Pienen lapsen suojaaminen auringolta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hellouu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hellouu

Vieras
Varasimme juuri 2 viikon matkan Thaimaahan maaliskuulle vanhempieni luokse. Asuvat siellä talvisin. Meillä on 1-vuotias lapsi, jonka kanssa emme ole vielä millään rantalomalla olleet. Olisiko kannattavaa ostaa lapselle sellainen kokovartalo uimapuku, jossa uv-suoja? Vai voiko olla normaalissa uimapuvussa pieniä hetkiä uima-altaassa, jos nyt ei ihan kuumimman porotuksen aikaan siellä ole? Miten olette toimineet.

No ihan terve järkikin jo sanoo, etteä jos lapsesi on vaaleaihoinen eikä vaikkapa mulatti niin uv-suojapuku on ihan välttämätön. Luultavasti parikin u-vaatetta, jos aiotte ulkona liikkua. Lapsi ei ole yhtään tottunut aurinkoon talven jälkeen, joten suojaaminen on ihan koko ajan tärkeää. Ei vain altaalla!

Silloin kun minä olin pieni, niin ei ollut tuollaisia uv-vaatteita ja olimme usein rantalomalla ja hyvin olen selvinnyt. Suosittelen kuitenkin sellaista uv-asua, kun noita auringon vaaroja on nykyään tutkittu ja eihän se hyväksi lapsen iholle ole. Toisaalta olen sitä mieltä, että pieni määrä aurinkoa on ihan treveellistä lapsenkin saada, jotta oma iho kehittää jonkin näköisen suojan. Ei tietenkään siis mitään auringon ottoa! :)

Me oltiin 1-vuotiaan kassa thaimaassa, eikä omisteta ainutakaan uv-vaatetta. Tätä käytettiin. Ihan mahtava tuote. Aamulal levitettiin jo een aamupalaa,kestää 45 min ennenku vaikuttaa. JA käytettiin noita myös itsellä. Ihan loistavaa kun ei tarvinnut rasvailla eikä ollut nihkeä olo missään vaiheessa.

http://www.unicare-nordic.fi/ultrasun.html

En tiedä kuinka turevallista tai vaarallista tuo kemikaali on 1-vuotiaalle mut ajateltiin ettei se 2 viikossa ehdi mitään kovin pahaa tuhoa tehdä. Pahnempi oilsi ollut palaminen- Rannalla pidettiin tavallista pitkähihasta paitaa. myös uidessa. Ja muutenkin oli aina pitkähihainen päväsaikaan ja caprimittaiset housut tms. EI palanut eik' köytännössä edes ruskettunut yhtään.

hei oikeesti, älkää nyt viitsikö. Auringosta saa d-vitamiinia ja on muutenkin terveellistä. Nanoteknologiaan perustuvat myrkyt (aurinkovoiteet) eivät missään nimessä ole hyväksi. Erään lääkärin mukaan ihosyövät ovat yleistyneet vasta samaan aikaan kun aurinkovoiteiden käyttö on yleistynyt. Luottakaa järkeen, aurinkoa tottumattomalle ja herkälle iholle vähän kerrallaan, siinä kaikki mitä tarvitsette.

[QUOTE="Nora";25479256]Silloin kun minä olin pieni, niin ei ollut tuollaisia uv-vaatteita ja olimme usein rantalomalla ja hyvin olen selvinnyt. Suosittelen kuitenkin sellaista uv-asua, kun noita auringon vaaroja on nykyään tutkittu ja eihän se hyväksi lapsen iholle ole. Toisaalta olen sitä mieltä, että pieni määrä aurinkoa on ihan treveellistä lapsenkin saada, jotta oma iho kehittää jonkin näköisen suojan. Ei tietenkään siis mitään auringon ottoa! :)[/QUOTE]

Uv-säteily on aika eri tasolla kuin omassa lapsuudessasi.

Ei meilläkään ollut turvaistuimia kun oltiin vauvoja ja hyvin selvittiin!!?? Eikai kukaan ajattele oikeesti noin lapsellisesti? Jos sä et oo lapsena palanut tai ainakaan VIELÄ ei ihosyöpää ole, niin suojaa nyt kuitenkin lapsesi. Ei tollanen kokovartalo (siis vaikka edes lyhyet hihat ja lahkeet, saa vaikka h&m:ltä halvalla) ole suuri investointi! Sama raha kuin uikkariin. Meil oli ihan halpis sellanen ja loppuosalla ihoa isot suojakertoimet voiteena. Eipä palanut, ei edes ruskettunut, neito vaikka oltiin thaikkurannoilla ja altaalla tunteja päivässä.
Hyvää matkaa AP!!

[QUOTE="Nora";25479256]Silloin kun minä olin pieni, niin ei ollut tuollaisia uv-vaatteita ja olimme usein rantalomalla ja hyvin olen selvinnyt. Suosittelen kuitenkin sellaista uv-asua, kun noita auringon vaaroja on nykyään tutkittu ja eihän se hyväksi lapsen iholle ole. Toisaalta olen sitä mieltä, että pieni määrä aurinkoa on ihan treveellistä lapsenkin saada, jotta oma iho kehittää jonkin näköisen suojan. Ei tietenkään siis mitään auringon ottoa! :)[/QUOTE]

Niinpä. Silloin sinä varmaan alvariinsa oleskelit Thaimaassa Suomen talven jälkeen. Siellä tuo uv-säteily on hiukkasen eri tasoa kuin Suomen suvessa. Tänä päivänä uv-säteily on jopa Suomessa enemmän kuin silloin kun sinä olit pieni.

Hämmästyttää kyllä aina ihmisten tietämättömyys auringolta suojatumisessa. Teidän pienokaisenne elävät aika paljon sen lapsuutensa jälkeenkin. Ei ole kiva nelikymppisenä kärsiä ihosyövästä sen tähden, että vanhemmat eivät viitsineet nähdä vaivaa suojaamiseen.

Meillä oli Thaimaanreissussa ryömivä lapsi ja emme hankkineet UV-suojavaatteita. Normaalisti päällä oli aina pitkähihainen ja lahkeinen puuvilla-asu sekä hattu. Naamassa ja käsissä aurinkovoidetta. Oleskeltiin aina pois suorasta auringonpaisteesta. Uimassa käytiin varjoisassa altaassa ja kerran meressä suht pilviseen aikaan. Päällä tavalliset uikkarit.

Riippuu vähän onko teillä tasan 1v, joka ei ehkä vielä kävele vaiko jo vilkas puolitoistavuotias menijä, joka haluaa juoksennella ympäriinsä ja ui paljon. Silloin UV-asu on pakollinen. Niitä saa muuten paikallisista "Cittareistakin" eli esim. Carrefour tai Tesco Lotus. Pyytäkää niitä isovanhempia katsomaan valikoimaa ja hintatasoa ennakkoon. Todennäköisesti teidän ei siis kannata ostaa kallista pukua Suomesta. Mutta ostakaa itse paikanpäällä, kokomerkinnät voi siellä olla vähän mitä sattuu ja isovanhemmat helposti ostaa sitten väärää kokoa.

[QUOTE="huhuu";25479286]hei oikeesti, älkää nyt viitsikö. Auringosta saa d-vitamiinia ja on muutenkin terveellistä. Nanoteknologiaan perustuvat myrkyt (aurinkovoiteet) eivät missään nimessä ole hyväksi. Erään lääkärin mukaan ihosyövät ovat yleistyneet vasta samaan aikaan kun aurinkovoiteiden käyttö on yleistynyt. Luottakaa järkeen, aurinkoa tottumattomalle ja herkälle iholle vähän kerrallaan, siinä kaikki mitä tarvitsette.[/QUOTE]

Joo. Mutta sitä deetä nyt tuskin kukaan lähtee sinne thaimaaseen hakemaan ja aurinkoon totuttelemaan sitä myötä. Eikä viikon kahden aurinkovoiteen käytöstä saamitään myrkkykertymiä. Suojavaatteet ja mekaanisen uv suojan omaavat voiteet (kemialliset suojat ei olekaan lapsille hyviä), niin voitte nauttia lomasta miettimättä sen enempiä!
Mitä tohon syövän yleistymiseen tulee, niin myös diagnoosikeinot on parantuneet sitten aatamin ja eevan aikojen, joten syöpämäärien näennäinen lisääntyminen ilmenee myös sitä kautta.

Hei kiitoksia vastauksista! Joo kyllä me varmaan tuommoinen kokovartalopuku ostetaan. Ei nyt niin kamalan hintaisia edes ole, jos ostaa sen kokoisen, että mahtuu vielä kesälläkin, niin onhan sille sitten mahdollisesti suomessakin käyttöä. Olis kuitenkin tosi tosi ikävää, jos pikkuinen polttaisi ihonsa!

T:Ap

Hei kiitoksia vastauksista! Joo kyllä me varmaan tuommoinen kokovartalopuku ostetaan. Ei nyt niin kamalan hintaisia edes ole, jos ostaa sen kokoisen, että mahtuu vielä kesälläkin, niin onhan sille sitten mahdollisesti suomessakin käyttöä. Olis kuitenkin tosi tosi ikävää, jos pikkuinen polttaisi ihonsa!

T:Ap

No meillä oli mukana vajaa 2v ja toi uv-puku oli siitäkin hyvä etten ois todellakaan jaksanut sitä rasvausta koko vartalolle joka päivä monta kertaa kun poika ei ollut kovin yhteistyöhaluinen.

Yhteistyössä