PIDÄTKÖ HUONONA PALKKANA?

  • Viestiketjun aloittaja Saara
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
mutta tässä taas herää kysymys että missä on ne keskiverto naiset jotka tienaa bruttona 2500???
mä oon sellainen. Työvuosia takana 12, kun aloitin oli palkka muistaakseni 6000 markkaa. Työtä tekemällä olen edennyt mielestäni hyvään asemaan, mulla siis "vaan" merkonomin paperit, eikä haluja opiskella työnohella tms.
 
Kyl
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua huvittaa kanssa ne puheet naisten keskivertopalkasta 2500 euroa. YKSIKÄÄN mun tuttu ei tee tuolla palkalla töitä! Keskimäärin ne palkat on sellaista (bruttona) 1500-2000 euroa. Hauska kun monet sanoo ettei tekisi tuolla palkalla töitä mutta kuitenkin lähes kaikilla naisvaltaisilla aloilla ne palkat on tuota luokkaa eli mm. kaupanala, toimistoala (jos puhutaan perustoimistotyöstä), ravintola-ala. Niin ja itseasiassa ei ne taida kaupanalan pelkästä päivätyöstä edes tulla nuokaan summat täyteen...
Kiva että sua huvittaa tilastokeskuksen palkkatilastot! Ei se oo mitään puhetta, se on faktaa.

Se että yksikään sun tutuista ei oo hyvätulonen ei tarkota etteikö Suomessa ois hyvätulosia naisia.
 
No mun palkka käteen on jotain 1300 e, jos teen iltaa niin saatan saada 1500 e käteen ja se on musta jo hyvä.. Olen ollut alalla jo yli 5 vuotta. Työ on ältsin helppoa ja työpäivät menee sumussa, ei tarvi hirveesti osata että mun työtä pystyy tekemään..

Surkuhupaisaa on että eräs lastentarhan (onks se) hoitaja, jolla siis tämä erittäin vastuullinen työ, tehnyt sitä kohta 25 vuotta (ei koulutusta), nuoret koulutetut tukeutuvat häneen ja ehkä sen kerran vuodessa kun on sairaana tms. niin koko paikka on aivan sekaisin kun nämä nuoret ovat ihan hukassa ilman kokeneempaa ja soittavat perään että millon tuut töihin.. Tämä samainen ihminen tienaa samanverran kuin minun minimipalkkani on??? Missä on vika?
 
Taloussanomista lainattua
TALOUSSANOMAT näyttää viimeinkin selkeän tilaston oman palkkavertailun pohjaksi:
Palkkatulo/vuosi suomalaista
0 - 10 000 e 759 189 (27,7%)
10 000 - 20 000 427 288 (15,6%)
20 000 - 30 000 745 511 (27,2%)
------siis YLI 70% suomalaisista tienaa ALLE 30.000 e/vuosi, siis alle 2.500 e/kk
30 000 - 40 000 428 374 (15,6%*)
40 000 - 50 000 194 187 (7,1%*)
50 000 - 60 000 83 174 (3,1%*)
------siis alle 4% tienaa yli 60.000 e/vuosi, eli yli 5.000 e/kk
60 000 - 80 000 61 551 (2,3%*)
80 000 - 37 170 (1,4%*)

Yleensä aina puhutaan keskitulosta eli keskiarvosta KAIKISTA palkoista. Ja sehän on tällä hetkellä tasoa 2.700 e/ kk... muistaakseni. On luonnollista, että muutama isopalkkainen vinouttaa keskipalkkaluvun huikeasti ylöspäin - siksi vain harva yltää keskituloon (keskiarvohan on kaikkien palkkojen palkkasumma/palkansaajien määrä)

MOODI olisikin parempi mittari. Se kertoisi tyyppipalkan eli aineistossa useimmin esiintyvä palkan. Tällöin isot heilahtelut eivät vaikuta samalla lailla.

MEDIAANI on toinen hyvä mittari. Eli koko palkansaajajoukon keskimmäinen palkka, kun kaikki palkat laitetaan riviin pienimmästä isoimpaan. Mediaanipalkka siis kertoo että puolet palansaajista tämän palkan ympärilä tienaa enemmän ja puolet vähemmän kuin mediaanipalkka on.
 
palkasta haaveileva.
Itse opiskelen lähihoitajaksi. Tällä hetkellä mun tulot on siis 220? netto (+lapsilisä, menee lapsen hankintoihin). Miehen palkalla eletään, vuokralla asutaan (870? vuokra), auto löytyy ja siitä lainaa. Kun valmistun ja käteen jää yli tonni kuussa, niin sehän on ihan h`lvetin hyvin.:) Sit tekee vaikka ulkomaan matkan joskus.
 
Lähihoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja Saara:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
ei se netto paljon kerro, kun kukaan ei teidä sun veroprossaa. Paljonko on brutto? Ja riippuu töistäkin, jos on kevyttä toimistotyötä tai aulassa puhelinvastausta yms. vastaava niin taita olla ihan normaali liksa?
Olen lähihoitajana päiväkodissa ja brutto on 1697,40?
No jos olet vasta alottanu niin alkupalkaksi ihan ok, mä ite vk:lla 2 vuotta olleena saan 1860 (hilut päälle) + lisät ja nyt pitäs vuoden sisällä nousta niin et kk-palkka on 2000 paikkeilla + lisät :)
 
vieras
Yli neljäsosa palkkatyöläisistä tienaa alle 10000 euroa vuoteen. Se on noin 800 e/kk. Nämä ovat luuultavasti pätkätyöläisiä tai osa-aikaisia, osa opiskelijoita. Mutta huolestuttavaa silti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kyl:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mua huvittaa kanssa ne puheet naisten keskivertopalkasta 2500 euroa. YKSIKÄÄN mun tuttu ei tee tuolla palkalla töitä! Keskimäärin ne palkat on sellaista (bruttona) 1500-2000 euroa. Hauska kun monet sanoo ettei tekisi tuolla palkalla töitä mutta kuitenkin lähes kaikilla naisvaltaisilla aloilla ne palkat on tuota luokkaa eli mm. kaupanala, toimistoala (jos puhutaan perustoimistotyöstä), ravintola-ala. Niin ja itseasiassa ei ne taida kaupanalan pelkästä päivätyöstä edes tulla nuokaan summat täyteen...
Kiva että sua huvittaa tilastokeskuksen palkkatilastot! Ei se oo mitään puhetta, se on faktaa.

Se että yksikään sun tutuista ei oo hyvätulonen ei tarkota etteikö Suomessa ois hyvätulosia naisia.

Mulla taas alle 2500e tienaa vaan vissiin se yksi lasten kanssa työskentelevä ystävä. Mutta mun kaverit ovatkin teknisillä aloilla...
 
3600?/kk
Ihan mielenkiinnosta, miksi huonopalkkaiset ette ole alunperin kouluttautuneet parempipalkkaiselle alalle? Onko esim hoitotyö kutsumus? En jaksa uskoa, että esim siivoustyö on kutsumus? Ehkä siihen ennemminkin ajautuu, ku "ei tiedä mitä on halunnnut tehdä isona ja jättänyt asian herranhaltuun"?

Ja arvostan siivoojien työtä hyvin pitkälle, olen tehnyt sitä työtä itsekin rahoittaessani opintojani.

 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yli neljäsosa palkkatyöläisistä tienaa alle 10000 euroa vuoteen. Se on noin 800 e/kk. Nämä ovat luuultavasti pätkätyöläisiä tai osa-aikaisia, osa opiskelijoita. Mutta huolestuttavaa silti.
Mukana myös sellaisia, joilla osa vuodesta menee äitiyslomaillessa/ hoitovapaalla/ työttömänä. Näitä on varmaan aika paljon, että on osan vuodesta jollain tuilla ja osan vuotta saa palkkatuloja. Kuten mainitsit, esim opiskelijat myös, jotka tekevät kesätöitä tai muita osa-aikatöitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
mutta tässä taas herää kysymys että missä on ne keskiverto naiset jotka tienaa bruttona 2500???
Täällä yks.
peesi

muistan aikoinaan kun aloitin työt sain 3600mk kuukausi brutto, oli lama ja yritys sai työllistämistukea. Hitsi että sitä joutu alentumaan pilkkapalkalla. no kai se oli terapiaa kun pääs töihin kotoa
 
Kimppa
Musta monilla huonopalkkaisilla aloilla motivaatiota pitäisi etsiä muista asioista kuin palkasta ja moni niin tekeekin. Sille kun ei oikein voi mitään, että noin keskimäärin vaikka julkisilla aloilla palkat ovat yksityistä huonompia (nim. kokemusta on). Tai että teollisuudessa, missä isot menestyneet globaalit firmat tahkovat rahaa ykköstavoitteenaan, on myös varaa maksaa parempia palkkoja. Tulosvastuu ja sitoutumisen aste on usein sitä vastaava. Myös kysynnän ja tarjonnan laki toimii palkoissa vertaillessa eri toimialoja.

On turhaa raastaa työmotivaatiotaan tuijottamalla jotain maan keskipalkkaa, jota tosiaan isojen pamppujen massiiviset tulot vääristävät ylöspäin. Monilla on syytä olla tyytyväinen siihen mitä saa suhteessa omaan panokseen.
 
vieras
Jos kukaan ei suostuisi tekemään töitä sillä alle 2000 euron palkalla ei parempi tuloisillakaan olisi kohta ruokaa pöydässä. Alle 2000 euroa on normaali ja vielä hyvä palkka esim. kaupanalalla jossa joidenkin on pakko työskennellä. Koska jos siellä ei ketään olisi mistä ostaisitte tavaranne?Kuka hoitaisi lapsenne ja teidät jos ei olisi terveydenhuoltoalan ihmisiä?
Jos noillakin aloilla maksettaisiin 2500-3000 euroa palkkaa jokaiselle taitaisi palveluiden hinnat nousta taivaisiin ja ruokaan ei kenelläkään olisi varaa... Kylmä totuus on ettei yhteiskunnalla olisi varaa maksaa kaikille suuria palkkoja. Tosin nousisihan se ostovoimakin... ehkä.
Keskipalkka on huijaava koska joukossa olevat SUURItuloiset nostaa sen ihan vääriin lukemiin niin kuin joku täällä jo mainitsikin. Pitäisi alakohtaisesti vertailla jos halutaan todellisia lukemia.
Ne jotka täällä kirjoittaa ettei tunne ketään joka tienaa alle 2500 euroa kuussa niin liikutte sitten ainakin ihan eri piireissä kuin vaikka minä.
Minulla myös suurin osa naispuoleisista ystävistä/tutuista tienaa alle 2000 euroa ja työpaikkoina mm. elintarvikekauppaa, vaateliikettä, toimistoa, asiakaspalvelupistettä, sairaalaa (peruspalkka), ravintolaa...
Raha ei tuo onnea (vaikka saattaakin helpottaa elämää)!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
mutta tässä taas herää kysymys että missä on ne keskiverto naiset jotka tienaa bruttona 2500???
Se minuakin kiinnostaisi. Missä naisvaltaisilla aloilla pääse bruttona siihen 2500??

Itse olen kirjanpitäjä isossa yrityksessä, 5v kokemus ja itsenäinen, vastuullinen työ ja brutto nippa-nappa 2200?/kk.....

Mulla on brutto kuukaudessa 2300-2500, riippuu paljonko oon tehnyt iltoja ja pyhäpäiviä.

 

Yhteistyössä