Piano vai sähköpiano lapselle? Mitä eroa käytännössä?

  • Viestiketjun aloittaja uusi harrastus
  • Ensimmäinen viesti
uusi harrastus
8 v lapsi haluaisi aloittaa pianonsoiton. On käynyt nyt ryhmäopetuksessa, jossa on tutustuttu eri soittimiin.

Meillä olisi mahdollisuus saada kotoani ikivanha piano, en tosin tiedä, pystyykö sitä enää virittämään kuntoon. Mies taas haluaisi jonkun kevyemmän systeemin meille kotiin ja ehdotti sähköpianon hankintaa. Opettaako musiikkioppilaitokset edes sähköpianon soittoa vai pitääkö olla perinteinen malli?

Kumpi olisi järkevämpi?
 
"..."
Jos ihan tosiaan pianistiksi (klassinen) haluaa, niin ihan perinteinen piano ilman muuta. Kosketuksessa on eroa, soinnissa, sävyissä jne. jne. Sähköpianoa varmaan opettavat enemmänkin, jos on pop/jazz-puolella. Vaikka se ikivanha ei enää palvelisikaan, niin käytettynä pianot eivät maksa montaakaan sataa. Hintaeroa siis ei luultavasti juuri tulisi.
 
meillä
Lapsi oli 6-vuotiaana innostunut pianon soitosta. Meillä oli kotona hyvä Yamaha-sähköpiano, mutta se ei kelvannut pianonsoiton opettajalle, joka heti ekalta tunnilta alkaen "edellytti" että ostamme kunnon oikean pianon.
No, lapsi lopetti pianonsoiton 3kk harrastamisen jälkeen joten onneksi ei hankittu...
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;29609203:
Lapsi oli 6-vuotiaana innostunut pianon soitosta. Meillä oli kotona hyvä Yamaha-sähköpiano, mutta se ei kelvannut pianonsoiton opettajalle, joka heti ekalta tunnilta alkaen "edellytti" että ostamme kunnon oikean pianon.
No, lapsi lopetti pianonsoiton 3kk harrastamisen jälkeen joten onneksi ei hankittu...
Tätä minäkin pelkään, että ensin on kauhea työ roudata piano kotiin, raivata sille tilaa ja saada se vielä käyttökuntoon. Sitten lapsi kyllästyy puolen vuoden jälkeen.
 
Hyvä sähköpiano menee kyllä tavallisen vaihtoehtona. Mulla itselläni on stagepiano ja todella hyvä soittaa ja hyvä sointinen. Sillä voi soittaa kerrostalossakin koska vain. Kannattaa katsella ja kokeilla eri merkkisiä pianoja ja etsiä se miellyttävä.
 
-
Mä aloittaisin sähköpianolla, helpompi ja kevyempi ja ei tarvi viritystä. Kuulokkeet säästää omaisten hermoja :D Akustisen pianon voi mun mielestä hommata parin vuoden jälkeen jos harrastus ottaa kunnolla tuulta alleen.
 
Todellako?
Onko todella noin, että pianonsoiton opettajille ei sähköpiano oppilaan kotona "riitä"? Olen itse soittanut lapsuudessa ja nuoruudessa "oikealla" pianolla. Soitin ei ollut kuitenkaan kovin laadukas, ja väittäisin, että minulla nykyään oleva Clavinova-sähköpiano on parempi. Kosketus (ainakin näin harrastajan kokemana) on vastaava kuin akustisessa pianossa ja tuo kuulokemahdollisuus on myös omakotitalossa iso plussa. Itse nimittäin soittelen usein, kun lapset ovat jo nukkumassa. Eipä tarvitse säästellä volyymissa.
 
meillä
Onko todella noin, että pianonsoiton opettajille ei sähköpiano oppilaan kotona "riitä"? Olen itse soittanut lapsuudessa ja nuoruudessa "oikealla" pianolla. Soitin ei ollut kuitenkaan kovin laadukas, ja väittäisin, että minulla nykyään oleva Clavinova-sähköpiano on parempi. Kosketus (ainakin näin harrastajan kokemana) on vastaava kuin akustisessa pianossa ja tuo kuulokemahdollisuus on myös omakotitalossa iso plussa. Itse nimittäin soittelen usein, kun lapset ovat jo nukkumassa. Eipä tarvitse säästellä volyymissa.
Joo, ei riittänyt. Lapsi aloitti siis sellaisessa Suzuki-opetuksessa ja heti alusta alkaen minusta opettaja oli liian vaativa ja jo suunnilleen päättänyt, että nyt tehdään huippupianisti. Siihen se into sitten kaatuikin...olisi pitänyt heti ostaa kunnollinen "oikea" pianotuoli kotiin ja se oikea piano. Koska kosketintuntuma on kuulemma erilainen Clavinova-sähköpianossa ja oikeassa pianossa (en itse tiedä, koska en ymmärrä pianoista yhtään mitään :D ).
 
6opettava piano
tutustu youtube ssa
1 valo opastava kosketinsoitin jne
6opettava piano

lapsesi voi oppia noin 100 kappaletta hyvin vähällä opetuksella koska laiteressa opetustoiminto
videoiden muksu opetellut vain kyseisellä lasteella
 
vierailija
En ole ihan varma, mutta kun minun lapseni aloitti pianotunnit ja meillä oli silloin vain n.40 cm leveä pattereilla toimiva piano ei opettajaa haitannut yhtään vaikka sillä kotona aina harjoittelikin. Tosin silloin nuotit olivat helppoja eikä niihin tarvinnut paljon koskettimia.
 
vierailija
Kylla ihan hyvin sujuu alussa sahkopianolla. Mutta pitaa olla sellainen etta koskettimet ovat 'painotetut' eli niissa on sama tuntuma kuin oikean pianon koskettimissa. Ja etta se sahkopiano on taysikokoinen - eli ei puutu esim yhta oktaavia. Mina kayn pianotunneilla ja opettajalla on sahkopiano jolla soitan. Kotona minulla myos sahkopiano.
 

Yhteistyössä