Pidätkö vauvan ulkona nukkumista hyödyllisenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v i e r a s
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

v i e r a s

Vieras
Ja minkä ikäiseksi olet antanut vauvan nukkua ulkona? Itse liputan ulkona nukkumisen puolesta. Yöunetkin ovat levollisemmat ja ruoka maistuu, kun vauva nukkuu ulkona. Omani ovat nukkuneet vähän vajaan 2 vuoden ikään asti rattaissa. nyt 9 kk ikäiseni nukkuu ulkona ja saa nukkua niin kauan kuin mahtuu =)

En pidä sitä hyödyllisenä, mutta en haitallisenakaan. Meillä nukkui vauva hyvin niin yö- kuin päiväunetkin. 16vuorokaudessa ilman ongelmia vauvana. Ruokailutkin sujui hyvin ja ruoka maistui.

Senhän tiesi jo Arvo Ylppö. Aina ovat meidän lapset nukkuneet paremmin ulkona kuin sisällä. Helpompi lähteä käymäänkin jossain vauvan nukkuessa rattaissa, kun odotella sisällä heräämistä.

En pidä hyöödyllisenä. Minusta se on jopa kummallinen tapa. En ole huomannut omien lapsieni unen laadun tai ruokahalun parantuvan ulkona nukuttamisesta. Ovat nukkuneet toki paremmin liikkuvissa vaunuissa, jopa vähän yli tunnin silloin. Mutta tässä kai tarkoitettiin vauvan nukuttamissa pihalla/parvekkeella niin ettei kukaan veivaa vaunuja.

Raitista ilmaa?

En pidä hyödyllisenä. On joku ihmeellinen jäänne Arvo Ylpön ajoilta, kun kotitalouksissa oli huono sisäilma riittämättömän ilmanvaihdon vuoksi? :D

Kyllä pidän, raitis ilma ei tee ollenkaan pahaa. Aivot kehittyy hyvin, solut voi hyvin kun saavat raitista happea.

Ja meillä uusi kone ja ilmastointi, mutta eihän se nyt sama asia silti ole kuin raitis ulkoilma :,D

Moni vauva ei nykyään enää edes ulkoile. Sisällä nukkuvat ja touhuavat koko päivän. Ihme juttu. Minä teen vauvan kanssa lenkkejä sekä vauva myös nukkuu pihalla. Ikää kohta vuosi eikä ole ollut ikinä kipeä!

Meidän "vauva" 2v9kk nukkuu vieläkin ulkona. Menee vaunu-unille mielellään ja nukkuu pari tuntia. Meillä on kolme isompaa lasta, joiden hyssytteleminen parin tunnin ajan olisi kamalaa hermojen raastamista puolin ja toisin. Itse en vain jotenkin ymmärrä sisällänukuttajia.

Ulkonanukuttamistapa on peruja savutupa-ajoilta, jolloin se sisäilman laatu oli mitä on, silloin ulkona nukuttaminen teki lapsen keuhkoille hyvää. Nykyään asia ei ole niin yksioikoinen, sisäilma ja ulkoilma ei ole yksiselitteisesti laitettavissa paremmuusjärjestykseen, on hometaloja ja parvekkeita vilkkaasti liikennöidyn kadun varressa.

Sikäli pidän ulkona nukkumista hyödyllisenä, että kun omat armaani ovat nukkuneet vain ja ainoastaan sylissä/tissillä esikoinen ekat 8kk ja kuopus ekat 6kk, niin kyllä todellakin kelpasi sitten kun rattaissa uni alkoikin maistua. Sisällä eivät koskaan nukkuneet niin hyvin kuin takakuistilla rattaissa, sitten kun aikanaan siihen hommaan oppivat. Molemmat nukkuivat rattaissa 2-vuotiaaksi eli siihen asti kun malttoivat sinne rauhoittua.

Minä en pitänyt ulkona nukkumista mitenkään välttämättömänä, mutta vauva itse päätti, että päikkärit nukutaan ulkona. Ei siis suostu nukahtamaan sisällä päivällä ei sitten millään. Vaunuihin nukahtaa heti ja illalla yöunille omaan sänkyyn ihan helposti, joten näillä mennään.

Ulos nukahtavat helpommin ja nukkuvat pidemmät unet, siksi meillä ovat nukkuneet ulkona. Ja kun esikoista vie ulkoilemaan, niin vauva saa unet samalla tai esikoisen vauva-aikaan tuli koiraa lenkitettyä kätevästi unien aikana.

Tosin meillä esikoinen siirtyi aika pienenä jo sisäuniin kun ulkona ei enää malttanut mennä maate, tää toinen toistaiseksi nukahtaa mieluusti rattaisiin vasta 8kk kyllä.

Yhteistyössä