syyttäisi itseään vaikka on liian pieni vastuuta kantamaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2005 klo 23:58 Mielis kirjoitti:
Mitenhän ne asiat silloin ns.hyvään vanhaan aikaan hoidettiin kodeissa joissa oli navetat ym!?
Kyllä äitini on kertonut että kaikissa perheissä vanhemmat sisarukset,siis sekä tytöt että pojat,hoiti sillä aikaa pienempiä,kun äiti oli navetassat tms.
Nykyajan vanhemmat tuntuvat "pelkäävän" vaatia lapsiltaan mitään ja sen ikävä kyllä näkee monessa peheessä siten että lapset ei tee yhtään mitään.Ja jos oikein pyytää niin heti ollaan käsi ojossa vaatimassa palkkaa jostain pikkuhommasta kuten roskiksen viemisestä. :(
Itse oon suht nuori äiti ja kyllä-vaadin omilta lapsiltani osallistumista pieniin kotitöihin sekä pienimmäisen lapsen hoitoon...itseasiassa sitä ei tartte edes vaatia,kun vanhimmille lapsille se on luonnollista että ovat apuna.
Tottahan he saavat mennä omia menojaan ja käyvät omissa itsevalitsemissaan harrastuksissa,mutta ovat oma-aloitteisesti myös minulle apuna,josta olen tosi iloinen ja aina kiitän ja kerron heille miten suuri apu he äitilleen ovat.Se on heille "palkka" ja ovat tosi ylpeitä itsestään.
Oletkos huomannut että aika monet muutkin asiat on tänään eri lailla kuin "vanhaan hyvään aikaan"? Lapsikuolleisuus alhaisempi, lapsilta vaaditaan enemmän taitoja ja tietoja kuin "vanhaan hyvään aikaan".
Ei saisi poimia rusinoita pullasta.

Totta on, että joissakin perheissä lapset eivät tee mitään eikä sekään ole oikein.

on hyvä opettaa lapset huomioimaan pienempiään vaikka lapsenhoidonkin merkeissä. Minulla nyt kohta 4v ja n. 2vuoden iästä olen antanut isommat tänä v 14,12,10 vuotiatten katsoa perään, kun olen tehnyt kotihommia tai käynyt lähikaupassa. Mielellään ovat"hoittaneet" Oikein tappelevat, kuka saa leikittää prinsessaa! Neiti, kun on kietonut pikkusormenasa ympärille toiset. Kun prinsessaa väsyttää"MUKA" ja ei jaksa kävellä isoveikka kyllä suostuu kantamaan, toinen sisko vie reppuselässä.. Minun selkäni ei kykene moista ronttia kanniskelemaankaan.Aamuisin, joku tekee aamupalaa neitille hän esittää sen hetken toivomuksensa(jos herää ennen heidän koulun lähtöä). Voin niin pahoin aamuisin(päivisin,Iltaisin) raskausaikoina, että oli iso apu muista lapsista. vanhin tekee ruokaakin ja kaikki tekee omien huoneittensa lisäksi siivous vuoroa Keittiö/eteinen /olohuone 1kr/viikko, jolloin saavat viikkorahansa. Nyt halusivat kkrahan+ Lisää liksaa ja lisättiin hommia.Välit on lapsilla hyvät ja Prinsessalla on koko ajan puuha, tosin, kun lapsilla omia"kavereita" ei tarvitse neitiä katsoa, mutta usein se kuitenkin leikkeihin pääsee. Ei ole tullut vielä valituksia ja nuorin nyt 11vrk. 14v Poika halusi röyhtäyttää ja muutenkin muita kiinnostaa vauvan hoito. :laugh:

Meillä on 12v ja 10v tytöt.12v voi olla vauvan vahtina jonkun aikaa, on luonteeltaan hyvin äidillinen ja huolehtivainen pienemmistä.Haluja lapsenvahti hommiin siis löytyy.Uskallan siis hänelle jättää vauvan kun käyn esim. kaupassa pikaisesti, itsellä tietenkin känny mukana. Kun taas 10v on ihan eri maata hänelle ei voi jättää, hänelle sattuu unohduksia eikä osaa ajatella asioita niin sanotusti "nenäänsä pidemmälle". Ei muuten vahti halujakaan löydy.Joten kuvittelisin että lapsi kyllä kertoo jos ei halua katsoa pienempien perään. =)

Mun tyttä samanlainen vähän semmoinen omaan nenäänsä tuijottaja. Tytöllä ikää 11-vuotta, pojalla 3-vuotta. Silti en kovin pitkäksi aikaa tytölle halua poikaa jättää. Joskus nopeasti kaupassa ja se on siinä korkeintaan. Toisaalta taas hyvän ystävän poika, myös 11-vuotias, vahtii ihan suvereenisti 5- ja 3-vuotiasta sisarustaan. Kai se riippuu niin paljon lapsesta itsestää.

Meilläkin on 11v tyttö,8v.poika ja 1,3 v tyttö.
Tyttö on hoitanut pienintä jo hänen vauva iästä alkaen..
Minun anoppini ei pahakseen pane..Sanoo vaan,että hyvä kun opetetaan noita lapsia tolleenki,ja ennen vanhaa sitä joutu hoitamaan toisiaan ihan kokajan..jne..
On tullu tytöllä nyt kyllä sellainen ikä,että pidemmistä vahtimisajoista sitten maksua vastaan se..Olen suostunut siihen..
On kyllä ihme,jos anoppi tuollaisesta ottaa pahakseen :O

Vahtivat totta kai. Helpottaa suuresti kun laittaa 2v työn isompien mukaan pihalle leikkimään tai saan kipaista saunassa tai vaikkapa kaupassa ihan rauhassa. Eli lapset vahtii toisiaan noin 15min ja aina olen lähellä jos jotain todella sattuukin. :heart:

Yhteistyössä