Pienempi palkka kuin muilla samaa työtä tekevillä, kunta-alalla. Mitä tehdä? Hyväksyä vaan tilanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketutus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

ketutus

Vieras
Mä olen siis kunnalla töissä (kvtes) ja olen paikassa jossa palkat on luokiteltu työn mukaan eli annan nyt esimerkin, vaikkei se suoraan olenkaan työpaikaltani, koska en halua että mua tunnistetaan tässä kohtaa. Eli esim. dementiaosastolla on eri palkka kuin vastaanotossa, vaikka koulutus on molemmilla sama eli lähihoitajia ollaan. Dementiaosastolla vaan on tiettyjä vaativampi toimenpiteitä, vastuuta tms. enemmän (ja nyt tämä esimerkki on kuviteltu ettei kukaan vedä hernettä nenään) ja palkka sen mukaan on osastolla työskentelevillä 140€ suurempi kuin vastaanotossa.
Mutta kun kunnalle menee töihin niin pitää olla vakanssi auki, jolle työsuhde tehdään. Minun mennessäni töihin ei osastolla ollut vapaita vakansseja, vaikka siellä juuri tarvittiin henkikökuntaa joten tein työsopimuksen tehtiin vastaanoton vakanssille, jossa siis palkka on alempi. Olen kuitenkin nyt tehnyt työtä 3 vuotta ja sain toimen, joka osoitettiin osastolle eli nyt vakanssini on osaston vakanssi. Kuitenkaan palkkani ei ole noussut, vaan edelleen saan kuukaudessa 140€ vähemmän kuin muut samaa työtä tekevät.

Tämä alkaa pikku hiljaa syödä mieltäni, sillä jälkeeni on osastolle tullut 5 uutta työntekijää, jotka kaikki ovat suoraan saaneet osaston palkan. Tuntuu jotenkin hullulta, että uudet ja sijaiset saavat paremman palkan kuin minä, jolla on jo toimi. Vaikka joka tapauksessa on hullua, että palkka on eri oli sitten kyse vakituisesta tai sijaisesta.

Olen osastonhoitajalta kysynyt asiasta ja myös ylihoitajalta, mutta he eivät voi vaikuttaa kuulemma koska kunnalla/kaupungilla kaikki on niin byrokraattista ja se on kiinni jostain muusta tahosta, mutta mistä tahosta, sitä ei kukaan kerro.

Ymmärrän ettei kaupungilla esimies voi vaikuttaa palkkaan, kun kaikki menee taulukoiden mukaan mutta tämä tilanne alkaa tuntua aivan hullulta jo.

En haluaisi irtisanoutua toimesta, mutta on se kurja hävitä joka kuukausi 140 euroa. Osaako jokun neuvoa minne otan yhteyttä ja onko mitään tehtävissä? Voiko luottamusmies auttaa?

Byrokratian rattaisiin voi jäädä jumiin. Nyt kannattaa taistella joka taholle. Kun aikasi vedät narua, täytyy sen päättävän elimen tulla jossain vaiheessa vastaan.

Byrokratian rattaisiin voi jäädä jumiin. Nyt kannattaa taistella joka taholle. Kun aikasi vedät narua, täytyy sen päättävän elimen tulla jossain vaiheessa vastaan.

Mutta osaisitko neuvoa, että mihin voin ottaa yhteyttä asiassa kun osastonhoitaja ei sanonut muuta kuin, että se on väärin ja ehkä korjaantuu aikanaa. Näin hän sanoin 1,5 vuotta sitten. Sen jälkeen kun olen kysellyt ja tosiaan ylihoitajaltaki niin he sanovat etteivät voi vaikuttaaa asiaan. Luottamusmiehellekö seuraavaksi sitten puhumaan?

Jotenkin vaan alkuun sitä oli nöyrä ja oppinut siihen, että pitää olla kiitollinen kun on työtä, mutta kun työ on tosi kiireistä ja haastavaa niin harmittaa tosiaan, kun uudetkin kuukauden työssä olleet saa jo sen oikean korvauksen ja mä vaan en.

[QUOTE="a p";24480323]Luottamusmiehellekö seuraavaksi sitten puhumaan?

.[/QUOTE]

Luottari on juuri oikea henkilö hoitamaan asiaa ja hän saa tietoonsa asioita joita itse et saa (mm juuri palkkavertailut ja toimenkuvan sisällöt) ja siitä hänelle erillistä korvaustakin maksetaan ja työaikaa on varattu luottariasioiden hoitamiseen.

Rohkeasti vaan, ei me purra :) Yllättävän kauan olet asiaa sivusta harmitellut

[QUOTE="ltm";24480360]Luottari on juuri oikea henkilö hoitamaan asiaa ja hän saa tietoonsa asioita joita itse et saa (mm juuri palkkavertailut ja toimenkuvan sisällöt) ja siitä hänelle erillistä korvaustakin maksetaan ja työaikaa on varattu luottariasioiden hoitamiseen.

Rohkeasti vaan, ei me purra :) Yllättävän kauan olet asiaa sivusta harmitellut[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta. uskotko että luottari saa asiaan aikaan muutoksen? Ylihoitajalta kuulin, että palkkavertailu ja toimenkuva eli ns. työn pisteytys mulla on sama kuin muilla osastolla mutta palkka tosiaan pienempi.
Kai mä olen asiaa kestänyt, kun esimies on suhtautunut sillee, että ei tähän vaan voi vaikuttaa... Nyt vaan alkaa itsella olla mitta täynnä.

[QUOTE="...";24480393]Puhumaan esimiehelle tai suoraan työnantajalle eli kunnalle esimiehesi esimiehelle. Numeroita varmaan löytyy kuntasi kotisivuilta?[/QUOTE]

Tämäkin on yksi vaihtoehto, mutta olin ymmärtävinäni että oli jo kokeiltu?

Toisaalta, jos kuulut liittoon niin miksi teet itse töitä josta toiselle kuitenkin maksetaan (=luottari)? ;)

[QUOTE="...";24480393]Puhumaan esimiehelle tai suoraan työnantajalle eli kunnalle esimiehesi esimiehelle. Numeroita varmaan löytyy kuntasi kotisivuilta?[/QUOTE]

Esimiehella ja hänen esimiehelleen siis olen jo puhunut ja he ovat sanoneet etteivät voi vaikuttaa. Seuraava olisi sitten kai johtava ylilääkäri, mutta musta tuntuu, ettei häntä jonkun lähärin palkka-asia kiinnosta, kun ei ikinä ole edes meidän toimipisteessa käynyt... Vai onko tämä' taas tätä mun liian "nöyrää" ajattelua...

[QUOTE="ltm";24480430]Tämäkin on yksi vaihtoehto, mutta olin ymmärtävinäni että oli jo kokeiltu?

Toisaalta, jos kuulut liittoon niin miksi teet itse töitä josta toiselle kuitenkin maksetaan (=luottari)? ;)[/QUOTE]

Okei eli otan ensitilassa yhteyttä luottamusmieheen :)

Ei ton noin pitäis mennä! Ehdottomasti selvität nyt asian, koska tossa on oltava joku virhe käynyt ja epähuomiossa sun palkka normia pienempi. Soita suoraan vaikka palkkatoimistoon ja kysy asiaa.

[QUOTE="Jep";24480560]Kunta-alalla on pidemmät lomat.
Luovu niistäkin sitten.[/QUOTE]

Olisko sulla perustella tätä? 28 vuosilomapäivää mulla on, miks niistä pitäis luopua?

[QUOTE="heh";24480570]Luottamusmiehen pakeille vaan tosiaan ja jos hän ei osaa/uskalla viedä asiaa eteenpäin niin sitten ota yhteyttä suoraan liittoon (johon toivottavasti kuulut).[/QUOTE]

Kulun kyllä liittoon.

Toivottavasti sulle käy paremmin kuin yhdelle tutulleni, oli kunnalla töissä (vakituinen sopimus) ja jossain vaiheessa sai selville saavansa huonompaa palkkaa kuin työkaverinsa samasta työstä (hoitoala).
Kun kaveri rupesi peräämään puuttuvaa palkkaansa, liitolta tulikin yllättävä vastaus: olet allekirjoittanut työsopimuksen jossa palkaksi on sovittu tuo saamasi, ei voi mitään. :O

Toivottavasti sulle käy paremmin kuin yhdelle tutulleni, oli kunnalla töissä (vakituinen sopimus) ja jossain vaiheessa sai selville saavansa huonompaa palkkaa kuin työkaverinsa samasta työstä (hoitoala).
Kun kaveri rupesi peräämään puuttuvaa palkkaansa, liitolta tulikin yllättävä vastaus: olet allekirjoittanut työsopimuksen jossa palkaksi on sovittu tuo saamasi, ei voi mitään. :O

Voi ei, noinkin tässä siis tosiaan voi käydä :(

Luottamusmiehen juttusille kannattaa mennä. Oletko kuitenkin aivan varma, että juuri peruspalkka on alempi kuin muilla?Nykyisinhän noihin peruspalkkoihin lisätään juuri hoitoalalla henkilökohtainen lisä ja jos kyse on tästä henkilökohtaisesta lisästä, niin voi olla, että sitä et saa samanverran kuin joku toinen. Omassa työpaikassani oli juuri näin.

Luottamusmiehen juttusille kannattaa mennä. Oletko kuitenkin aivan varma, että juuri peruspalkka on alempi kuin muilla?Nykyisinhän noihin peruspalkkoihin lisätään juuri hoitoalalla henkilökohtainen lisä ja jos kyse on tästä henkilökohtaisesta lisästä, niin voi olla, että sitä et saa samanverran kuin joku toinen. Omassa työpaikassani oli juuri näin.

On juuri peruspalkasta kyse, sen on esimiehkin vahvistanut mulle.

Nyt ollaan menemässä tuohon henkilökohtaiseen palkkaan. Eli työnvaativuuden ja oman erityisosaamisen mukaan maksetaan lisiä!

Eriasia on sitten, jos kaikille ap:n osaston työntekijöille maksetaan korotusta. Mutta sitähän ap ei voi tietää.

Kunta-alalla tosiaan tulee henkilökohtaiset lisät palkan päälle, jos tulee. Perinteisesti on tarkoittanut ikälisiä. Käytännössä yhä sama, tosin mm. työn vaativuus ja koulutustaso otetaan huomioon. Eli jos olet juuri aloittanut vaikka dementiaosastolla, sun ikäkertymäsi voidaan katsoa alkavan nollasta. Oisko parin vuoden välein noi korotukset vai milloin tulevat? Keskustelemaan kannattaa tietysti asiasta mennä, jotta nämä asiat tulevat selviksi.

[QUOTE="vieras";24482778]Kunta-alalla tosiaan tulee henkilökohtaiset lisät palkan päälle, jos tulee. Perinteisesti on tarkoittanut ikälisiä. Käytännössä yhä sama, tosin mm. työn vaativuus ja koulutustaso otetaan huomioon. Eli jos olet juuri aloittanut vaikka dementiaosastolla, sun ikäkertymäsi voidaan katsoa alkavan nollasta. Oisko parin vuoden välein noi korotukset vai milloin tulevat? Keskustelemaan kannattaa tietysti asiasta mennä, jotta nämä asiat tulevat selviksi.[/QUOTE]

Joo, itsellänikin on jo yksi kokemuslisä, mutta nyt ei ole kyse siitä vaan peruspalkasta. työn vaativuus ja sen pisteytys joka meillä kaikilla tuolla osastolla on sama, mutta palkka on minulla eri. Kokemuslisiä, kielilisiä ja muita esim. työaikataulukon teosta saatavia lisiä on myös, mutta en puhu nyt ollenkaan niistä. Vaan peruspalkka ilman lisiä.

Yhteistyössä